Må man drikke af flasken?

Rengøring, rensning, vask,
Besvar
jensnik
Indlæg: 100
Tilmeldt: 14. dec 2013, 17:00
Geografisk sted: Brabrand

Må man drikke af flasken?

Indlæg af jensnik »

Hej

Lige et (måske) dumt spørgsmål, men jeg prøver alligevel. Hjemmebryg og andre gode øl plejer jeg altid at skænke i glas. Det er lækkert og giver mulighed for at se den flotte farve. Men nu bliver det sommer og så elsker jeg at drikke iskole shandies fra Føtex direkte af flasken. Det er jo en fordel som hjemmebrygger, for det betyder at jeg får en masse tomme flasker, som jeg kan fylde med lækkert hjemmebryg.

Nu mit spørgsmål: Øger det risikoen for infektion i hjemmebrygget, hvis det tappes i en flaske jeg har drukket af? Det, jeg plejer at gøre, er at jeg skænker øl i glas, umiddelbart efter skylller den tomme flaske nogle gange grundigt i rindende varmt vand fra hanen, tømmer den for alle de dråber jeg kan, for så at stille den på hovedet i en ølkasse. Når jeg så skal til at flaske mit hjemmebryg, skolder jeg tuden på flasken, putter nogle dl kogende vand i, ryster og hælder det ud - så er den klar til at blive fyldt igen. Men: bør jeg vaske den med grundigere f.eks. med sæbe, når jeg har haft mine fedtede læber på flasken - eller grundig skyldning og skoldning inden påfyldning tilstrækkeligt? :-)
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Må man drikke af flasken?

Indlæg af grøntoft »

Jeg tror snarere at det er indholdet i flasken der kan forårsage infektion i dit håndbryg, end at det skulle være et par læber på kanten af flasken. Med din metode, vasker du ikke flasken af i noget rengøringsmiddel, men den får kun en tur med noget kogende vand. Det kan måske være en fejlkilde du skal være opmærksom på.

Husk på, at du ikke kan desinficere noget der ikke er gjort rent.
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Må man drikke af flasken?

Indlæg af fjorgensen »

Men: bør jeg vaske den med grundigere f.eks. med sæbe, når jeg har haft mine fedtede læber på flasken - eller grundig skyldning og skoldning inden påfyldning tilstrækkeligt? :-)
Jeg gør som dig og har aldrig haft problemer med infektion.
Kogende vand slår alt levende ihjel, det er et gammelt husråd som har været brugt i generationer.
keep it simple !
larsrc
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22. apr 2015, 06:44

Re: Må man drikke af flasken?

Indlæg af larsrc »

Jeg plejer at vaske mine flasker i opvaskemaskinen på højeste varme (opvaskeren har et sutteflaskeprogram). Det fjerner etiketter og snavs fra flaskerne.
Et par timer inden jeg skal bruge flaskerne, skolder jeg dem og lægger et rent viskestykke over.
Jeg er på 9. bryg og har aldrig haft problemer med flaskerne eller infektion.
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Må man drikke af flasken?

Indlæg af grøntoft »

Jeg vasker dem i varmt vand med en flaskebørste, og derefter en tur i opvaskemaskine

The One. Swifted.
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Re: Må man drikke af flasken?

Indlæg af kimognicklas »

Jeg har aldrig brugt andet end varmt vand fra hanen. Bare skyl den med det samme den er tom. Så plejer jeg at tømme alle de dråber ud som jeg kan for der efter at give dem et pust idophor opløsning (har en spray stående med opløsning under køkken vasken så dette er hurtig at snuooennår den skal bruges) der efter smider jeg den på flasketræ som jeg har i skabet. Inden brug får de igen et par sprøjt med idophor flasken. Har aldrig haft problemer. Tror (undskyld jeg siger det) folk overkiller lidt for meget nogle gange. Sjovt nok snakkede jeg lige med en anden brygger om det tidligere i dag
Jobu
Indlæg: 124
Tilmeldt: 26. jan 2015, 13:24

Re: Må man drikke af flasken?

Indlæg af Jobu »

Jeg skyller på samme måde, efter flasken er tømt, så den ser ren ud. Når jeg skal bruge dem, skylder jeg dem hurtigt i koldt vand for at fjerne evt. støv - derefter i ovnen ved 200g indtil ovnen når den temp, så slukker jeg ovnen. Bagefter ud i kasser med bunden op indtil jeg skal bruge dem...
jensnik
Indlæg: 100
Tilmeldt: 14. dec 2013, 17:00
Geografisk sted: Brabrand

Re: Må man drikke af flasken?

Indlæg af jensnik »

Tak for jeres svar. Den metode jeg bruger, er den som Simon Wrisberg anbefaler i Håndbog i Ølbrygning. Jeg agter at forsætte med at bruge den, da den er sikker og den afføder et absolut minimum af flaskerengøring.

Mig spørgsmål går imidlertid på, om denne metode fortsat vil kunne benyttes, såfremt at jeg drikker direkte af flasken, eller om jeg i denne foribndelse også bør give den en gang sæbe?
Pilsner
Indlæg: 551
Tilmeldt: 28. aug 2008, 21:49
Geografisk sted: Viby J

Re: Må man drikke af flasken?

Indlæg af Pilsner »

godt råd skyl flaskerne efter du har drukket dem så du ikke skal til at rengøre dem for mug og tørret bundslam
det tager lige et par timer af rengøringen ;)
Nyt Site uder opbygning
http://Beermonks.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Sanitet"