Kan jeg tape fra gær spand

Rengøring, rensning, vask,
Besvar
Brugeravatar
claus1907
Indlæg: 45
Tilmeldt: 21. apr 2015, 20:33
Geografisk sted: Solrød Strand

Kan jeg tape fra gær spand

Indlæg af claus1907 »

Hej
Jeg har min første(ekstrat) bryg til gæring.
Gærspand og øvrige udstyr er desinficeret med vwp.
Jeg skal snart flaske øllet, forhandleren fortalte at jeg ikke behøves en hævert når jeg har taphane i min gærspand.
Min tanke er nu, at det er en uge siden spand, hane mm desinficeret, er det så smart at tape på flaske fra hanen, eller gør jeg klogt i at købe en hæver og desinficere den og bruge den istedet ??
Brugeravatar
Krogh
Indlæg: 634
Tilmeldt: 1. mar 2013, 20:19
Geografisk sted: Aabybro, Ryaa
Kontakt:

Re: Kan jeg tape fra gær spand

Indlæg af Krogh »

Du kan sagtens tappe fra din gærspand. Bare desinficer hanen og din flaskepåfylder med en forstøver. Bland dit desinficering i en forstøver og sprøjt hanen til.
Jeg ville dog nok i stedet, tage en anden gærspand (hvis du har en ekstra) og fylde på flasker fra, på den måde får du også en bedre sukkerfordeling til flaskerne.

Tag dit rørsukker du skal bruge til x antal liter du skal have flasket og kog det op sammen med ½ liter vand.
Smid sukkervandet i en ny rengjort og desinficeret gærspand og tap så øllet fra din aktive gærspand, her over på UDEN at plaske med øllet.
Så tapper du bare dine øl direkte her fra og smider kapslerne på efter. Voila... Nemmere bliver det ikke :D
Jacob Krogh
Brugeravatar
Tryfuss
Indlæg: 989
Tilmeldt: 8. jan 2011, 12:22
Geografisk sted: 9870 Sindal
Kontakt:

Re: Kan jeg tape fra gær spand

Indlæg af Tryfuss »

Har altid en flaske Isopropanol stående til at rense små ting - koblinger haner mv.
Rene "Den Glade Brygger" Sørensen
Brugeravatar
claus1907
Indlæg: 45
Tilmeldt: 21. apr 2015, 20:33
Geografisk sted: Solrød Strand

Re: Kan jeg tape fra gær spand

Indlæg af claus1907 »

Tak for svarene.
Jeg har også planer om at stikke om til ny gærspand, jeg var bare i tvivl om desinficering af hanen :-)
så er jeg tryg igen.
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 18:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Kan jeg tape fra gær spand

Indlæg af Broder Jacob »

Hvis du alligevel omstikker til anden tappespand, skal du skille din hane ad i alle enkeltdele, rengøre og desinficere dem, før du samler den nye spand.
Selv har jeg aldrig hane på min gærspand og bruger hævert når jeg flytter øllet over i tappespanden, som alene bruges til det.
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
Besvar

Tilbage til "Sanitet"