For meget ca?

Kun for nørder :-)
Besvar
DaHanz
Indlæg: 31
Tilmeldt: 27. mar 2014, 17:38
Geografisk sted: Ballerup

For meget ca?

Indlæg af DaHanz »

Jeg har brugt Nomografen i John Palmers "How to brew", til at regne ud hvor meget calcium jeg skal tilsætte, for at sænke Ph'en i mæsken fra 6,0 til 5,8 (ved stuetemperatur). Jeg er kommet frem til at der skal tilsættes 180 mg/L for at gøre dette. På billedet har jeg med rød indtegnet min vandprofil, og med blå den udregnede vandprofil.
Billede
Her er det så jeg bliver lidt bange, da jeg i forvejen har 110 mg/L ca i mit vand, kommer det op på 290 mg/L!

Det lyder af rigtig meget, så spørgsmålet er, om det bedre kunne betale sig bare at hælde en god portion citronsaft i?
Mvh Hans Damgaard
Brugeravatar
Christian
Indlæg: 363
Tilmeldt: 29. sep 2006, 09:18
Geografisk sted: Vestbjerg, 9380
Kontakt:

Re: For meget ca?

Indlæg af Christian »

Hej Hans

Du har ret det bliver alt for hårdt vand. I forhold til at justere pH, så vil jeg anbefale at bruge acid malt. Det er så let.

Du kan bruge flg. regne til at justere dit vand og beregne mængden af sur malt, salte mv.

https://sites.google.com/site/brunwater/" onclick="window.open(this.href);return false;

Det tager lige lidt tid at sætte sig ind i, men det virker godt og er bedre end Palmers.

Mvh
Christian
DaHanz
Indlæg: 31
Tilmeldt: 27. mar 2014, 17:38
Geografisk sted: Ballerup

Re: For meget ca?

Indlæg af DaHanz »

Hej Christian

Tak for svaret. Fik lige leget lidt med Brunwater. Det var meget nemt at gå til. Kom frem til at der skulle bruges omkring 300 gram surmalt for at få Ph ned på et ordentligt niveau. Det virker også nemmere bare at smide en bunke surmalt i, frem for at skulle sidde og regne på hårdhed af vand osv. :)
Mvh Hans Damgaard
Brugeravatar
Christian
Indlæg: 363
Tilmeldt: 29. sep 2006, 09:18
Geografisk sted: Vestbjerg, 9380
Kontakt:

Re: For meget ca?

Indlæg af Christian »

Det var godt du kunne bruge det.

Jeg bruger typisk surmalt til at ramme mæske en pH på ca. 5.3. Mængden varierer afhængig af maltsammensætningen.

Jeg bruger CaSo4 (Gypsum) og CaCl (i mæsk og kogning) til at justere Ca, sulfat or klorid niveauet/balancen alt afhængig af øltypen. Herudover forsurer jeg eftergydningsvandet ned til ca. pH 5.6 med mælkesyre.


Der er et par podcast interviews med Martin Brungaard som har lavet regnearket her:
http://thebrewingnetwork.com/shows/1074" onclick="window.open(this.href);return false;
http://thebrewingnetwork.com/shows/1084" onclick="window.open(this.href);return false;

Brew Strong
Christian
mer-man
Indlæg: 38
Tilmeldt: 5. jun 2015, 12:21
Geografisk sted: Hornsherredvej 4070

Re: For meget ca?

Indlæg af mer-man »

suremalt fungerer sådan: 0,1 pH sænkning til hver 1% af opskriften (siger Weyermann)

Hvor meget bruger du, Christian?
BN Army, BIAB brewer
Brugeravatar
Christian
Indlæg: 363
Tilmeldt: 29. sep 2006, 09:18
Geografisk sted: Vestbjerg, 9380
Kontakt:

Re: For meget ca?

Indlæg af Christian »

Det afhænger af maltsammensætningen og det vand man har. Brun water kan regne det ud, når man taster vandprofilen og maltsammensætningen ind. Jeg vil anbefale du bruger det.

På en hel lys tysk Pilsner bruger jeg ca. 5 % surmalt. Mit vand har et bikarbonat (HCO3) indhold på 159 ppm, og Calcium på 57 ppm. Jeg tilsætter ca. 3 gram gips (CaSO4) til både mæsken og kedlen. Det er til et 40L bryg.

Jvf Brun water så skulle jeg ramme en pH på 5.3. Jeg mener jeg målte ca. 5.2, med test strips.

Mvh
Christian
airborn
Indlæg: 377
Tilmeldt: 15. nov 2014, 18:59
Geografisk sted: Horsens

Re: For meget ca?

Indlæg af airborn »

Hvordan påvirker surmalt smagen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Christian
Indlæg: 363
Tilmeldt: 29. sep 2006, 09:18
Geografisk sted: Vestbjerg, 9380
Kontakt:

Re: For meget ca?

Indlæg af Christian »

I de mængder, dvs op til 5%, synes jeg ikke jeg kan smage surmalten.

Det er da klart at der med en tilpas stor dosis vil kun komme en mælkesyreagtig karakter i det færdige øl.

Weyermann anbefaler op til 5%.

Mvh
Christian
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: For meget ca?

Indlæg af Truntebryg »

Måske lidt på samme måde som syre tilsætningen ;-) Den færdige malt indeholder netop 1-2% mælkesyre
Besvar

Tilbage til "Kemi"