amerikans hvede ale

Redaktør: Co-Admin

asco
Indlæg: 470
Tilmeldt: 8. mar 2012, 20:54

amerikans hvede ale

Indlæg af asco »

Hej, jeg er ved at kaste mig over at prøve at lave en hvede ale med amrikanske humler. Jeg er helt ny på den slags øl og tro faktisk også den springer ud af stil arterne. Men den lyder spændene :)

er jeg helt gal på den med opskriften her, det er mest IBU og humle jeg tænker på. Er ikke til meget bitter øl skal det lige siges, og skal være let drikkelig

23 liter
Malt:
pale malt: 3 kg
hvede malt: 3 kg
Gær: us-05

humle:
15 g cascade - 60 min
15 g cascade - 10 min
15 g amarillo - 15 min
15 g amarillo - 10 min

giver en ibu på 22.

er jeg ved siden af?
loobie
Indlæg: 143
Tilmeldt: 19. mar 2014, 14:56

Re: amerikans hvede ale

Indlæg af loobie »

Jeg synes det ser rimeligt ud. Den er ikke uden for kategori, i hvert fald ikke uden for BJCP-6D, "American Wheat or Rye Beer". Med US-05 får du ikke de vilde banan-aromaer, men det hører heller ikke til den amerikanske udgave. Desuden er US-05 ikke verdens mest flokkulerende gær, så den skal nok være uklar et stykke tid (hvad den også gerne må ifølge BJCP), med mindre du aktivt gør noget for at gøre den klar.

[Red: I BJCP-2015 guidelines er det kategori 1D.]
asco
Indlæg: 470
Tilmeldt: 8. mar 2012, 20:54

Re: amerikans hvede ale

Indlæg af asco »

loobie skrev:Jeg synes det ser rimeligt ud. Den er ikke uden for kategori, i hvert fald ikke uden for BJCP-6D, "American Wheat or Rye Beer". Med US-05 får du ikke de vilde banan-aromaer, men det hører heller ikke til den amerikanske udgave. Desuden er US-05 ikke verdens mest flokkulerende gær, så den skal nok være uklar et stykke tid (hvad den også gerne må ifølge BJCP), med mindre du aktivt gør noget for at gøre den klar.

[Red: I BJCP-2015 guidelines er det kategori 1D.]
der er ikke for lidt/meget humle i? det er her jeg syntes den er sværest
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 21:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: amerikans hvede ale

Indlæg af MonkeyBrew »

Hvedeøl vil altid være uklare. De bliver sjældent klare, med mindre de presses igennem et filter.
Umiddelbart tror jeg også at opskriften er fin. Mht humlen, så syntes jeg ikke den skal overhumles. Man går glip af mange af de finere smagsstoffer som gæren og malten leverer. Er efterhånden lidt træt af de overhumlede typer. Følg endelig op på hvordan den bliver. :)
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
asco
Indlæg: 470
Tilmeldt: 8. mar 2012, 20:54

Re: amerikans hvede ale

Indlæg af asco »

MonkeyBrew skrev:Hvedeøl vil altid være uklare. De bliver sjældent klare, med mindre de presses igennem et filter.
Umiddelbart tror jeg også at opskriften er fin. Mht humlen, så syntes jeg ikke den skal overhumles. Man går glip af mange af de finere smagsstoffer som gæren og malten leverer. Er efterhånden lidt træt af de overhumlede typer. Følg endelig op på hvordan den bliver. :)
jamen jeg kaster mig ud i det :)... men 60 g humle til 20-23 liter er da også en del. Vil gerne have humle smag bare ikke bitterheden. Men den skal være let drikkelig.

jeg kan se i beer Smith at man kan lave light,medium,full body, det er mæske temparaturen der ændres. Hvad gør hvad her?
loobie
Indlæg: 143
Tilmeldt: 19. mar 2014, 14:56

Re: amerikans hvede ale

Indlæg af loobie »

Husk at korrigere for alfasyreindholdet i din bitterhumle. Cascade kan variere en del, og hverken du eller BJCP ønsker en bitter øl i denne kategori :)
asco
Indlæg: 470
Tilmeldt: 8. mar 2012, 20:54

Re: amerikans hvede ale

Indlæg af asco »

loobie skrev:Husk at korrigere for alfasyreindholdet i din bitterhumle. Cascade kan variere en del, og hverken du eller BJCP ønsker en bitter øl i denne kategori :)
Jeps :) den er jeg obs. på
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 21:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: amerikans hvede ale

Indlæg af MonkeyBrew »

Jeg har fået eldorado humle som jeg skal prøve med en hvedeøl af en art. Den tror jeg bliver nice. Har aldrig prøvet den før. :)
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: amerikans hvede ale

Indlæg af søreno »

Jeg ville flytte humlen til slutningen af kogningen. Behold bittertilsætningen og smid resten i når du slukker kogningen. Lad det stå et kvarters tid før du køler. Det giver masser af humleduft som passer rigtigt godt til hveden, synes jeg.

Sendt fra min Nexus 5 med Tapatalk
Brugeravatar
Nimbus39
Indlæg: 3392
Tilmeldt: 27. jun 2010, 09:52
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Re: amerikans hvede ale

Indlæg af Nimbus39 »

Hvis du ikke vil have en bitter øl kan du gå efter en tommelfingerregel der hedder at max 50% af IBU må komme fra bitterhumlen, den bruger jeg ofte.
Den er ikke specielt videnskabelig, men virker fint ;-)
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
all
Indlæg: 227
Tilmeldt: 6. apr 2011, 20:07
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: amerikans hvede ale

Indlæg af all »

jeg er stoppe med at tilsætte humle 0 min. jeg tilsætter min duft humle i gærtanken da det giver meget mere effekt, og skal der virkelig smæk på så får de også humle i cornelius fadet
asco
Indlæg: 470
Tilmeldt: 8. mar 2012, 20:54

Re: amerikans hvede ale

Indlæg af asco »

Nimbus39 skrev:Hvis du ikke vil have en bitter øl kan du gå efter en tommelfingerregel der hedder at max 50% af IBU må komme fra bitterhumlen, den bruger jeg ofte.
Den er ikke specielt videnskabelig, men virker fint ;-)
Den skal jeg lige huske - godt tip :) tak
asco
Indlæg: 470
Tilmeldt: 8. mar 2012, 20:54

Re: amerikans hvede ale

Indlæg af asco »

søreno skrev:Jeg ville flytte humlen til slutningen af kogningen. Behold bittertilsætningen og smid resten i når du slukker kogningen. Lad det stå et kvarters tid før du køler. Det giver masser af humleduft som passer rigtigt godt til hveden, synes jeg.

Sendt fra min Nexus 5 med Tapatalk
skal jeg så ramme den ønsket IBU ved bitterhumlen også gå ud fra at det ikke giver bitterhed ved flame out?
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Sv: amerikans hvede ale

Indlæg af søreno »

asco skrev:
søreno skrev:Jeg ville flytte humlen til slutningen af kogningen. Behold bittertilsætningen og smid resten i når du slukker kogningen. Lad det stå et kvarters tid før du køler. Det giver masser af humleduft som passer rigtigt godt til hveden, synes jeg.

Sendt fra min Nexus 5 med Tapatalk
skal jeg så ramme den ønsket IBU ved bitterhumlen også gå ud fra at det ikke giver bitterhed ved flame out?
Nej der kommer også bitterhed fra steeping humle. Hvis du bruger beersmith regner den det ud for dig. Beercalc kan desværre ikke. Den sætter bitterheden til 0.
Hvis du ikke har beersmith så bare behold den bitterdose du har nu. Det vil være ca samme bitterhed du slutter med.
Vh Søren

Sendt fra min Nexus 5 med Tapatalk
asco
Indlæg: 470
Tilmeldt: 8. mar 2012, 20:54

Re: Sv: amerikans hvede ale

Indlæg af asco »

søreno skrev:
asco skrev:
søreno skrev:Jeg ville flytte humlen til slutningen af kogningen. Behold bittertilsætningen og smid resten i når du slukker kogningen. Lad det stå et kvarters tid før du køler. Det giver masser af humleduft som passer rigtigt godt til hveden, synes jeg.

Sendt fra min Nexus 5 med Tapatalk
skal jeg så ramme den ønsket IBU ved bitterhumlen også gå ud fra at det ikke giver bitterhed ved flame out?
Nej der kommer også bitterhed fra steeping humle. Hvis du bruger beersmith regner den det ud for dig. Beercalc kan desværre ikke. Den sætter bitterheden til 0.
Hvis du ikke har beersmith så bare behold den bitterdose du har nu. Det vil være ca samme bitterhed du slutter med.
Vh Søren

Sendt fra min Nexus 5 med Tapatalk
men tænker om det giver bitterhed ved flameout? jeg bruger beersmith og helt med på den regner det ud for mig, men den kan ikke regne i flameout.
Besvar

Tilbage til "Opskrifter"