Øl Kylling

Kombinering af mad og øl og omvendt.
Besvar
Rockerbox Brewery
Indlæg: 97
Tilmeldt: 17. nov 2014, 19:24
Geografisk sted: Groningen. Holland.

Øl Kylling

Indlæg af Rockerbox Brewery »

Hi.
Vi var ovre ved naboen for noget tid siden og så i den forbindelse at de havde fået en Weber Øl Kylling holder. Det er en holder som man sætter en dåseøl i, åbner den, skubber en kylling ned over og griller den i Weberen. Det har inspireret mig til at lave en selv, som så selvfølgelig kunne bruges med hjemmebrygget Øl.
Billede

Den blev afprøvet for et par uger siden. Kyllingen smagte fint og med sprødt skind hele vejen rundt. Desværre smagte den ikke at øl, havde ellers brugt en god kraftig mørk øl. Er der nogen der har forslag til hvordan man får mere ølsmag i kyllingen?
Billede

Dan
Brugeravatar
Thor
Indlæg: 271
Tilmeldt: 7. nov 2010, 19:37
Geografisk sted: 5881 Skårup

Re: Øl Kylling

Indlæg af Thor »

Jeg har mange gange prøvet det samme både med pilsner,med krydderier i,mørk belgier og porter uden der er ølsmag. Synes dog at kyllingen bliver rigtig god da øllet jo fordamper og giver noget saftigt kød. Har en enkelt gang lagt hele kyllingelår i en lage af vand,salt og rød tuborg i 2 timer inden de kom på grillen.. Det giver en dejlig svag duft/smag af øl.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Øl Kylling

Indlæg af Borg »

Det er ikke helt let at vurdere på billedet, men det inderste rør må ikke være meget højere end det halve af kyllingen. Ellers vil øllet fordampe for højt oppe i kyllingen.
Måske nogle riller lidt ned i røret.

Det ser også ud til at du lukker fint i halsen. Et termometer? Dampen skal blive inde i kyllingen.

Ellers flot arbejde.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rockerbox Brewery
Indlæg: 97
Tilmeldt: 17. nov 2014, 19:24
Geografisk sted: Groningen. Holland.

Re: Øl Kylling

Indlæg af Rockerbox Brewery »

Hi.

Thor. Ja jeg har også tænkt på at man måske skulle marinere den i øl først. Tænker en IPA ville være godt.

Borg. Ja det med rørets højde havde jeg ikke tænkt på, har bare lavet den så der er lige så høj som en øldåse. Måske skulle man "lægge låg på" og så bore nogle huller / riller i siden. Vi lavede det igen her i weekenden og denne kylling var lidt større, så den gled næsten helt ned over. Men den kunne "Stå på benene" :-)
Lukket fint i halsen, ja det giver jo også mening. Termometer for at holde øje med om den er klar, det er jo ikke så nemt at styre temperaturen i en Weber.

Tak for jeres input.
Hyldebo
Indlæg: 7
Tilmeldt: 18. sep 2017, 16:24

Re: Øl Kylling

Indlæg af Hyldebo »

Weber har på deres amerikanske hjemmeside en opskrift de kalder Beercaned Chicken. Den er rigtig god - husk at vaske dååsen først!.
Deres supplerende råd er "Finish up the six-pack", så mit supplerende råd er: Køb Tall-body-Cans ;-)

https://www.weber.com/US/en/recipes/pou ... an-chicken" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Øl Kylling

Indlæg af Mikle »

Har hørt om masser som stopper en dåseøl op i deres kylling og kan kun sige at det bestemt ikke er sundt at gøre da dåsen frigiver forskellige stoffer både fra metallet og den farve der er brugt til at lave mærke på den. Vil bestemt ikke anbefale det i hvertfald. Brug kyllingeholder i stedet.
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Øl Kylling

Indlæg af fjorgensen »

Hvis jeg steger en kylling, så bliver det i gryde hvor jeg bruner den og tilsætter en god øl (porter) som den så koger i til den er mør. Det giver en fantastisk sovs og kyllingen er også mør og fin.
keep it simple !
Besvar

Tilbage til "Mad og øl & øl i mad"