Hjælp til at komme i gang som professionel

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Hjælp til at komme i gang som professionel

Indlæg af Borg »

Jeg fornemmer at der er flere amatører herinde der leger med tanken om at blive professionelle.
Jeg fornemmer også, at der er professionelle bryggere herinde, der også leger glade amatører i deres fritid.

Tanken med denne tråd er, at de professionelle kan lægge råd og vejledning op til de amatører der går med en lille professionel brygger i maven. Det kan være noget helt konkret som et egenkontrolprogram, forhold omkring Dansk Returpant, råd om Skat, herunder også moms og alkoholafgift, Fødevarekontrollen, og hvad man skal være opmærksom på omkring lokalet og brygudstyret osv. Det kan også være råd, hvor den professionelle har betalt lærepenge og ikke mener, at andre behøver at begå samme fejl.

Den anden tanke er, at amatører kan spørge til noget omkring det at gå professionelt, som der så forhåbentlig er nogle professionelle der vil svare på.

Generelt er tanken, at det er faktuelle, efterprøvede og konkrete svar der skal gives, som kan dokumenteres og/eller efterprøves.

Råd fra amatør til amatør findes alle andre steder på forum'et, men kan naturligvis også gives herinde. Men netop i denne tråd kan argumenter som "det plejer jeg at gøre, og det er ikke gået galt endnu" ikke bruges.

Jeg starter med at lægge Egenkontrolprogrammet fra Vejle Bryghus op. Jeg har fået den af Jens (admin), som bad mig lægge den på forumet så de, der måtte finde den interessant og/eller kan bruge den noget, kan blive "inspireret".
Egenkontrolprogram for Vejlebryghus.doc
(894.5 KiB) Downloadet 692 gange
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
ron9
Indlæg: 80
Tilmeldt: 15. feb 2014, 18:45
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Hjælp til at komme i gang som professionel

Indlæg af ron9 »

+ Herfra
Robert
Indlæg: 247
Tilmeldt: 27. okt 2007, 18:44
Geografisk sted: Hillerød

Re: Hjælp til at komme i gang som professionel

Indlæg af Robert »

Et meget lav-praktisk råd når du registrere dit CVR.nr.:
Undlad at skrive dit rigtige tlf.nr.

Annoncehajerne flokkes som fluer om en nylagt kokage, når de ser et nyt CVR.nr.
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 21:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Hjælp til at komme i gang som professionel

Indlæg af MonkeyBrew »

Robert skrev:Et meget lav-praktisk råd når du registrere dit CVR.nr.:
Undlad at skrive dit rigtige tlf.nr.

Annoncehajerne flokkes som fluer om en nylagt kokage, når de ser et nyt CVR.nr.
Jeg havde aldrig det problem da jeg startede som selvstændig for et par år siden (ikke hobby relateret). Men det havde min forretningspartner til gengæld. Han havde brugt sit private mobil nummer. ;)
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Goldenhammer
Indlæg: 411
Tilmeldt: 30. aug 2013, 12:36
Kontakt:

Re: Hjælp til at komme i gang som professionel

Indlæg af Goldenhammer »

Her er et OK indlæg om hvordan Dogfish Head byggede sit "Brand".

http://www.stephenzoeller.com/building- ... t-brewery/
mvh

Martin Guldhammer
https://www.facebook.com/groups/Guldhammer.Beer.Club" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/guldhammer.nanobryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Tryfuss
Indlæg: 989
Tilmeldt: 8. jan 2011, 12:22
Geografisk sted: 9870 Sindal
Kontakt:

Re: Hjælp til at komme i gang som professionel

Indlæg af Tryfuss »

Professionel er måske så meget at kalde migselv - men svarer gerne på spørgsmål når jeg har tiden er til det - hvis man er lokal står der også somregel et eller andet drikkeligt i kØLeskabet

Min umiddelbare anbefaling er - hvis du vi tjene penge på det - skal du ikke gøre det. Og hvis det er det at brygge du syntes er sjovt, så skal du heller ikke gøre det...

for det er bestemt ikke det tiden kommer til at gå mest med - ikke her ihvertfald - det er papir arbejde af den anden verden... især i opstarts fasen.

mht økonomi... så er der mange omkostninger man ikke nødvendigvis har forudset... og regler der skal overholdes... bare for regler omkring etiketter findes der en hel vejledning.

med det sagt så er det altid skønt med flere kollegaer
Rene "Den Glade Brygger" Sørensen
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Hjælp til at komme i gang som professionel

Indlæg af Borg »

Tryfuss skrev:Professionel er måske så meget at kalde migselv - men svarer gerne på spørgsmål når jeg har tiden er til det - hvis man er lokal står der også somregel et eller andet drikkeligt i kØLeskabet

Min umiddelbare anbefaling er - hvis du vi tjene penge på det - skal du ikke gøre det. Og hvis det er det at brygge du syntes er sjovt, så skal du heller ikke gøre det...

for det er bestemt ikke det tiden kommer til at gå mest med - ikke her ihvertfald - det er papir arbejde af den anden verden... især i opstarts fasen.

mht økonomi... så er der mange omkostninger man ikke nødvendigvis har forudset... og regler der skal overholdes... bare for regler omkring etiketter findes der en hel vejledning.

med det sagt så er det altid skønt med flere kollegaer
Vi kunne starte med at definere "professionelle" som "nogle der lovligt kan sælge de øl de producerer".
Tak fordi du gerne vil hjælpe :-)
bare for regler omkring etiketter findes der en hel vejledning
Hvor? Netop sådanne dokumenter (eller links til samme) er velkommet i denne tråd.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Tryfuss
Indlæg: 989
Tilmeldt: 8. jan 2011, 12:22
Geografisk sted: 9870 Sindal
Kontakt:

Re: Hjælp til at komme i gang som professionel

Indlæg af Tryfuss »

:-D har dem i en mappe på kontoret :-D jeps jeg er lowtech ...
Rene "Den Glade Brygger" Sørensen
Robert
Indlæg: 247
Tilmeldt: 27. okt 2007, 18:44
Geografisk sted: Hillerød

Re: Hjælp til at komme i gang som professionel

Indlæg af Robert »

Efterhånden findes der "iværksætter" centrer i alle kommuner hvor det er muligt at få hjælp til alle facetter af det at starte din egen virksomhed.

På nettet kan Virk - Start Virksomhed være en god hjælp.
Brugeravatar
Tryfuss
Indlæg: 989
Tilmeldt: 8. jan 2011, 12:22
Geografisk sted: 9870 Sindal
Kontakt:

Re: Hjælp til at komme i gang som professionel

Indlæg af Tryfuss »

Smider lige et par link til lidt på nettet.

General god side
http://www.bryggeriforeningen.dk/

Afgifter
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1975521&chk=211047" onclick="window.open(this.href);return false;

Etiket
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... =168739&#P" onclick="window.open(this.href);return false;
Rene "Den Glade Brygger" Sørensen
Brugeravatar
k.larsen
Indlæg: 710
Tilmeldt: 29. sep 2008, 19:47
Geografisk sted: nr.snede

Re: Hjælp til at komme i gang som professionel

Indlæg af k.larsen »

Jeg har tidligere skrevet et indlæg om skiftet fra håndbrygger til mikrobrygger, som jeg poster her;

Fra håndbrygger til mikrobrygger

Der har flere gange tidligere været tråde der har handlet om springet ud i at lave et bryggeri som sælger sit øl på markedet, altså at starte et mikrobryggeri.
Jeg har taget det spring, og vil gerne dele nogen af de trin der har været i det.

Selve udgangspunktet var for mig at have brygget øl i ca syv år og lavet mere end 100 bryg i 20-80 liters volumen. Jeg var og er, ligesom så mange andre håndbryggere, ret glad for og optaget af at brygge øl.
I august 2013 så jeg på dette forum at Aarup bryghus solgte sit brugte udstyr gennem Guloggratis. Det var til en overkommelig pris på ca 20.000 kr, og jeg tænkte at hvis jeg ikke selv fik brug for udstyret kunne jeg altid sælge det videre igen.
Så jeg købte det egentlig uden at vide hvad jeg skulle bruge det til lige umiddelbart.

Da jeg nu havde de 3 x 200 liters Blichmann gryder på stativer med gasblus, inklusiv pumpe, slanger og en del plastic gærtanke, syntes jeg det kunne være spændende at lave en virksomhed og finde et sted at leje, som kunne fødevaregodkendes hvor det kunne stå og blive brugt. Efter at have søgt et stykke tid, fandt jeg via et par mellemmænd et sted der ville huse mig, det var i en gammel hestestald ! Lokalet var i en fornuftig størrelse, og udlejeren ville sætte det i stand så det kunne bruges, så jeg gik ind i aftalen efter at vi havde aftalt et for mig fornuftigt niveau for husleje. Udlejeren gik i gang med ombygningen, som kom til at tage ca 4 måneder og kostede ca 90.000 i materialer og udgifter til de nødvendige håndværkere, og da havde han endda selv lavet langt det meste af arbejdet uden vederlag.
I renoveringsperioden havde jeg travlt med at finde ud af hvad det kræver at starte et mikrobryggeri som virksomhed. Selve det at lave et firma og få et CVR nummer kan man klare på 5 minutter online. Men der er mange krav til at have en fødevarevirksomhed.
Man skal registreres i næringsbasen. For at kunne det skal man bestå en eksamen det hedder næringstesten som handler om fødevarehåndtering, arbejdsmiljø og skattemæssige forhold.
Testen er ikke så vanskelig og man kan studere og teste sig selv online. Testen skal tages på et godkendt sted.
Så skal man også have et fødevarehygiejne certificerings bevis.
Det er normalt et tre dages kursus med efterfølgende skriftlig test, men den kan tages online.

Kravene til bryglokalet fra myndighedernes side er bl.a. at alle flader skal kunne vaskes ned, lokalet skal være skadedyrs sikret, der skal være en håndvask og en arbejdsvask. Man skal selv orientere sig om hvad der skal til, og fødevarekontrollen kommer først ud og kigger på bryggeriet efter at man er begyndt at producere. Hvilket måske lyder fint, men afsætter en nødvendighed i selv at sætte sig ind i de krav og minimums standarder der gælder.
Det er bl.a. nødvendigt at have udsugning, eller insektnet for vinduerne i bryggeriet.
Det er meget praktisk med en stor afløbsrist i gulvet.

Når man selv skal stå for alle dele i en opstart får man travlt. Jeg har siden jeg købte udstyret nok brugt omkring 20 om ugen. Der er meget der skal gøres og tages stilling til. Etiketter skal designes, og der er bagefter en proces med dansk retursystem for at få dem tilmeldt registreret. Dansk retursystem kræver iøvrigt 25.000 kr i sikkerhedsstillelse for at man må sende flasker på markedet som primær mærkning, hvilket vil sige at pantmærket er printet på etiketten.
Man skal rapportere til dem for hver 4 uger omkring salget.
Man skal registreres hos skat. De skal bl.a. have plantegninger af de anvendte lokaler.
Man skal også bruge en del tid på at holde styr på sit regnskab.
Der er Punktafgifter på øl og man skal indberette månedsvis til skat om salget og betale afgifterne. Skat kræver iøvrigt en sikkerhedsstillelse på 10.000 for små mikrobryggerier.
Hvis man omsætter for mere end 50.000 kr årligt skal man momsregistreres.
Moms skal indberettes efter hvert kvartal.

Selve bryg setup'et skal laves. Jeg købte hvad der svarede til et bryggeri for 20.000 kr, men er endt med samlede investeringer i bryggeriet på ca 200.000 kr. Plus de 90.000 kr til lokalet, som jeg dog har lavet den fordelagtige aftale om, er lagt som forudbetalt husleje, så jeg får noget for pengene.
Jeg har bl.a. købt nye gærtanke, tappeapperat, maltvalse, slanger, fittings, pumper, etikettemaskine, rulleprinter ( der skal jo en mindst holdbar til dato på etiketten ), kontorartikler mm
Udgifter har der været mange af. Og indtægterne lader vente på sig....

Fødevaremyndighederne kræver at man kan spore alle ingredienser i øllet.
Det kaldes LOT sporing, så det skal man have styr på for hvert bryg.
Man skal have et egenkontrolprogram, der beskriver og måske dokumenterer måden hele tilblivelsen er på, herunder et flowdiagram. Alle risici skal afdækkes.
Der skal også dokumenters omkring varemodtagelse.
Man skal kunne stille med datablad på det udstyr som bliver brugt i brygprocessen.


Jeg har i forgangne uge, efter 8 måneders forberedelse, solgt de første kasser øl lokalt.
Jeg er i gang med at finde steder der vil forhandle mit øl, og jeg står også selv for at levere det til forretningerne. Markedsføring er også nødvendigt.
Jeg gør det hele fordi det er sjovt og lærerigt, en måde at udtrykke sig selv på,
og jeg regner med at kunne lave et lille overskud, men ikke meget, da jeg også har et fuldtidsarbejde som musiker. Det gør at der ikke er et økonomisk pres.
Min produktion bliver lille, måske 7-8000 50 cl flasker om året.
Staten kommer til at tjene de fleste penge på produktionen gennem moms, afgifter
og beskatning af mit eventuelle overskud.

Noget der virkelig har været dejligt er at jeg i meget vid udstrækning er blevet mødt meget positivt af mennesker der har hørt om projektet, og jeg har fået meget opbakning og praktisk hjælp fra flere venner i de forskellige aspekter af opstarten.
Man har brug for hjælp og sparring, hvis man ikke er multitalenteret.

Der har været meget at gøre, og jeg har helt sikkert ikke fået det hele med, men tænker at min beretning kan give et fingerpeg om hvordan skridtet fra håndbrygger til mikrobrygger kan se ud.
Det virker måske som overvældende meget, jeg skal hilse og sige at vi lever i et meget reguleret kontrol samfund. Men når først det hele er lagt rigtigt an og kører, så er det måske ikke så slemt endda.

Måske skal man bare nyde at brygge (og drikke øllet bagefter) ;-)
HumlepraXis - håndbryg i praksis - http://www.humlepraxis.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/humlepraxis?ref=hl" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."