Hvad brygger i for tiden ?

Brugeravatar
kim.rechnagel
Indlæg: 4
Tilmeldt: 25. aug 2015, 18:53
Geografisk sted: Tirstrup

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af kim.rechnagel »

Hej

Har vores første all-grain, og i øvrigt første bryg overhovedet, på gærspand nu. Det er en ESB fra Hjemmebryggeren som Søren Damsgaard har anbefalet som en god begynder bryg. Den skal flaskes i weekenden.

Har også lige købt en Chimay Bleue klon og en Julebryg Anno 2012. Håber de kommer på gærspande i weekenden også.

Jeg er ikke til bitre øl, så jeg håber ikke ESB'en med sine 36 IBU bliver for bitter. Jeg synes den afkølede urt smagte og duftede noget bitter. Har ingen anelse om hvor meget det kan ændre sig ved gæring/lagring, sandsynligvis noget.

Kim
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af søreno »

En helt igennem klassisk tysk pilsner med tettnanger humle. Jeg har købt Yeast Bays hessian pils-gær så den skulle prøves.

Sendt fra min Nexus 5 med Tapatalk
Brugeravatar
Dntb1985
Indlæg: 503
Tilmeldt: 4. sep 2015, 02:58
Geografisk sted: Viborg

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Dntb1985 »

Så blev det pilsner tid igen. Pilsner malt, vienne og cara hell. humlet med east kent, og saaz. Gær bliver saflager s-23. :) Klar om 6 ugers tid.
Grainfather
In your face! Brewery
Brewed in a kitchen near you
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 19:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Broder Jacob »

Jacobses Brown Ale
Green Ale på frisk First Gold humle (både som bitter og aroma)
Tysk Hellesbock mæsket hhv. i en decotionsversion hhv. en temperaturmæskning på samme temp.trin, samme opskrift og samme gæring.
Lørdag. Golden Faked Christmas Ale
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
Holger
Indlæg: 339
Tilmeldt: 2. aug 2012, 12:28
Geografisk sted: Aalborg (Gug)
Kontakt:

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Holger »

Brygger mig en lidt anderledes juleøl, og har derfor døbt den Not An Ordinary Christas beer. Det er en Amerikansk inspireret IPA med masser af appelsinskaller, columbus og simcoe sammen med American ale 1056 fra Wyeast.
Hellhound.dk
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af kbh36 »

Da det regnede i går, og jeg ikke kunne lave det jeg skulle udendørs, så kunne jeg ligeså godt benytte tiden til at lave lidt øl.
22 liter IPA blev hældt på glasballon i aftes, og er så småt ved at gære nu, står måske lidt køligt (17-18 grader), men så må jeg jo bare holde øje med den.
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
Brugeravatar
Fornitz
Indlæg: 412
Tilmeldt: 16. jan 2013, 12:20
Geografisk sted: IPAville

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Fornitz »

"Brygger" en fandens masse æblemost, der er blevet presset 117kg æbler.

Prøver så at late hoppe et par liter med mosaic
Hilsen Frederik Fornitz
Brugeravatar
Thor
Indlæg: 271
Tilmeldt: 7. nov 2010, 19:37
Geografisk sted: 5881 Skårup

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Thor »

20 l mørk belgier.En øl jeg har brygget mange gange,men ville for første gang prøve at dekoktionsmæske. Har læst at efektivitet skulle blive bedre og urten mørkere.Det er så ikke sket... OG 1070 som den plejer. Har før brugt S 33 og T 58 gær,men prøver en Mangroe M 27 denne gang. DET bliver den nok ikke ringere af.
Brugeravatar
sheine
Indlæg: 246
Tilmeldt: 9. aug 2012, 12:53
Geografisk sted: Vordingborg

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af sheine »

En belgisk wit (½ pilsnermalt, ½ hvedeflager) splittet i to.
Den ene del bliver gæret med WLP400 og fik, udover de klassiske appelsinskaller og korianderfrø, noget der hedder "Grains of Paradise", der er købt i England. Jeg glæder mig til at se hvad det tilføjer.
Den anden del fik Mosaic og Citra i stedet for krydderier og bliver gæret med US-05. Forhåbentlig en dejlig humlet, men ikke bitter øl.
Lac
Indlæg: 196
Tilmeldt: 1. nov 2008, 09:19
Geografisk sted: 4230 Skælskør
Kontakt:

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Lac »

Tog en dag fri og er lige blevet færdigt med en klon af "Sierra Nevada Torpedo Extra IPA".
MVH
Lac
"Hellere en brygger end en brokker."
http://www.udhusbryggeriet.dk
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af kbh36 »

"Sierra Nevada Torpedo Extra IPA". Opskriften fra BYO?
Den står også på listen, som skal prøves når jeg får de sidste ting til fadølsanlægget.
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
Lac
Indlæg: 196
Tilmeldt: 1. nov 2008, 09:19
Geografisk sted: 4230 Skælskør
Kontakt:

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Lac »

kbh36 skrev:"Sierra Nevada Torpedo Extra IPA". Opskriften fra BYO?
Den står også på listen, som skal prøves når jeg får de sidste ting til fadølsanlægget.
Ja lige bestemt og den kommer på fad når den er færdig.
MVH
Lac
"Hellere en brygger end en brokker."
http://www.udhusbryggeriet.dk
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Thage »

En IPA, stod i skuret kl. 6.45 og håber den er gæret færdig om. 14d... Testede lidt nyt (køling) og ramte over opskrift på og, så er super...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Dntb1985
Indlæg: 503
Tilmeldt: 4. sep 2015, 02:58
Geografisk sted: Viborg

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Dntb1985 »

kim.rechnagel skrev:Hej

Har vores første all-grain, og i øvrigt første bryg overhovedet, på gærspand nu. Det er en ESB fra Hjemmebryggeren som Søren Damsgaard har anbefalet som en god begynder bryg. Den skal flaskes i weekenden.

Har også lige købt en Chimay Bleue klon og en Julebryg Anno 2012. Håber de kommer på gærspande i weekenden også.

Jeg er ikke til bitre øl, så jeg håber ikke ESB'en med sine 36 IBU bliver for bitter. Jeg synes den afkølede urt smagte og duftede noget bitter. Har ingen anelse om hvor meget det kan ændre sig ved gæring/lagring, sandsynligvis noget.

Kim
Det var også den første øl jeg bryggede, og jeg var ikke særligt begejstret for den, jeg har dog ikke noget imod bitter øl (det havde jeg, men har lært, at drikke og holde af bitre øl), men syntes ikke den var ret god. Endte i sidste ende med at skippe den videre til en kammerat, der tilgengæld var ret begejstret for den.
Grainfather
In your face! Brewery
Brewed in a kitchen near you
Holger
Indlæg: 339
Tilmeldt: 2. aug 2012, 12:28
Geografisk sted: Aalborg (Gug)
Kontakt:

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Holger »

Brygger en Amarikansk brown ale, der bliver tørhumlet med Amarillo. Den bliver brygget på min nye grainfather, så er spændt på hvordan brygdagen kommer til og gå, samt det endelige slut produkt. Bitterhumlen er Zeus.
Hellhound.dk
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"