Rengøring af flasker

Rengøring, rensning, vask,
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 21:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Rengøring af flasker

Indlæg af MonkeyBrew »

Jeg er lidt af en kemikalie-ali på det punkt (jeg hedder altså Lars) ;) Jeg bruger iodophor, wvp, soda, lud (ikke så tit, men det sker) og sidst men ikke mindst; Star San. Elsker kemi. ;)
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Rengøring af flasker

Indlæg af Thage »

MonkeyBrew skrev:Jeg er lidt af en kemikalie-ali på det punkt (jeg hedder altså Lars) ;) Jeg bruger iodophor, wvp, soda, lud (ikke så tit, men det sker) og sidst men ikke mindst; Star San. Elsker kemi. ;)
Mht soda, så skriver de hos Matas det er til at rense afløb med - kraftigt stads...

Har tænkt mig at finde noget a la Star San som kan stå på spray, men som rengøre.... Vil så sprøjte det i flasker inden de kommer til børsten, så de forhåbentlig er super rene efter, skyller dem lige også...

Så får de Star San inden brug og skylles...

Er soda det rigtige her? Havde overvejet keg clean, da jeg så kunne bruge spray når jeg en dag får cornelius :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lillelund
Indlæg: 62
Tilmeldt: 6. nov 2014, 20:13

Re: Rengøring af flasker

Indlæg af Lillelund »

Du skal passe meget på hvis du tænker kaustisk soda, du kan bruge kalcineret soda det er knap så farligt.
Jeg har hørt flere nævne opvasketabs af mærket grøn balance.
Rengøring gøres bedst ved iblødsætning eller spuling/recirkulering.
Star san er mere et desinfektionsmiddel / slutrengøring det er ikke velegnet til at opløse rester af organisk material såsom gærkage og lign.


Sent from my iPad using Tapatalk
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Rengøring af flasker

Indlæg af Thage »

Ved at Star San ikk gør det samme, og vil bruge det som tiltænkt... Så er på udkig efter rengøring da førnævnte gør resten for mig ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Sanitet"