Beregne længde på bremseslange

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Beregne længde på bremseslange

Indlæg af peos »

Jeg har været lidt rundt på nettet og har fundet denne beregner: http://www.pipeflowcalculations.com/pressuredrop/" onclick="window.open(this.href);return false;

Den må kunne bruges til at beregne længden på en bremseslange.

Hvis man regner på en almindelig 3/16" bremseslange, som er 3 mm indvendig, og forudsætter at

- der tappes 1 l/min (1 33 cl fadbamse på 20 sekunder er vel meget rimeligt)
- trykket i fadet er 1,1 bar (almindeligt karboneringstryk i køleskab)
- trykket ved hanen skal være 0,1 bar (det sidste reguleres ned med kompensatorhanen)

så når man frem til, at der skal bruges 1,7 m bremseslange. Jeg har ikke testet det endnu, men det passer meget godt på forskellige tommelfingerregler, som jeg har kunnet finde.

Samtidig forklarer det, hvorfor de 2 m 4 mm CO2-slange, som jeg pt. bruger som bremseslange, ikke har den store effekt. For med samme forudsætninger men med en 4 mm slange fortæller beregneren, at den skal være 7,7 m lang.
jesperth
Indlæg: 167
Tilmeldt: 11. aug 2015, 23:31

Re: Beregne længde på bremseslange

Indlæg af jesperth »

peos skrev:Jeg har været lidt rundt på nettet og har fundet denne beregner: http://www.pipeflowcalculations.com/pressuredrop/" onclick="window.open(this.href);return false;

Den må kunne bruges til at beregne længden på en bremseslange.

Hvis man regner på en almindelig 3/16" bremseslange, som er 3 mm indvendig, og forudsætter at

- der tappes 1 l/min (1 33 cl fadbamse på 20 sekunder er vel meget rimeligt)
- trykket i fadet er 1,1 bar (almindeligt karboneringstryk i køleskab)
- trykket ved hanen skal være 0,1 bar (det sidste reguleres ned med kompensatorhanen)

så når man frem til, at der skal bruges 1,7 m bremseslange. Jeg har ikke testet det endnu, men det passer meget godt på forskellige tommelfingerregler, som jeg har kunnet finde.

Samtidig forklarer det, hvorfor de 2 m 4 mm CO2-slange, som jeg pt. bruger som bremseslange, ikke har den store effekt. For med samme forudsætninger men med en 4 mm slange fortæller beregneren, at den skal være 7,7 m lang.
Jeg skal ikke anfægte matematikken, men jeg har to af sådan nogen her : https://www.maltbazaren.dk/shop/corneli ... 2002p.html" onclick="window.open(this.href);return false;
På Cornelius fade - der er 1 meter 3/16" bremseslange på og det virker altså helt perfekt, jeg kan skænke direkte i et glas uden mere skum end man gerne vil have.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Beregne længde på bremseslange

Indlæg af Truntebryg »

ØH hvordan får i 3/16" til 3 mm ?
Brugeravatar
martin_pedersen
Indlæg: 413
Tilmeldt: 6. okt 2011, 13:49
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Beregne længde på bremseslange

Indlæg af martin_pedersen »

En 3/16 tomme har et id mål på 3mm og udvendig på 5mm og man skal da bruge det indvendige mål til at beregne flow og tryk


Sent from my iPhone using Tapatalk
All right, brain, I don't like you and you don't like me - so let's just do this and I'll get back to killing you with beer.

Martin

Ps. Det skal nok blive til øl!
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Beregne længde på bremseslange

Indlæg af Truntebryg »

Hmm så er det ikke en 3/16" slange men en 5/16" - jeg syntes altid at man opgiver yderdiameteren. Nå never mind ;-)

Jeg syntes bare ikke at man kan taste ind, om det er en glat eller ikke glat overflade ... (vinyl / polyethylen) der er immervæk en faktor 3 til forskel i tab per løbende meter !!!

2 meter 3mm ID vil slet ikke løber her. Har prøvet !!
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Beregne længde på bremseslange

Indlæg af peos »

Der er muligvis en vis friktionsforskel mellem vinyl og polyethylen, men det kan da på ingen måde betyde en faktor 3 i tryktab pr. m. Hvis det er tilfældet, så må det skyldes, at der er forskel i godstykkelsen og dermed også forskel i den indre diameter på en vinylslange og en polyethylenslange med samme nominelle diameter (= ydre diameter).

Jeg har lige købt 3/16" bremseslange hjem fra Lund, og den er ca. 4,8 mm udvendig og ca. 3,0 mm indvendig.
Brugeravatar
martin_pedersen
Indlæg: 413
Tilmeldt: 6. okt 2011, 13:49
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Beregne længde på bremseslange

Indlæg af martin_pedersen »

Der er selvfølgelig en forskel på hvordan overfladen er, jeg bruger selv en slange på ø5mm polyurethan og den er omkring 1mtr lang. Men har kørt med 6mm og det går for hurtigt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
All right, brain, I don't like you and you don't like me - so let's just do this and I'll get back to killing you with beer.

Martin

Ps. Det skal nok blive til øl!
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Beregne længde på bremseslange

Indlæg af Truntebryg »

Nej - 3 x er nok ikke helt korrekt. Rustfri rører er opgivet i udvendig diameter, og det er jo ikke sikkert at en 5/16 så har 3/16" indvendigt. Men det er nok tæt på, og forskellen er 0,5 i forhold til 2,2 - ret stor forskel.

Iøvrigt bliver overfladen vigtigere - jo tyndere rør.

Generally plastic tube of smaller than 3/16″ ID (4,8 mm) is not recommended – it provides too much resistance for practical use!

3/16″ ID vinyl tubing = 3 psi/ft
1/4″ ID vinyl tubing = 0.85 psi/ft
3/16″ ID Polyethylene tubing = 2.2 psi/ft
1/4″ ID Polyethylene tubing = 0.5 psi/ft
3/8″ OD Stainless tubing = 0.2 psi/ft
5/16″ OD Stainless tubing = 0.5 psi/ft
1/4″ OD Stainless tubing = 2 psi/ft
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Beregne længde på bremseslange

Indlæg af peos »

Ja, man kan da godt undre sig over, at Beersmith skriver, at man ikke bør bruge en bremseslange med ID mindre end 3/16" (4,8 mm), når den bremseslange, som web-butikkerne sælger er OD 3/16". Og John Guest 3/16" koblingerne, som jeg købte med, er - heldigvis - også til OD 3/16".

Jeg tror, at det er en fejl, at Beersmith skriver ID.

I øvrigt er Beersmiths tryktab pr. fod for de forskellige slangestørrelser jo kun tommelfingerregler, for tryktabet afhænger jo også af, hvor stort et flow, man regner med gennem slangen.

Jeg tester slangelængder i den næste tid og giver en melding, når jeg har fundet ud af, hvad der fungerer på mit setup. Et er teori - noget helt andet er jo ofte praksis :-)
Holrits
Indlæg: 228
Tilmeldt: 1. maj 2014, 17:35

Beregne længde på bremseslange

Indlæg af Holrits »

Kan sige så meget at når vi/jeg laver fadølsanlæg med 3/16 bremseslange til feks en Alumasc hane, er slangen gerne 1.6-1.8m. Hvis anlægget/køleren står lige under tårnet. Og det bruges så på et tryk på ca. 2.5-2.7 bar. :)
Hvis der er trukket Python slange mellem tårn og køler afhænger det af længden på Python slangen, og om det står i kælder osv.

Håber du kan bruge det til noget :)
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Beregne længde på bremseslange

Indlæg af peos »

Så tror jeg, at jeg har fundet den optimale længe på mit anlæg - 1,2 m.

Jeg startede med 1,70 m og klippede så 10 cm af for hvert glas, indtil jeg var nede på 0,8 m (eksperimentet tog nogle dage :-)). Der er klart mest CO2 i det skænkede øl ved 1,2 m.

Trykket i fadene er ca. 1,1 bar, og der er 5 grader C i køleskabet.
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Beregne længde på bremseslange

Indlæg af peos »

peos skrev:Ja, man kan da godt undre sig over, at Beersmith skriver, at man ikke bør bruge en bremseslange med ID mindre end 3/16" (4,8 mm), når den bremseslange, som web-butikkerne sælger er OD 3/16". Og John Guest 3/16" koblingerne, som jeg købte med, er - heldigvis - også til OD 3/16".

Jeg tror, at det er en fejl, at Beersmith skriver ID.
Og så er det nok alligevel ikke en fejl, at Beersmith og andre skriver ID - jeg tror, at det hænger sammen med, hvilket flow man regner med.

Hvis jeg regner på mit setup, 3/16" OD svarende til ID 3 mm, 1,2 mm slange, tryktab 1 bar, så får jeg med beregneren et flow på 1,2 l/min. Det passer meget godt med, hvad jeg fornemmer, når jeg tapper.

Mange amerikanske sider anbefaler et flow på 1 gal/min svarende til 3,8 l/min. Det er jo betydeligt mere og passer nok bedre til en 3/16" ID slange. Det er nok det flow, som Beersmith og andre regner med, når de opgiver et tryktab pr. m slange.

Hvis jeg bruger beregneren på en 3/16" ID svarende til ID 4,8 mm, et flow på 3,8 l/min og et tryktab på 1 bar, så får jeg en slangelængde på 1,5 m.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Beregne længde på bremseslange

Indlæg af Truntebryg »

Dejligt med lidt "cut & trail" forsøg.

Mit udgangspunkt ville også være ca. 1L velskænket øl / min.

Glæder mig at du er oppe på 1,1 Bars tryk - da det er samme tryk jeg er havnet på for at få den rigtige CO2 i mine øl. Jeg syntes dog at 1,1 lyder lidt højt... men jeg ved faktisk ikke hvad tryk jeg har kørt med da jeg havde det gamle manometer.
Besvar

Tilbage til "Udstyr"