Mangrove Jack's tørgær??

Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Mangrove Jack's tørgær??

Indlæg af Truntebryg »

Mangrove Jack's Newcastle Dark Ale er opgivet til medium nedgæring - så det er ikke bedste valg hvis du vil langt ned i restsukker ;-)

Jeg har lavet nogle fantastiske øl på denne gær - og nedgæringen lå på ca. 72%
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 18:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Mangrove Jack's tørgær??

Indlæg af Broder Jacob »

Havde jeg kunnet opnå 72% nedgæring var der ingen is på koen.
Jeg har ca. 59% det er sgu ikke til at regne med. Den var endda ret godt pitchet med to breve på 1067.
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
Jon
Indlæg: 299
Tilmeldt: 28. maj 2008, 22:20
Geografisk sted: 8600 Silkeborg

Re: Mangrove Jack's tørgær??

Indlæg af Jon »

Hej Broder Jacob

Hvordan så din opskrift ud mhp karamelmalte ? Og hvad var din mæske temperatur og tid?


Sent from my iPhone using Tapatalk
--------------------------
Mvh/Jon
8600 Silkeborg
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 18:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Mangrove Jack's tørgær??

Indlæg af Broder Jacob »

Jeg har fuld styr på mæsketid, temperatur, maltprofil mv.
Det var et på alle måde perfekt bryg i alle henseender, indtil gæringen, der startede som lyn og torden og så døde helt hen.

Nå, anyways, der må skarpere våben til.
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
Jon
Indlæg: 299
Tilmeldt: 28. maj 2008, 22:20
Geografisk sted: 8600 Silkeborg

Re: Mangrove Jack's tørgær??

Indlæg af Jon »

Årsagen til spørgsmålet var blot at blive lidt klogere på gæren. Jeg kan se ud fra mine egne resultater at forgæringsgraden svinger meget. Har dog kun forsøgt to gange.


Sent from my iPhone using Tapatalk
--------------------------
Mvh/Jon
8600 Silkeborg
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Mangrove Jack's tørgær??

Indlæg af Truntebryg »

MO3 er selected to not over attenaute - derfor vil den typisk give for sød øl ved højere alkohol. (med mindre man ønsker det) Derfor anbefales det at mæske ved lavere temperatur hvis man ønsker højere alkohol med denne gær.

Så jo - det er nok ikke den rigtige gær du har fundet.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Mangrove Jack's tørgær??

Indlæg af Borg »

Man er jo nødt til at tage gærens egenskaber med i formuleringen af en opskrift. Maltsammensætningen og mæskningen skal laves ud fra den forgæringsgrad og smag som gæren har og tilfører.

Ølgær er ikke bare en tilfældig masse man kommer i en urt, som man så kan forvente et ensarter resultat af uanset egenskaber.

Husk, at bryggeren laver urt, mens det er gæren der laver øl. Men gæren kan ikke ændre på urten.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Mangrove Jack's tørgær??

Indlæg af Truntebryg »

Borg skrev: Husk, at bryggeren laver urt, mens det er gæren der laver øl.
Som du dog kan formulere det ;-)
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 18:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Mangrove Jack's tørgær??

Indlæg af Broder Jacob »

Tak for gode indlæg.
Stadig henstår jeg uafklaret.
Har mæsket ved 66-67 grader og brugt dobbelt gærmængde til en OG 1067.
Der burde være rigelig gær til rigelig forgærbar urt.
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Mangrove Jack's tørgær??

Indlæg af Truntebryg »

Hvad er OG pt.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Mangrove Jack's tørgær??

Indlæg af Truntebryg »

Iøvrigt - hvis du vil pitche ny gær, så skal du lave en gærstarter. Når der er god gang i den, så tilsætter du 25% af den urt som giver dig problemer, når den så køre igen, på med yderligere 25% usw.

Så får du den nye gær til at vende sig til at arbejde i det lidt anstrengte miljø som en 4,5% grønøl nu engang er ;-)
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 18:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Mangrove Jack's tørgær??

Indlæg af Broder Jacob »

Jeg har løst det ved at tilsætte et pund kogt rørsukker og en hydreret ekstra portion gær.
Gæren tilsatte jeg først og det gav ingenting, derpå sukkeret og bang! gærer yderligere ned til fg 1024, hvor den var stoppet på 1029.

Jeg er ikke helt med på din morale Erik. Det er klar at den urt man skaber vil være klimaet for den gær man bruger, hvor en gær som f.eks.denne har brug for en relativ slank urt, da den selv skaber sødme og krop. Jeg havde en OG som lå 1 højere en maks (BeerSmith) og en mæskeprofil til medium krop. Måske er det dér katten ligger begravet.

Måske jeg skulle give den et nyt forsøg på de 64 grader.
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Mangrove Jack's tørgær??

Indlæg af peos »

peos skrev:Jeg har et bryg med M03 Newcastle Dark Ale i gang. På 10 dage har den kun bevæget sig fra 1054 til 1020. Jeg håber, at den kommer længere ned.
Efter 3 uger er den nu nede på 1018 og kommer næppe længere ned - heldigvis er det en Sweet Stout :-)

I øvrigt er den mæsket ved 64 C.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Mangrove Jack's tørgær??

Indlæg af Borg »

Broder Jacob skrev:Jeg er ikke helt med på din morale Erik. Det er klar at den urt man skaber vil være klimaet for den gær man bruger, hvor en gær som f.eks.denne har brug for en relativ slank urt, da den selv skaber sødme og krop. Jeg havde en OG som lå 1 højere en maks (BeerSmith) og en mæskeprofil til medium krop. Måske er det dér katten ligger begravet.
Min "morale" går bare ud på, at man skal kende sin gær. Du har tydeligvis læst om den, for - som du skriver - skaber den sødme og krop netop på grund af den relativ lave attenuation. Og så fanger du nok netop din udfordring med nedgæringen. Nemlig at du også har mæsket til en medium krop.
Dermed forstærker du kroppen og restsødmen.

Jeg ville have valgt en mæskeprofil der gav en tynd krop, og så lade gæren sørge for kroppen (eller omvendt, naturligvis).

Lidt det samme hvis man laver en opskrift med meget karamelmalte i. Det giver også i sig selv en sødme og krop. Hvis man gerne vil "ned på" en normal krop, skal man mæske til den tynde side (lav temperatur) da karamelmaltene så vil medvirke til en god krop.

Håber det giver lidt mere mening nu.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 18:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Mangrove Jack's tørgær??

Indlæg af Broder Jacob »

Hej Erik
Det er præcis hvad jeg selv konkluderer på det.
Er dog overrasket over konsekvensen på denne gær.
Det kunne nok have stået tydeligere, men erfaring er det jo.
Med eftertilføjelse af de ca. 11 OG point rent sukker, vil den nok præsentere mindre sød og lidt slankere, tillige givet, at den faldt yderligere i FG.
Gad vist hvad den ender med at smage af når den er coldcrashet færdig om et par dage.
Ses vi på BC?
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"