Hjælp til opskrift på Guinness

Dette forum vil indeholde opskrift filer opdelt efter BJCP lavet i Beersmith 1 format : .bms og Beersmith 2 format .bmsx dog altid mindst .bms
Der må gerne spørges til opskriften i indlæggene.

Redaktør: Co-Admin

Besvar
kjeldson
Indlæg: 80
Tilmeldt: 16. feb 2016, 18:56

Hjælp til opskrift på Guinness

Indlæg af kjeldson »

Hejsa er der nogle der kender en god opskrift på en klon af Guinness som er god der er jo mange at vælge imellem på beer calc
Mvh Kjeld
Senest rettet af kjeldson 13. mar 2016, 09:52, rettet i alt 1 gang.
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Hjælp til opskrift

Indlæg af søreno »

Det her er ikke et helt dårligt bud: https://byo.com/recipes-tag/item/3024-g ... ught-clone" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er lidt svært at ramme præcist fordi Guinness har en lille smule syrlighed i øllen. Der er et bud på forneden, hvordan man kan gøre det. Man kan evt. også tilsætte en smule mælkesyre eller bruge noget surmalt.
Jeg ville starte med at brygge en uden fiksfakserier og sammenligne med originalen. Så kan du justere derfra.

Husk, at du ikke kan lave det bløde nitrogenskum i et almindeligt håndbrygsetup. Du kan godt købe nitrogen som håndbrygger også, men det er nok at gå lige lovligt meget all in på første forsøg ;-)

VH
Søren
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Hjælp til opskrift

Indlæg af Truntebryg »

Interessant læsning SørenO - vidste faktisk ikke at det var så kompliceret at lave en Guinness...

Til Keldsen - kan du ikke tilføje ordet "Guinness" til overskriften. Så er det lidt nemmere at søge fornuftigt og finde svaret igen (om en 2-3 år)

Ang. Guinness, så skulle jeg da også i starten af min bryg karriere lave en sådan klon. Valget var en Oarmeal stout som var rimelig let at gå til.

Da den ellers var ved at være drikkelig, blev der indkøbt Guinness og der skulle smages ;-)

Aldrig er jeg blevet så skuffet over et bryg som den dag - vi var 2 til smagningen og begge 100% enige... Brygget var fladt, kedelig og stortset uden smag.

Det er så godt nok (uha da) 7 år siden, så måske jeg skulle give det en chance til... Men de er forholdsvis dyre de der Guinness.

Mit eget bryg der-imod - var i en helt anden klasse, den var også stille og rolig men smagte af noget ;-)

Så mit spørgsmål, er det en mild og god stout du efterlyser - eller er det en decideret kopi af Guinness du ønsker ?
Lac
Indlæg: 196
Tilmeldt: 1. nov 2008, 09:19
Geografisk sted: 4230 Skælskør
Kontakt:

Re: Hjælp til opskrift

Indlæg af Lac »

Jeg prøvede at gi den "syrlighed" på denne måde,
To get the sourness of guiness. 1 Week before brewing put 24oz of Guiness in a bowl and sit it on the counter for 4 days to get sour. Freeze until brew day, On brew day remove and thaw. When there is about 30 mins left in your brew put the sour guiness on the stove and boil it for 10 mins then add it to flameout on your brew
,
men jeg synes det blev for meget.
MVH
Lac
"Hellere en brygger end en brokker."
http://www.udhusbryggeriet.dk
kjeldson
Indlæg: 80
Tilmeldt: 16. feb 2016, 18:56

Re: Hjælp til opskrift på Guinness

Indlæg af kjeldson »

Jeg er på jagt efter at lave en øl der har smagen som en Guinness og den cremede konsistens
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Hjælp til opskrift på Guinness

Indlæg af Borg »

kjeldson skrev:Jeg er på jagt efter at lave en øl der har smagen som en Guinness og den cremede konsistens
Den cremede konsistens kan du ikke brygge dig til.
Det kan du kun opnå ved at anvende nitrogen sammen med CO2 til karbonering i et fad, og derefter investere i en stout-tappehane der tilsætter nitrogen når der tappes et glas.
Smagen af en Guinness er der mange gode bud på, men da nitrogenen er en del af smagsoplevelsen, kan du ikke ramme præcis.

Men man kan lave rigtig mange gode stouts alligevel.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Hjælp til opskrift på Guinness

Indlæg af Truntebryg »

Det kan man ;-)

Jeg fandt lige mine gamle noter:

Smagte den op imod en Giunness, altså der gik Guinness godt nok ned med flaget ... ganske vist er min Stout rimelig mild, men der er bare meget mere smag og fylde i denne ØL.

Som foreslået af SørenO - find en Oatmeal Stout og bryg den, du vil ikke blive skuffet !! ..... og det minder mig om at det skulle jeg også gøre. Har ikke haft den på hane det sidste års tid.Det ikke godt ;-(
kjeldson
Indlæg: 80
Tilmeldt: 16. feb 2016, 18:56

Re: Hjælp til opskrift på Guinness

Indlæg af kjeldson »

Godt det vil jeg prøve altså Oatmeal Stout truntebryg har du en opskrift på den som er god som du dele den jeg er ret ny i det her Bryggen
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Hjælp til opskrift på Guinness

Indlæg af Truntebryg »

Hmm - jeg har ikke et direkte link - men søg Truntebryg no 53 på BeerCalc.

Den fustage forsvandt bare lyn hurtigt, så han jeg bryggede den til dårligt nok fik smagt den :-)
Besvar

Tilbage til "BJCP Opskrifter"