For gammel gær

Kun for nørder :-)
Vakker
Indlæg: 130
Tilmeldt: 26. jan 2011, 22:00
Geografisk sted: Frederikshavn

For gammel gær

Indlæg af Vakker »

Hej. Jeg står her midt i et bryg og opdager at mit gær er for gammelt.

jeg har 2 breve S-04 som blev for gammelt feb. 2014
jeg har 3 breve US-05 som blev for gammelt juli 2015

kan jeg bruge gæren eller skal jeg panikke. i så fald vil jeg kunne bruge S-04 som var den der var tiltænkt?
Med Venlig Hilsen
Anders Hansen
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: For gammel gær

Indlæg af fjorgensen »

Hæld et brev i et glas med lidt vand (20-25°C) så vil du se om der er liv inden for ½ times tid.
keep it simple !
Brugeravatar
Ousen
Co-Admin
Indlæg: 360
Tilmeldt: 7. jun 2009, 07:41
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

Re: For gammel gær

Indlæg af Ousen »

Jeg har en kammerat, der var ansat hos en af de store producenter af gær.

Deres tørgær var praktisk talt lige så vital fem år efter holdbarhedsdatoen, som den dag det blev pakket.

Så længe du har opbevaret det fornuftigt, så tvivler jeg på, at du løber ind i problemer.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: For gammel gær

Indlæg af Borg »

Alternativt benytter du bare begge pakker.
Rehydrerer dem som man skal, og i urten.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Ousen
Co-Admin
Indlæg: 360
Tilmeldt: 7. jun 2009, 07:41
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

Re: For gammel gær

Indlæg af Ousen »

Borg skrev:Alternativt benytter du bare begge pakker.
Rehydrerer dem som man skal, og i urten.
Jeg ved godt, at Borg bliver småknotten, når jeg siger det, men rehydrering er ikke strengt nødvendigt. Med gammel gær er det dog nok ganske fornuftigt.
Vakker
Indlæg: 130
Tilmeldt: 26. jan 2011, 22:00
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: For gammel gær

Indlæg af Vakker »

Hej med jer

Tak for det. hvis det lykkes vil jeg forsøge med en s-33 der løb i juni 13 :)
jeg rehydrerer altid og den skummede ganske vist :)
Med Venlig Hilsen
Anders Hansen
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: For gammel gær

Indlæg af Borg »

Ousen skrev:
Borg skrev:Alternativt benytter du bare begge pakker.
Rehydrerer dem som man skal, og i urten.
Jeg ved godt, at Borg bliver småknotten, når jeg siger det, men rehydrering er ikke strengt nødvendigt. Med gammel gær er det dog nok ganske fornuftigt.
Uha, nej, det kunne jeg da aldrig finde på at blive. Hvis nogen har lyst til at slå halvdelen af sine gærceller ihjel, så for min skyld ingen alarm. Jeg er bare ikke selv massemorder ;-))

Tænk på, at du kan halvere udgiften til gær ved kun at rehydrere en halv pakke. Det giver ca. samme antal gærceller.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KimJohansen
Indlæg: 585
Tilmeldt: 9. jan 2014, 11:04
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Re: For gammel gær

Indlæg af KimJohansen »

Fortsæt du endelig med at rehydrere. Jeg er stoppet ved de sidste 20 bryg og oplever ingen nedsat effekt for gæringstid eller smagsændring. 30% er lager øl vel og mærke.

Læs også evt. http://brulosophy.com/2014/09/15/sprink ... t-results/" onclick="window.open(this.href);return false;

Og se hvad producenten skriver:
BY-S33.jpg
BY-S33.jpg (358.6 KiB) Vist 14790 gange
Brugeravatar
Ousen
Co-Admin
Indlæg: 360
Tilmeldt: 7. jun 2009, 07:41
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

Re: For gammel gær

Indlæg af Ousen »

For ikke så længe siden deltog jeg i en brygdag på et af Danmarks klart bedste bryggerier. Gæren, i dette tilfælde S-04, blev tilsat direkte fra pakken og ned i gæringstanken.

Jeg spurgte ind til det og fik svaret, at sådan havde de altid gjort og så ingen grund til andet.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: For gammel gær

Indlæg af Borg »

"Plejer" lever stadig i bedste velgående. Dejligt at høre ;-)

Gad vide, hvor vi var henne med ølbrygningen, hvis vi bare altid gjorde som vi plejer.

Jeg har aldrig sagt, at man ikke kan hælde tørgæren direkte i urten. Kun hvad konsekvensen er. Og det er konsekvensen, uanset hvad en brygger plejer at gøre. Og uanset hvad producenten foreslår.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KimJohansen
Indlæg: 585
Tilmeldt: 9. jan 2014, 11:04
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Re: For gammel gær

Indlæg af KimJohansen »

Har du testet det? Har du lavet en flush af en konisk tank efter et trub flush og set om halvdelen af dine celler var døde?
Brugeravatar
KimJohansen
Indlæg: 585
Tilmeldt: 9. jan 2014, 11:04
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Re: For gammel gær

Indlæg af KimJohansen »

Ousen skrev:For ikke så længe siden deltog jeg i en brygdag på et af Danmarks klart bedste bryggerier. Gæren, i dette tilfælde S-04, blev tilsat direkte fra pakken og ned i gæringstanken.

Jeg spurgte ind til det og fik svaret, at sådan havde de altid gjort og så ingen grund til andet.
Lige præcis, jeg kender ingen kommercielle bryggerier der gør andet.

Urban myth's har det med at blive sejlivede. Jeg savner nogle tests der påviser teorien. Der er også en myte omkring Iltning af urten. Det gælder i nogle tilfælde men bestemt ikke i alle og se her hvad Fermentis svarede på et spørgsmål om iltning af urten:

"We don’t recommend to aerate the wort in normal conditions. The dry yeast has been produced and dried with a specific know-how of the Lesaffre Group, in order to maximize the Ergosterols content of the cells. It allows the yeast to ferment well.
However, you could aerate the wort in particular cases, for example if you recycle the yeast, maybe the 02 will be limited after the 4th or 5th pitch."
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: For gammel gær

Indlæg af Borg »

KimJohansen skrev:Har du testet det? Har du lavet en flush af en konisk tank efter et trub flush og set om halvdelen af dine celler var døde?
Det jeg snakker om er at halvdelen af de celler der er i pakken bukker under ved at rehydrere i sukkervand. Det er ikke det samme som at halvdelen af cellerne efter en gæring, hvor der er forekommet tilvækst, er døde.
Men, nej, det har jeg ikke, og du har sikkert heller ikke gjort det og konstateret at de ikke var døde.

Jeg støtter mig til en af kapaciteterne omkring gær til ølbrygning, nemlig bogen Yeast. Prøv at læse i den
Billede
Billede
Billede
Billede
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KimJohansen
Indlæg: 585
Tilmeldt: 9. jan 2014, 11:04
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Re: For gammel gær

Indlæg af KimJohansen »

Jeg har læst den bog. Og netop genlæst afsnittet ved 7 tiden i morges :-) Det ændrer ikke på at påstanden ikke bakkes ordentligt op. Der er ingen henvisning til studier, tetst end sige en teoretisk gennemgang der kan føre til konklusionen.
Borg skrev:Det er ikke det samme som at halvdelen af cellerne efter en gæring, hvor der er forekommet tilvækst, er døde.
Men, nej, det har jeg ikke, og du har sikkert heller ikke gjort det og konstateret at de ikke var døde.
Du forstår ikke mit spørgsmål. Det jeg mener er at man normalt laver en kold trub flush 12 - 24 timer efter urten er kommet på tanken. Her har jeg til gode at se halvedelen at min celler ryge med ud. Jeg tilsætter trods alt 6 pakker gær til 60L. Så jo, jeg har i modsætningen til dig lavet testen. Jeg har læst Brülosophy testen og ikke bare taget en urban myth påstand for gode varer. Jeg er ikke urokkelig, men jeg savner empiri.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: For gammel gær

Indlæg af Truntebryg »

Hvis vi skal spørge ekspertisen - så må det være Mangrove Jack - da det er håndbryggere der har startet et tørgærs firma op ;-)

.. og hvad skriver de så:

Although Mangrove Jack’s Craft Series Yeasts do not require rehydration, cleaner and more professional results
will be produced if rehydrated before use.


Altså skriver de på posen, at den blot skal drysse ned i urten, og alligevel så nævner de at øllen bliver mere professionel med en dehydrering.

Jeg gør det normalt, men er jeg i tidspres så springer jeg gerne over. Det er og bliver jo ikke helt samme gæringsforløb og der kan forventes (men sikkert ikke nødvendigvis) en lille forskel. Dette bekræfter Brulosophy også ... Stadig herlig hjemmeside !!!

Jeg giver Borg ret (og det lærte vi også på Lallemann´s gærkursus for 15 år siden) at gæren teoretisk har det bedst med at starte op men rent vand. Gæringsforløbet er jo en kraftig smagsgiver til vores dejlige øl, og ethvert indgreb her kan give et andet forløb - og derfor (måske) et andet slutresultat. Jeg føler dog ikke at det nødvendigvis er negativt - bare et andet ;-)
Besvar

Tilbage til "Kemi"