Mæske tempratur, FG, opvanding af urt

pedehh
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. jun 2019, 01:27

Mæske tempratur, FG, opvanding af urt

Indlæg af pedehh »

Hej med jer alle sammen, håber på at få lidt kommentar, så jeg har lidt at arbejde ud fra :)
Jeg er forholdsvis ny, i det at brygge øl. På samme tid er jeg også en kæmpe nørd, og har derfor trang til at hele tiden perfektionere. Jeg har nu besteget et par forskellige områder i dette hærlige univers.
Derfor åbner jeg nu herfor en tråd, for at komme lidt tættere på næste punkt :)

Jeg opdagede ved sidste bryg at min SG gik i stå ved 1020, hvor beercalc havde fortalt mig at den skulle ende på 1008 :) - Jeg ved godt at hvis jeg ikke bruger nok gær, eller en gær som ikke har så høj en attenuation, så kan det også give problemer, men det var ikke her mit problem lå.

Efter en smule undersøgen finder jeg ud af at det handler om hvilken temperature jeg mæsker ved, og hvilke sukker kæder, jeg får dannet, da de ikke alle er forgærbare og at disse som ikke er dette, vil give mig sødme i øllet og ikke omdannes til alc. Det handler for mig ikke kun om alkohol, det handler om at jeg gerne ville kunne kontrollere FG, da dette har indflydelse på, hvor sødt, eller tørt mit øl bliver? Har jeg fået nogenlunde fat i dette?

Jeg faldt også over et mæskeskema her på forummet, som giver rigtigt god mening for mig.. Godt arbejde :) - Dog vil jeg spørge, når man har udmæsket ved en ønsket temperatur, bør man så altid varme op til 78 grader, for at "fast låse" malt profilen?

Jeg har også købt mig et refraktometer, for at kunne måle mere på SG - uden at der går for meget af den lækre væske til spilde ;) Jeg har her forsøgt mig med, at hvis jeg rammer en OG, som var lidt højere end forventet, at udvande min urt en smule, ved at spæde lidt dejligt vand i :) Er der nogle som kan fortælle mig om dette er en dårlig ide, og om hvordan det faktum at jeg spæder vand til egentligt påvirker min FG? Kan jeg ikke lige gennemskue :)

Så opsumering af spørgsmål:

1. Har jeg ret i min antagelse omkring FG? At jo lavere en værdi jo tørre øl får jeg?
2. Har jeg ret i min antagelse omkring, at jeg ved højere mæske temperature, danner sukker-kæder som ikke er forgærbare?
3. Er der nogle som kan fortælle mig om det altid er nødvendigt, eller i det mindste en god ide at opvarme til 78 grader, for at låse profilen?
4. Hvordan påvirker det egentligt min FG, hvis jeg optyder min urt i det tilfælde at jeg har fået en for høj OG?


Jeg siger på forhånd mange tak for de svar der må komme, jeg tager som altid også bare imod links, med litteratur, eller til bøger som kan købes. Og til jer, som faktisk har læst det hele.. GREAT JOB ;)
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: Mæske tempratur, FG, opvanding af urt

Indlæg af Benjamin »

1. ved ikke, men her er et link til noget spændende: https://www.homebrewtalk.com/tweak-your ... dient.html" onclick="window.open(this.href);return false;
2. Ja, se bilag.
3. Jeg varmer til 78, grader for at få alle sukkerstoffer så opløselige som muligt, 10 min. for ensartet temp i hele masken, derpå eftergyde.
4. jeg vil ikke fortynde mit øl, den slags er for carlsberg og tuborg.
Vedhæftede filer
maesketemperaturer.pdf
(74.97 KiB) Downloadet 882 gange
pedehh
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. jun 2019, 01:27

Re: Mæske tempratur, FG, opvanding af urt

Indlæg af pedehh »

Benjamin skrev:1. ved ikke, men her er et link til noget spændende: https://www.homebrewtalk.com/tweak-your ... dient.html" onclick="window.open(this.href);return false;
2. Ja, se bilag.
3. Jeg varmer til 78, grader for at få alle sukkerstoffer så opløselige som muligt, 10 min. for ensartet temp i hele masken, derpå eftergyde.
4. jeg vil ikke fortynde mit øl, den slags er for carlsberg og tuborg.
Super, mange tak for nogle gode svar :) Lige med hensyn til at du ikke vil fortynde dit øl, så er det jo en filosofi jeg sagtens kan følge ;) Men mener nu at det kan være okay, i det tilfælde at man har fået en urt, som er rigeligt potent :) Og det er jo ikke meget vi snakker, plejer at ramme inden for +/- 2-3 i OG. Men hvis der er andet i det at fortynde urt, end en holdning, så læser jeg gerne her om også :)

Mæske temp. forklarer meget godt hvad der sker, tak for en fin PDF
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Mæske tempratur, FG, opvanding af urt

Indlæg af fjorgensen »

1. ja, du har ret
2. ja, du har ret.
3. Jeg er holdt med at mæske ud - jeg koger jo urten efterfølgende :-)
4. Jeg fortynder sommetider urten hvis OG er for høj i forhold til målet (opskriften). Det hænger sammen med hvor meget væske der er fordampet under urtkogningen. Hvis du koger hårdt mister du måske mere vand end beregnet.
keep it simple !
pedehh
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. jun 2019, 01:27

Re: Mæske tempratur, FG, opvanding af urt

Indlæg af pedehh »

fjorgensen skrev:1. ja, du har ret
2. ja, du har ret.
3. Jeg er holdt med at mæske ud - jeg koger jo urten efterfølgende :-)
4. Jeg fortynder sommetider urten hvis OG er for høj i forhold til målet (opskriften). Det hænger sammen med hvor meget væske der er fordampet under urtkogningen. Hvis du koger hårdt mister du måske mere vand end beregnet.

Super at høre, jeg ikke er helt væk :) Jeg er godt med på, at det er fordampningen der gør at OG øges, skal man lave en super stærk øl, jamen så skal man jo bare koge det noget længere, men påvirker selvfølgelig også bitterheden, hvis der er tilsat humle :)

Med henysn til udvanding af urten, ved du så hvad dette måtte have at sige for FG? Min umiddelbare logik, siger mig at der ikke vil ske det store? Det er jo stadig mæske temperaturen, der afgøre, hvor meget sukker der kan "spises"? :)
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Mæske tempratur, FG, opvanding af urt

Indlæg af fjorgensen »

Når du vil koge urten ind for at opnå en højere OG skal du koge den første tid uden humletilsætning, så kommer det til at passe.
Hvis du fortynder urten for at ramme OG i forhold til opskriften, så sker der ikke noget.
keep it simple !
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Mæske tempratur, FG, opvanding af urt

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Fortynding i forhold til hvad? er det sådan at du følger en opskrift, så er der flere variabler end Ög / FG at forholde dig til, brygger du ud fra en opskrift på 20 liter og ender med 15 så bliver det aldrig den øl du som udgangspunkt prøvede at lave, du ændre jo på malt og humleprofil.
Jeg synes det er vigtigere at ramme humle profilen end alkoholen, hellere en lidt tyndere øl end en overhumlet
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: Mæske tempratur, FG, opvanding af urt

Indlæg af Benjamin »

Jeg må indrømme, jeg blot glæder mig over den fremkone øl, og hilser den velkomme. som den er? (jeg gør ikke meget i rigtig OG Liter osv osv...)er pt. på bryg 120 og har pt ikke lavet en træls øl?)
pedehh
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. jun 2019, 01:27

Re: Mæske tempratur, FG, opvanding af urt

Indlæg af pedehh »

Dalmoseosebryg skrev:Fortynding i forhold til hvad? er det sådan at du følger en opskrift, så er der flere variabler end Ög / FG at forholde dig til, brygger du ud fra en opskrift på 20 liter og ender med 15 så bliver det aldrig den øl du som udgangspunkt prøvede at lave, du ændre jo på malt og humleprofil.
Jeg synes det er vigtigere at ramme humle profilen end alkoholen, hellere en lidt tyndere øl end en overhumlet
Jeg tror du misfortolker mit spørgsmål rigtigt meget. Jeg spurgte blot, hvad påvirkningen af min FG ville være, hvis jeg fortyndede mit øl i forhold til at sænke min OG til det der var min opskrifts target.

Som jeg også skriver i mit indlæg handler det netop ikke om Alc. % Det handler om at jeg kan have en bedre kontrol over smagene i min øl, og her er Og/FG forholdet på ingen måde lige gyldigt.

Så vi er helt enige om at humle profilen, er i sit absolutte højsæde, og det jeg respektere mest når jeg brygger øl :)
pedehh
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. jun 2019, 01:27

Re: Mæske tempratur, FG, opvanding af urt

Indlæg af pedehh »

Benjamin skrev:Jeg må indrømme, jeg blot glæder mig over den fremkone øl, og hilser den velkomme. som den er? (jeg gør ikke meget i rigtig OG Liter osv osv...)er pt. på bryg 120 og har pt ikke lavet en træls øl?)
Det gjorde jeg heller ikke selv i starten, men jeg syntes bare at det bliver rigtigt sjov, når at jeg kan begynde at skrue på nogle parametre i min bryg process, som jeg kan smage at jeg har pillet ved :) Så når jeg en dag, rammer den der gyldne bryg, så kan jeg også fremstille den 100% identisk, næste gang jeg vil have den :) I min tråd specifikt, går min spørgsmål meget på styring af FG
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 21:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Mæske tempratur, FG, opvanding af urt

Indlæg af Freund »

pedehh skrev: Med henysn til udvanding af urten, ved du så hvad dette måtte have at sige for FG? Min umiddelbare logik, siger mig at der ikke vil ske det store? Det er jo stadig mæske temperaturen, der afgøre, hvor meget sukker der kan "spises"? :)
Gærens omsætning af sukker afhænger (bla.) af gærens attenuation. En OG højere end planlagt vil alt andet lige give en FG der er højere. Fortynder du din urt vil du (teoretisk) også få en lavere FG.
Men det kommer jo an på resten af din proces :)

Prøv dig frem, brygmester.

Hilsen
Freund
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Mæske tempratur, FG, opvanding af urt

Indlæg af Dalmoseosebryg »

pedehh skrev:
Dalmoseosebryg skrev:Fortynding i forhold til hvad? er det sådan at du følger en opskrift, så er der flere variabler end Ög / FG at forholde dig til, brygger du ud fra en opskrift på 20 liter og ender med 15 så bliver det aldrig den øl du som udgangspunkt prøvede at lave, du ændre jo på malt og humleprofil.
Jeg synes det er vigtigere at ramme humle profilen end alkoholen, hellere en lidt tyndere øl end en overhumlet
Jeg tror du misfortolker mit spørgsmål rigtigt meget. Jeg spurgte blot, hvad påvirkningen af min FG ville være, hvis jeg fortyndede mit øl i forhold til at sænke min OG til det der var min opskrifts target.

Som jeg også skriver i mit indlæg handler det netop ikke om Alc. % Det handler om at jeg kan have en bedre kontrol over smagene i min øl, og her er Og/FG forholdet på ingen måde lige gyldigt.

Så vi er helt enige om at humle profilen, er i sit absolutte højsæde, og det jeg respektere mest når jeg brygger øl :)
Jeg tror nu nok jeg fortolker dit spørgsmål korrekt, i dit her tilfælde vil det være minimal, din FG er afhængig af hvilke sukker arter der er til stede og hvilke gær du bruger, det er klart at hvis du tynder det op, vil procentandelen af uforgærbar sukker i den færdige urt falde, hvad du ville kunne smage/måle vil være ubetydelig og mere teoretisk, derfor henleder jeg blot din opmærksomhed på forhold der er vigtigere at nørde med
pedehh
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. jun 2019, 01:27

Re: Mæske tempratur, FG, opvanding af urt

Indlæg af pedehh »

Dalmoseosebryg skrev:
pedehh skrev:
Dalmoseosebryg skrev:Fortynding i forhold til hvad? er det sådan at du følger en opskrift, så er der flere variabler end Ög / FG at forholde dig til, brygger du ud fra en opskrift på 20 liter og ender med 15 så bliver det aldrig den øl du som udgangspunkt prøvede at lave, du ændre jo på malt og humleprofil.
Jeg synes det er vigtigere at ramme humle profilen end alkoholen, hellere en lidt tyndere øl end en overhumlet
Jeg tror du misfortolker mit spørgsmål rigtigt meget. Jeg spurgte blot, hvad påvirkningen af min FG ville være, hvis jeg fortyndede mit øl i forhold til at sænke min OG til det der var min opskrifts target.

Som jeg også skriver i mit indlæg handler det netop ikke om Alc. % Det handler om at jeg kan have en bedre kontrol over smagene i min øl, og her er Og/FG forholdet på ingen måde lige gyldigt.

Så vi er helt enige om at humle profilen, er i sit absolutte højsæde, og det jeg respektere mest når jeg brygger øl :)
Jeg tror nu nok jeg fortolker dit spørgsmål korrekt, i dit her tilfælde vil det være minimal, din FG er afhængig af hvilke sukker arter der er til stede og hvilke gær du bruger, det er klart at hvis du tynder det op, vil procentandelen af uforgærbar sukker i den færdige urt falde, hvad du ville kunne smage/måle vil være ubetydelig og mere teoretisk, derfor henleder jeg blot din opmærksomhed på forhold der er vigtigere at nørde m ed
+
Så du mener ikke at jeg kan smage forskel på en øl med 1020 FG og 1010 FG? Med samme OG selvfølgelig, ellers er udgangspunktet ikke sammenligenligt :)
Jeg vil ikke kunne smage forskel i øllens sødme? Jeg er ny på den her, så jeg spørger ud af nysgerrighed?

Jeg ved godt de andre områder skal der være styr på, før man begiver sig her hen. Men nu handlede tråden, om sødme kontra tørhed i øllet, og hvordan man påvirker lige netop dette parameter :)
Senest rettet af pedehh 28. jul 2019, 23:21, rettet i alt 1 gang.
pedehh
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. jun 2019, 01:27

Re: Mæske tempratur, FG, opvanding af urt

Indlæg af pedehh »

Freund skrev:
pedehh skrev: Med henysn til udvanding af urten, ved du så hvad dette måtte have at sige for FG? Min umiddelbare logik, siger mig at der ikke vil ske det store? Det er jo stadig mæske temperaturen, der afgøre, hvor meget sukker der kan "spises"? :)
Gærens omsætning af sukker afhænger (bla.) af gærens attenuation. En OG højere end planlagt vil alt andet lige give en FG der er højere. Fortynder du din urt vil du (teoretisk) også få en lavere FG.
Men det kommer jo an på resten af din proces :)

Prøv dig frem, brygmester.

Hilsen
Freund
Jeg prøver mig lidt frem, syntes det er et spændende område at nørde, må jo helt sikkert være en addition til humle, malt og gær valg :)
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Mæske tempratur, FG, opvanding af urt

Indlæg af Borg »

Du kan påvirke din OG (og dermed indirekte din FG) med mæsketemperaturen og pH under mæskningen, ved at benytte mange caramalte, og ved at bruge rent sukker.

En mæsketemperatur på 58-60 grader giver en meget forgærbar urt, med mange sukkermolekyler (korte kæder), som ølgæren kan omsætte. Det giver en tynd øl, med høj alkohol.
En mæsketemperatur på 70-71 grader giver en mindre forgærbar urt, med mange sukkermolekyler (lange kæder), som ølgæren ikke kan omsætte. Det giver en fyldig øl, med lav alkohol.
Du kan godt have en urt med samme OG, men FG ender to forskellige steder.

pH påvirker enzymernes evne til at arbejde effektivt, så en forkert pH påvirker OG i nedadgående retning, og dermed også FG på samme måde.

Caramaltes stivelse er allerede omsat under maltningen, og påvirkes ikke af enzymerne. Disse maltes sukkermolekyler ligger i den lange ende, og ændrer dermed på FG i opadgående retning.

Rent sukker er direkte forgærbar, og giver derfor ikke et bidrag til øllens krop/fylde. FG bliver “lavere” end ved anvendelse af malte til samme sukkermængde.

Du kan med samme urt (OG) påvirke din FG med gæren. De kan have en attenuation mellem 60 og 80 procent, og giver forskelligt resultat i FG.
OG 1.050, 60% attenuation, FG 1.020
OG 1.050, 80% attenuation, FG 1.010
Ovenstående dog under den forudsætning, at der er tilstrækkeligt med forgærbar sukker i urten. Attenuationen er en parameter der beskriver, hvor stor en del af en “normal” urts sukker gæren kan omsætte.

En SG måling fortæller om sukkerkoncentrationen i en væske. Har du 10 liter urt på 1.050, og hælder 10 liter vand deri, har du nu 20 liter på 1.025.
Du kan godt fortynde både før og efter gæringen, men en fortynding før gæringen (eller allerhelst før kogningen) er at foretrække, da mængden af urt (og dens sukkerkoncentration) påvirker andre processer under kogningen (udtræk og isomisering af alfasyren, Millard reaktionen m.fl.).
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"