Hvordan jeg fik min mæskeeffektivitet >80%

Alm. Nybegynder hjælp.
Nordstrøm
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19. okt 2020, 09:48

Hvordan jeg fik min mæskeeffektivitet >80%

Indlæg af Nordstrøm »

Hej Forum,

Jeg har lavet et skriv med erfaringer og tips fra mine egne første forsøg med ølbrygning.

Egentlig var det tænkt som en slags "dagbog" til eget brug, men jeg tænkte at andre måske også kunne få glæde af det.

Derfor har jeg rettet det lidt til, så det forhåbentlig også giver mening for dem der ikke lige var til stede mens tingene skete.
Begynderen.docx
(22.96 KiB) Downloadet 584 gange
/Nordstrøm
israelsen
Indlæg: 156
Tilmeldt: 21. feb 2011, 17:01
Geografisk sted: Hillerød

Re: Hvordan jeg fik min mæskeeffektivitet >80%

Indlæg af israelsen »

Hej,

Tak for en fin beskrivelse af dine observationer. Jeg går selv og pusler lidt med at få min mæskeeffektivitet lidt op på min nyanskaffet GF 30L. Har tidligere brygget i gryder BIAB og fået udemærket >75%, men de første par bryg på GF gav hhv. 65 og 67%. Havde justeret min effektivitet ned ved det andet bryg så øllet er blevet helt fint, men synes nu godt jeg vil lidt højere op.

Begge opskrifter er fulgt til punkt og prikke, dog tilsat lidt pH 5.2 stabilizer til nr. 2 bryg men da jeg ikke er i besiddelse af hverken pH meter eller pH strips er det lidt i blinde...

Når der er tid må jeg gå mine notater igennem og se om dine observationer ligeledes gør sig gældende for mig :)
simlet
Indlæg: 55
Tilmeldt: 12. maj 2019, 13:45

Re: Hvordan jeg fik min mæskeeffektivitet >80%

Indlæg af simlet »

Min erfaring med Brewsteren indtil videre er, at jeg svinger mellem 65 % og lidt over 80 % i effektivitet. Jeg syntes det kommer rigtig meget an på hvor meget malt man har i piben. Når jeg har omkring 3-4 kg og brygger en let øl rammer jeg fint omkring eller over 80 %. Når jeg laver de tungere øl med omkring 6 kg malt og en høj OG falder effektiviteten hurtigt :)
Ssalminen88
Indlæg: 21
Tilmeldt: 8. nov 2020, 19:06

Re: Hvordan jeg fik min mæskeeffektivitet >80%

Indlæg af Ssalminen88 »

Rigtig godt beskrevet - Må vidst selv igang med lidt logning når jeg brygger :)
Nordstrøm
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19. okt 2020, 09:48

Re: Hvordan jeg fik min mæskeeffektivitet >80%

Indlæg af Nordstrøm »

simlet skrev:Min erfaring med Brewsteren indtil videre er, at jeg svinger mellem 65 % og lidt over 80 % i effektivitet. Jeg syntes det kommer rigtig meget an på hvor meget malt man har i piben. Når jeg har omkring 3-4 kg og brygger en let øl rammer jeg fint omkring eller over 80 %. Når jeg laver de tungere øl med omkring 6 kg malt og en høj OG falder effektiviteten hurtigt :)
I det sidste bryg, hvor min effektivitet var god, indgik der 6,7kg malt.

De næste bryg vil vise om jeg har fat i noget eller om det bare var held:-)

Fremadrettet vil jeg også til at fokusere på at optimere klaringsprocessen. Det bliver nok noget med afkøling inden flaskning i første omgang, samt måske gelatine, men den del kan man heldigvis finde masser af materiale på.
simlet
Indlæg: 55
Tilmeldt: 12. maj 2019, 13:45

Re: Hvordan jeg fik min mæskeeffektivitet >80%

Indlæg af simlet »

Hvis du har fået en effektivitet i den høje ende med 6,7 kg malt i en brewster syntes jeg det er meget flot - det har jeg i hvert falt ikke kunnet med de +20 bryg jeg har haft. I hvert fald ikke hvis der er tale om en urt med en meget høj OG.

Ud fra hvad du har skrevet har du en effektivitet i det bryg med 6,7 kg malt på omkring 87 % det er MEGET højt - højere end jeg nogensinde har været selv ved lav OG øl med en stor andel spargevand.
Nordstrøm
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19. okt 2020, 09:48

Re: Hvordan jeg fik min mæskeeffektivitet >80%

Indlæg af Nordstrøm »

Måske skulle jeg lige skynde mig at nævne at der også indgår en pose med 500g kandis i kittet.

Ifølge mine løbende målinger ville jeg have ramt det oplyste OG target spot on, hvis jeg havde undladt at tilsætte posen, og kogt uden låg hele vejen. Så ville jeg til gengæld nok være endt med ca. 24 liter i stedet for 25.
simlet
Indlæg: 55
Tilmeldt: 12. maj 2019, 13:45

Re: Hvordan jeg fik min mæskeeffektivitet >80%

Indlæg af simlet »

Hvis man tager højde for kandis ligger du på 80 % - det er flot.

Jeg ved ikke hvordan du måler prøven, men jeg har fundet ud af at der er stor forskel på at måle i en prøve med en masse "gunk" og en helt glasklar prøve af urten. Efter jeg begyndte at udtage en meget ren prøve at måle på (filtreret gennem kaffefilter), fandt jeg en lavere effektivitet end jeg reelt troede jeg havde,

Men 80 er flot. Jeg er alligevel holdt lidt op med at kigge så meget på det - det vigtigste er at øllet smager godt.

PS. du må endelig ikke koge urten med låg på...
Nordstrøm
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19. okt 2020, 09:48

Re: Hvordan jeg fik min mæskeeffektivitet >80%

Indlæg af Nordstrøm »

simlet skrev:Hvis man tager højde for kandis ligger du på 80 % - det er flot.

Jeg ved ikke hvordan du måler prøven, men jeg har fundet ud af at der er stor forskel på at måle i en prøve med en masse "gunk" og en helt glasklar prøve af urten. Efter jeg begyndte at udtage en meget ren prøve at måle på (filtreret gennem kaffefilter), fandt jeg en lavere effektivitet end jeg reelt troede jeg havde,
Mange tak.

Når jeg skriver >80%, er det fordi vejledningen/opskriften angiver at den er baseret på 80% effektivitet, og jeg endte med en højere OG end der var angivet, samtidig med at mængden var til stede (FG var den samme). Jeg har ikke selv turdet kaste mig ud i at gætte på hvad den rent faktisk er, da jeg ikke kender maltsammensætningen.

Jeg har foretaget løbende målinger med refraktometer, men de vigtige målinger, OG og FG, er foretaget med flydevægt ved 20°C. Værdierne fra de to målemetoder bør ikke blandes sammen, da refraktometeret er væsentlig mere upræcist end flydevægten. Refraktometeret bør efter min mening kun bruges til at registrere ændringer undervejs med.

Jeg har umiddelbart svært ved at se hvordan densiteten målt med flydevægt skulle blive påvirket i nævneværdig grad ved filtrering, men jeg er parat til at lade mig overbevise af fakta, så det vil jeg da prøve at gøre næste gang. Ud fra producentens videoer, ser det dog ud som om at de heller ikke har filtreret urten inden deres målinger!
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 10:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Hvordan jeg fik min mæskeeffektivitet >80%

Indlæg af Jfinderup »

God tråd!
Jeg kan ikke lade være med at spørge om hvor meget vand der startes med (måske jeg har overset det).
Jeg har også fulgt kittets opskrift mange gange mht. til start vand, men nu nået til den konklusion at det afhænger af det anlæg den er skrevet til. Min bedste tommelfinger regel er; Vand op til undersiden af maltpipen og så 2,7 l pr. kg malt. Så får man (med lidt omrøring den første halvdel af mæsketiden) en god våd mæsk, og så kan man skylle/sparge med mængde den væske det kræves inden afkogning til at holde OG..... og det skal være 78 grader skyllevand og stille og roligt (1 l i min.) over hele arealet. Mæsken skal selvfølgelig også op på de 76-78 grader inden man skyller (giv den 5-10 min på 78 grader) ... ellers flyder sukkerstofferne ikke let ned i urten.
Efter jeg har håndhævet det princip syntes jeg at jeg opnår den forventede OG (ved 80% effektivitet) - højere opnås kun med Spraymalt eller andre sukkerholdige tilsætninger - f.eks. ingefærssirup - som stærkt kan anbefales hvis man vil have den tone med i smagen.
God bryg
Hilsen fra nordkysten
J Finderup
Brew Monk & Fermzilla
Nordstrøm
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19. okt 2020, 09:48

Re: Hvordan jeg fik min mæskeeffektivitet >80%

Indlæg af Nordstrøm »

Alle de kits jeg har prøvet (og andre Brewolution kits jeg har læst vejledninger til) starter med 19L, og sparger op til 29L, så det er jeg gået ud fra.

Jeg har dog bidt mærke i at de fleste bruger en eller anden beregningsmetode for vand/malt forhold (herunder producenten selv, som i telefonen anbefalede 3L pr. kg malt = 20L i bryg 4), så det vil jeg også danne mig en holdning til med tiden. Umiddelbart tænker jeg at det er godt at have så lidt som muligt vand i starten, for så har man mere vand at vaske med, men jeg må indrømme at det blev lidt tykt at røre i da al malten var tilsat i det sidste bryg. Derfor tror jeg ikke at jeg skal længere ned, men spørgsmålet er snarere hvor lidt jeg kan nøjes med at tilætte ekstra, ved den samme maltmængde en anden gang. Der er ikke mange bryg (højst 2) til at jeg begynder at gå væk fra kits og lave mine egne blandinger, så det er jo noget jeg skal til at have med i overvejelserne.

Ifølge mine målinger gav tiden fra 9-24 minutter med recirkulation ved 77°C 5 SG-enheder ekstra i det sidste bryg (i de første 19L).

Ingefærssirup lyder rigtig spændende, synes jeg. Det skal prøves på et tidspunkt.
MEOLSEN
Indlæg: 146
Tilmeldt: 30. dec 2006, 21:10
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Hvordan jeg fik min mæskeeffektivitet >80%

Indlæg af MEOLSEN »

Jfinderup skrev:...og så kan man skylle/sparge med mængde den væske det kræves inden afkogning til at holde OG..... og det skal være 78 grader skyllevand og stille og roligt (1 l i min.) over hele arealet...
Lige et spørgsmål til dette...Når jeg sparger så bruger jeg en 2liter kande til overhælde mit spargevand. Men jeg kan ikke hælde vand over hurtigt nok til at sikre at der altid er vand over mæsken(hvilket står anført andre steder er vigtigt). Jeg vil tro at jeg sagtens vil kunne have et gennemløb af spargevand på 6-8 liter/min. Så er tricket her at man hæver indsatssien stille og roligt(hvilket mange bryganlæg ikke giver mulighed for), eller hæver du sien helt op, og accepter at mæsken ikke altid er dækket med vand?

Og helt enig med flere andre - en rigtig fin gennemgang. I mine opskrifter er det egentligt mest en konstant effektivitet jeg sætter højest. Og kan fint leve med at den ikke nødvendigvis ligger super højt. Jeg ligger typisk på 70%+/-2 %, og det er jeg fint tilfreds med. Men omvendt - hvis man med simple midler kan hente måske 5-8% ekstra - ja så skal det da prøves. Og hvis det er et spørgsmål om at øge mæsketiden med 30 min, og øge tiden ved udvaskning med 15 min så er ændringerne da til at overskue.

Jeg har et par gange prøvet med acid-malt tilsat. Jeg har også ændret på l/kg igennem mine bryg, og der er ikke noget der for alvor rykker. Ind i mellem har jeg "bump" i min effektivitet - både høje og lave - og kan ikke rigtig finde en sammenhæng. Min seneste højeste effektivitet var faktisk med en ret lav l/kg (2.3) og der endte jeg på 77%.
mvh
MEOLSEN
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 10:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Hvordan jeg fik min mæskeeffektivitet >80%

Indlæg af Jfinderup »

Det med at væsken skal være lige over malten - eller øverste si - mener jeg at bestemt kun er under mæskeprocessen mens der er cirkulation. Jeg sigter efter der lige er et fint vandspejl og ikke mere. Kan man ikke få det kan man efterfylde lidt med vand eller sætte gennemløbet lidt op.

Ved for hurtig under skylning udskylningen risikerer du kanaldannelsen og du får ikke skyllet hele malten igennem. Jeg løfter piben halt til at starte med under skylningen og når urten når undersiden af piben løftes den helt op og det sidste skyllevand bruges til jeg når den ønskøde urtmængde inden humlekogningen (typisk de 28-29 l)

Det der kan forvirre med Brewolution opskrifterne og de 19 l er, at det står det er til Brewster anlægget og ikke Brewster Beacon (eller Brew Monk eller ....) - Den gamle Brewster har en anden konstruktion hvor piben når længere ned - jeg har en stående så jeg må lige prøve at måle hvor megen l vand der kan være under den.
De skriver også 19 l uanset hvor meget kg malt opskriften/kittet har med - Der står 19 l i alle de opskrifter jeg har prøvet og maltmængden har svunget fra 5.500 g til 8.500 g - Man kunne mistænke en standardtekst :o) - men de formår nu at rette mæsketemperaturen fra opskrift til opskrift.

Generelt tror jeg de passer fint med a sigte efter 28-29 l urt inden humlekogningen - men sørg for at mæsken er våd nok så væsken kommer rundt til alle korn og enzymerne kan arbejde over alt - dvs. starte med mere end de 19 l.

En god artikel om emnet er også her -> https://brygklubben.dk/hvor-effektiv-er-din-maesk/
Brew Monk & Fermzilla
ExoticDrop
Indlæg: 6
Tilmeldt: 26. okt 2020, 16:56

Re: Hvordan jeg fik min mæskeeffektivitet >80%

Indlæg af ExoticDrop »

Rigtig fin beskrivelse af erfaringer som giver mig lidt stof til eftertanke.

Jeg er selv på mit tredje bryg og der er opstået nye uforudsete hændelser hver gang (men øllene smager fint).

Mit igangværende bryg endte jeg med en OG på 1060, skulle ifølge opskrift være på 1067. Min FG endte så på 1010, skulle ifølge opskrift være på 1017. Så ift. ABV endte jeg det rigtige sted, men hvad er eks. påvirkningen af at nå denne “forskudt”? :)

Nogen der kender til en bog/leksikon om ølbryg hvor alle de forskellige faktorers påvirkning forklares? Eller er jeg hensat til at trawle nettet tyndt?
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 10:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Hvordan jeg fik min mæskeeffektivitet >80%

Indlæg af Jfinderup »

ExoticDrop skrev: Mit igangværende bryg endte jeg med en OG på 1060, skulle ifølge opskrift være på 1067. Min FG endte så på 1010, skulle ifølge opskrift være på 1017. Så ift. ABV endte jeg det rigtige sted, men hvad er eks. påvirkningen af at nå denne “forskudt”? :)
Forskydningen vil formentlig kun påvirke lidt på smagen - restsødme/tørhed

Jeg kender ikke nogen bøger - de findes helt sikkert men der er mange gode beskrivelser på nettet ... selvom man må sortere lidt i det man finder.

Ud over den jeg har linket til er der også noget her
https://www.dunweber.com/docs/beer/bryggeguide/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.winemanager.com/slarsen/Beer ... rifter.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Senest rettet af Jfinderup 26. nov 2020, 17:58, rettet i alt 1 gang.
Brew Monk & Fermzilla
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."