Bomber!

Besvar
jensnik
Indlæg: 100
Tilmeldt: 14. dec 2013, 17:00
Geografisk sted: Brabrand

Bomber!

Indlæg af jensnik »

Så skete det - her til morges havde jeg min første bombe i de 7½ år, jeg har brygget øl. Kl. lidt over 7 vågnede jeg ved at kunne høre et bragt inde fra min stue. Og tre øller var eksplideret nede i den øl.kasse, de står i.
Strategisk har jeg valgt at placere mine øl i almindelige ølkasser ovenpå hinanden, med et viskestykke i bunden og med de mest sprængfarlige (de senest flaskede) nederst. Mit setup viste sig at fungere ret godt til at begrænset svineriet, som eksplosionen lavede.

Mit spørgsmål er: Hvordan sikrer jeg at begrænse dette? Og har I nogle gode tips til hvordan jeg kan få resten til at poppe, hvis der er nogle, som står på grænsen til det? Jeg sætter nu kassen ud i brusenichen og vil skylle de intakte flasker rene derude, lade det hele tørre på min afdækkede altan natten over og så sætte det på plads i min stue igen i morgen.

Jeg tror eksplosionerne er kommet ved at flaskerne ganske enkelt er gamle og slidte og har været brugt mange gange. Jeg husker ikke hvor meget sukker pr. liter jeg har puttet i for at karbonere dem, men det har været omkring den mængde, som Greg Hughes angiver i Home Brew Beer til almindelig pale ale. Flaskerne var almindelige 33cl-ølflasker. Både nogle grønne fra Royal og nogle af de brune med ØL i bunden.
jensnik
Indlæg: 100
Tilmeldt: 14. dec 2013, 17:00
Geografisk sted: Brabrand

Re: Bomber!

Indlæg af jensnik »

...nu ved nærmere eftersyn kan jeg se at det blot var én nyligt flasket øl, der var røget i luften. Og så var der 2 x Milk Stout, som jeg lavede tilbage i 2016.

Kan det være de to gamle, der har udløst bomben? Og kan det sætte gang i en dominoeffekt, så de to milk stout har taget den nybryggede øl med sig i eksplosionen? Jeg hørte også kun ét brag.
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 16:26

Re: Bomber!

Indlæg af Ctharth »

Hej

Jeg kan ikke give dig et definitivt svar, men set ud fra et mikrobiologisk synspunkt tænker jeg set er muligt at dine milk stouts, kan være årsagen.

Jeg mener man typisk tilsætter et ikke fermenterbart sødestof(lactose), men dette er kun ikke fermenterbart af ølgæren. Så har de haft en mikrokontaminering med en organisme som kan omsætte lactose, feks mælkesyrebakterie, vil der over tid kunne være blive opbygget et stort overtryk.

I så tilfælde vil jeg tænke øllen har smagt mindre og mindre sødt.

Mvh
Jesper


Sent from my iPhone using Tapatalk
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Bomber!

Indlæg af Knet »

Det bliver selvfølgelig rent gætteri. Men jeg tror det er en urenhed i flasken på en af de nytappede. Den har så beklageligvis taget 2 af de gamle øl med i faldet. Alternativt et helt inficeret bryg, men det kan du afprøve ved en smagsprøve eller to på de andre flasker. Smager de dårligt så er det bare ud med det, inden der er granater over det hele.

Jeg har aldrig haft en bombe selv, men har svært ved at forestille mig, at det akkumulerer sig i to øl over 5 år. Det ville du også have smagt over tid. Jeg kan forestille mig, at sådan en bakteriebombe udvikler sig eksponentielt og ret hurtigt når den har fat. Særligt når du opbevarer øllet varmt. Og det er synd, for der udvikler øllet i sig selv sig hurtigt og også eventuelle nasties. Men ikke alle har selvfølgelig muligheden for ekstra køleskab.

Mest synd er det dog, at du ikke får lov ag smage de vintage øl. Har selv nogle gamle, som jeg følger udviklingen i fra år til år Men de står på køl.

Vh. Kenneth
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 16:26

Re: Bomber!

Indlæg af Ctharth »

Det er en god pointe at selv en mikrokontaminering inde gamle bryg ved stuetemperatur ville have vist sig for længe siden, men en kontaminering der kan omsætte sukkeralkoholer i en ny flaske / bryg kan give bomber. Da denne vil kunne trække fg ned til 1000 (og skabe mere CO2 i flasken)

Mvh
Jesper


Sent from my iPhone using Tapatalk
jensnik
Indlæg: 100
Tilmeldt: 14. dec 2013, 17:00
Geografisk sted: Brabrand

Re: Bomber!

Indlæg af jensnik »

Tak for jeres svar! De har lært mig flere pointer. Dog er det stadig lidt af en mysterium: Jeg har allerede smagt det nye bryg, og der var nærmest ingen kulsyre i. Så det har nok blot været en enkelt flaske.

Én af de gamle milk stouts, som ikke var eksploderet, havde et lille lag skum i toppen. Det studsede jeg over, og jeg tænkte, at dén åbner jeg lige - blot for at tjekke om den var overkarboneret. Det var den så; det løb fuldstændig over flasken med skum så snart jeg åbnede. Det har ikke været tilfældet med de andre af disse milk stouts fra samme bryg. Jeg drak en af dem så sent som lørdag aften, og den havde en god, almindelig kulsyre.
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Bomber!

Indlæg af mhn »

Nogle flasker mindre rene end andre i milkshaken måske?
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Bomber!

Indlæg af Knet »

Jeg forstår stadig ikke en infektion der har været 5 år undervejs...

Uanset hvad: som nævnt udvikler både øl og dårligdomme sig hurtigere når det står varmt. Og trykket på flaske en også markant højere når den er varm. 2,4 rumfang CO2 er ved 4 grader 0,6 bar. Ved 12 grader udgør samme rumfang et tryk på 1,3 bar. Så er der urenheder i en flaske, der får trykket til at stige yderligere og står øllet ved stuetemperatur, så går det galt.

Jeg havde i øvrigt en 2,5 år gammel RIS som jeg gav min far et par eksemplarer af. Sagde til ham, at den ikke skulle drikkes for kold, hvilket han tog bogstaveligt, da han opbevarede dem ved stuetemperatur. Ved åbning brusede de over. Det har jeg aldrig oplevet selv, men mine flasker står også på køl. Og tages ud når de skal drikkes.

Har selv reflekteret over dette, da det var nye flasker, hvor både flaske havde fået pbw og starsan og kapsler havde ligget i starsan. Ingen potentiel sukker forurening, da de er tvangskarboneret på fad inden de er fyldt på flaske med modtryksfylder, der har fået pbw og starsan. Et men er der dog: efter sterilisering skyller jeg altid efter med rent vand. Og her kan ligge en mulig forureningskilde. Men som skrevet: har aldrig oplevet der på noget der står koldt. At øllen bruser når den er varm er også velkendt. CO2 frigives lettere fra varm øl, hvor kold holder på det. Det er derfor en øl der er gæret varmt kommer med mindre CO2 fra gæringen, end en der har gæret køligere. Og nej, jeg sælger ikke køleskabe :-)
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"