Gæring, måling og hydrometer

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Jokjaer
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18. feb 2022, 13:38

Gæring, måling og hydrometer

Indlæg af Jokjaer »

Jeg er ved at nedkøle urten i en spand med låg på, men er lidt usikker på hvad næste skridt er. Så jeg håber vikelig nogen kan hjælpe :-)

Der står bare ølet skal nedkøles til 26 C natten over. Må det blive koldere? Varmere?

Ifølge den vejledning der fulgte med JM Brygs bryggesæt, så skal jeg måle sukkerindholdet med hydrometeret. Er det meningen, at jeg skal suge det nedkølede øl fra bryggespanden op i ståolben vha. det lange rør og så smider hydrometeret i og ser hvilket tal den viser?
Derefter skal jeg gøre det samme efter at have tilsat gærposen? Hvor længe skal der gå mellem de to målinger - 7-14 dage?
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Gæring, måling og hydrometer

Indlæg af mhn »

Hej.

Jeg synes, 26 grader lyder varmt. Men det kommer an på din gær. Læs på gæren hvilken temperatur den fortrækker. Det vil være et interval. I den kolde ende af det interval får du mindst smag fra gæren i den varme ende mest. Når urten er den temperatur, du vælger, skal gæren i. Du kan godt lege med at overskride intervalet. Men det er nok ikke i de første bryg, det er en klog plan. :-)

Ja hydrometeret virker ved, du hælder urt i røret og aflæser flyderen. Det gør du før gær, så du har et startpunkt. Og igen når gæren er færdig med sit arbejde. Forskellen på de to tal bruger du til at udregne alkohol.

Jeg ville vente mindst 14 dage med anden måling. Men man kan ikke svare præcist. Anden måling er når gæren er færdig. :-) Det er nemmere at vurdere ud fra, hvornår der ikke længere er aktivitet i gærlåsen.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Jokjaer
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18. feb 2022, 13:38

Re: Gæring, måling og hydrometer

Indlæg af Jokjaer »

1000 tak :-)

Jeg skal lige høre mht opbevaring af spanden 7-14 dage - bør den stå et mørkt koldt sted eller er et alm bryggers hvordagslys kan trænge ind fint nok?
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 16:26

Re: Gæring, måling og hydrometer

Indlæg af Ctharth »

Hej

Temperaturen bør være rimelig konstant indenfor gærens optimum.

Ift lys kommer det an på om der trænger lyd igennem spanden, øllet skal helst ikke udsættes for lys men en spand der ikke kommer lys igennem er jo fint.

Mvh
Jesper


Sent from my iPhone using Tapatalk
blower
Indlæg: 20
Tilmeldt: 6. okt 2019, 08:18
Geografisk sted: 9900

Re: Gæring, måling og hydrometer

Indlæg af blower »

Man kan ligge et håndklæde eller lignede omkring for at undgå lys.
Jokjaer
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18. feb 2022, 13:38

Re: Gæring, måling og hydrometer

Indlæg af Jokjaer »

Mange tak for rådene. Spanden er lys, men jeg prøver at dække til, da bryggers er rimelig solrigt.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."