Gær beregning

Besvar
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Gær beregning

Indlæg af Jan Rasmussen »

Vi har sikkert alle læst om under pitch over pitch og stresset gær mv.
Jeg synes jeg havde relativt styr på det med beregning af gær mængder, men!

Hvis man f.eks. går ind på https://www.brewersfriend.com/yeast-pit ... alculator/ og beregner en lager øl med følgende konditioner:
Wort Volume 25L - OG 1,058 - Pro Brewer 1,5 - Dry Packets - Cell Density

Vil men få givet at man skal bruge 535 Bill Celler.

Bruger man så en Fermentis tørgær lad os bare sige det er en SafLAger W34/70 kan man på deres hjemmeside https://fermentis.com/en/product/saflager-w-34-70/ se følgende oplysninger:
Dosering 80-120 g pr. HL (Hektoliter) altså pr. 100 liter, tager vi yderpunktet 120g pr. 100 liter får jeg 120/100=1,2 g pr. liter. når volumen så er 25 liter giver det 1,2x25=30g tørgær for en lager øl med OG over 1,060

Hvis vi læser videre på Fermentis hjemmeside for vi oplyst under "typical analysis" at viable yeast (antal levedygtige celler) er større end 6x10^9 altså mere end 6 bill celler.

Taster vi nu tallet 6 bill ind i Yeast Calculator på Brewers Frind med de tal vi opgav i starten for vi at vi ifølge Brewers Friend skal bruge 90g gær.

Sætter vi så Pro Brewer værdien op til 2 for vi ifølge Brewers Friend at vi skal bruge 119g gær, hvorimod Fermentis oplyser vi kan nøjes med 30g gær så længe vi fermenterer ved 12°C eller derover.

Ja, jeg har jo på et tidspunkt forelagt ovenstående for Fermentis, men de svarede blot at formlerne ved Mr. Malty, Brwers Friend Etc. jo er 17 år gamle.

Hvis man kigger på diverse bryg kits man kan købe leveres de fleste med kun 1 brev tørgær en sjælden gang imellem er der kommet to breve i kassen.

Jeg er selvfølgelig med på at der har været og stadig er en udvikling på gær produkterne og de jo bliver bedre, men fænomenet over / underpitch og stresset gær eksisterer vel stadig?

Er der nogen der har en viden eller et bud på hvad der er op og ned, og ikke mindst går i efter producentens udsagn 80-120g pr. 100L og vælger mængden lidt ud fra en mave fornemmelse om man skal bruge 80g, 120g eller et eller andet tal der imellem?
Jan
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"