Er dette farligt?

torstenk
Indlæg: 89
Tilmeldt: 10. mar 2008, 18:04

Indlæg af torstenk »

Truntebryg skrev:Hmm, jeg har også lidt dårlig erfaring med den selvmonterede taphane. Efter første bryg i spanden, så blev den skyllet og sat væk.

Da næste bryg var på vej – så blev spanden skyller og vasket igen. MEN jeg opdagede at der lækkede mørk urt fra omløberen !!!

Altså måtte hanen af spanden for at få skyllet den tidligere bryg helt væk !

Efter de sidste par bryg – så er hanen afmonteret hver gang. I øvrigt er jeg ikke specielt glad for designet, man kan jo ikke rense/ desinficere hanen mellem de 2 rør der drejer inden i hinanden.
Ville det være bedre hvis man købte en gærspand med taphane?
Pilsner
Indlæg: 551
Tilmeldt: 28. aug 2008, 22:49
Geografisk sted: Viby J

Indlæg af Pilsner »

Truntebryg skrev: I øvrigt er jeg ikke specielt glad for designet, man kan jo ikke rense/ desinficere hanen mellem de 2 rør der drejer inden i hinanden.
jo det kan man da
Nyt Site uder opbygning
http://Beermonks.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
nikolajmv
Indlæg: 209
Tilmeldt: 1. dec 2008, 22:50
Geografisk sted: 8230 Åbyhøj

Indlæg af nikolajmv »

Personligt har jeg ikke god erfaring med taphane, om de så er selv monteret eller ej, jeg købte en hvor den var monteret i forvejen, den lækker lige pt.

Jeg holder mig nu til Lunds solide gær spande, holde bedre og er nemmere at rengøre.

Mvh
NMV
Højt Skum
NMV
Pilsner
Indlæg: 551
Tilmeldt: 28. aug 2008, 22:49
Geografisk sted: Viby J

Indlæg af Pilsner »

jeg forstår heller ikke hvorfor man vil ha tappe hane i sin gær spand da en hæverten er upfundet

tappe hanen er da svær at gøre ordenlig ren i forhold til en auto hævert som i princippet har samme effekt
Nyt Site uder opbygning
http://Beermonks.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
el_sporto
Indlæg: 267
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:46
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af el_sporto »

Mht. infektionen, skulle i have testet for at se om øllet var gæret helt ned til 0 eller .999, evt. ladet det stå lidt længere i spanden.

..og hvis i smagte på det og det var ok hvorfor så ikke flaske det?

Fordi vi kalder det en infektion er det ikke en sygdom, men er vel en vildgær af en slags som du render rundt og indånder og spiser på økofrugt/korn etc. Den er bare ikke altid det vi ønsker i øllet, derfor har den fået det lidet positive betegnelse.
Mvh.
Karsten
(2650)
torstenk
Indlæg: 89
Tilmeldt: 10. mar 2008, 18:04

Indlæg af torstenk »

el_sporto skrev:Mht. infektionen, skulle i have testet for at se om øllet var gæret helt ned til 0 eller .999, evt. ladet det stå lidt længere i spanden.

..og hvis i smagte på det og det var ok hvorfor så ikke flaske det?

Fordi vi kalder det en infektion er det ikke en sygdom, men er vel en vildgær af en slags som du render rundt og indånder og spiser på økofrugt/korn etc. Den er bare ikke altid det vi ønsker i øllet, derfor har den fået det lidet positive betegnelse.
Ja vi målte den til 1020.

Ja, vi valgte at smide det ud fordi vi læste herinde at der var svamp i det. Og jeg forbinder svamp med bakterier, og bakterier kan man få dårlig mave, infektion osv af. Og det havde vi jo ikke lyst til.

Men hvis der kommer svamp på det næste flasker vi det :)
Mr. P
Indlæg: 723
Tilmeldt: 14. jun 2006, 13:38
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Mr. P »

torstenk skrev:Og jeg forbinder svamp med bakterier, og bakterier kan man få dårlig mave, infektion osv af. Og det havde vi jo ikke lyst til.
Svamp og bakterier er to forskellige ting. Gær er f.eks. en svamp, men ikke en bakterie, så (visse) svampe er vore venner! Og som andre tidligere har nævnt, så kan der ikke leve patogene (sygdomsfremkaldende) organismer i øl - men det udelukker selvfølgelig ikke, at der kan leve væsner, der giver lidt urolig mave :-)
mvh Poul
www.ohbl.dk
mocca123
Indlæg: 104
Tilmeldt: 13. dec 2008, 16:41

Indlæg af mocca123 »

Jeg har nu langt om længe fået inficeret et bryg. Har ikke målt OG, men ved smagsprøver kan jeg identificere en klokkeklar edikesmag. den er ikke voldsom, men det er ikke noget jeg har lyst til at hælde på flasker, da jeg ikke vil kunne nyde det i den tilstand det har nu.

Mit spørgsmål er derfor:

Er der nogen herinde der har erfaring med at tilsætter frugt eller andre ting og sager til inficerede bryg for at rette op på dem??

Jeg er personligt glad for Lambik, men jeg ved ikke om man kan opnå noget godt ved at tilsætte et par kilo frugt på nuværende tidspunkt.

Selve øllet er en Amerikansk Pale Ale med masser af Cascade og Chinook.
mvh

Kristian
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Eddike har da ikke noget at gøre i en lambic !

Jens
mocca123
Indlæg: 104
Tilmeldt: 13. dec 2008, 16:41

Indlæg af mocca123 »

Det ved jeg godt, det var mere for at høre om der var nogen der havde erfaring med at rette op på et inficeret bryg.
mvh

Kristian
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"