Karbonering af Hvedeøl og overtryk i flasker

Besvar
nikolajmv
Indlæg: 209
Tilmeldt: 1. dec 2008, 22:50
Geografisk sted: 8230 Åbyhøj

Karbonering af Hvedeøl og overtryk i flasker

Indlæg af nikolajmv »

Jeg har brygget en hvedeøl for et par uger siden, og det er på tide at den bliver karboneret, jeg har ved hjælp af karbonerings skemaet fundet ud af at de 16L jeg har skal karboneres med 232 gr sukker, altså 14.48 gr sukker pr liter, og 3.62 CO2.

Selv vil jeg gerne have en øl med noget liv i, og håber da også min hvedeøl har en kraftig og velbevared skumkrone, men jeg ønsker heller ikke at mine øl bliver til håndgranater, hvormeget kan en 0.5 L øl flaske af denne form holde til?

http://multimedia.ekstrabladet.dk/eb/ar ... 23948c.jpg

Mvh
NMV
Højt Skum
NMV
Kingglostrup
Indlæg: 442
Tilmeldt: 3. apr 2007, 07:46
Geografisk sted: KBH

Toppen

Indlæg af Kingglostrup »

Hej !

Jeg har haft gang i det samme, og vil mene du nærmer dig toppen.

Der er HELT SIKKERT nogen herinde som kan sende dig en liste om hvad MAX er på en flaske før den sprænger.

Jeg brugte 310 gram til 20 liter og det var ubrugeligt, og havde der 3 flasker som sprang, så det problem burde du jo ikke få.

Jeg ved ikke lige om jeg havde regnet forkert der, eller havd der skete :-)

Så mon ikke dit går, men jeg tror ikke du skal meget højere.

Håber du får god øl.

Mvh Thomas
Brugeravatar
Kaiser
Indlæg: 155
Tilmeldt: 22. aug 2008, 23:29
Geografisk sted: 4400 Kalundborg
Kontakt:

Indlæg af Kaiser »

Hej

Jeg har for 2 uger siden tappet 25 liter belgisk wit karboneret med 120g lys spraymalt + 100g melis og det ser desværre ikke ud til at være tilstrækkeligt. Der er kulsyre med efter min egen mening slet ikke nok i forhold til stilen.

Spraymalten er ikke 100% forgærbar og derfor medregner jeg kun 2/3 af mængden således:
Spraymalt 120g ~ 80g
Melis 100g
Ialt sukkerstof 180g
Hvilket giver en karboneringsgrad på ca. 2,6.

Tidligere har jeg lavet et forsøg med karboneringsgrad på ca. 4 (vel at mærke i plastflasker!!) men det var alt for voldsomt. Bryggen kunne dårligt skænkes uden at skumme det hele op og efter opskænkning virvlede øllet rundt i glasset som under en stormgæring. Sjovt at se på!
Så en karb.grad på lidt over 3 vil jeg helt klart gå efter næste gang, men 3,6 er nok stadig lidt i den høje ende.
Om hvorvidt glasflasker kan holde ved jeg ikke, men der har for nyligt været en lign. tråd herinde om emnet.
Alternativt kan du anskaffe dig nogle plastflasker som sikkert ikke holder bedre, men i hvert fald ikke splintrer som glasset.
nikolajmv
Indlæg: 209
Tilmeldt: 1. dec 2008, 22:50
Geografisk sted: 8230 Åbyhøj

Indlæg af nikolajmv »

Tror jeg smækker øllet på champagne flasker istedet, så sprænger de værtfald ikke - for jeg står lidt i et dilema, jeg vil gerne have meget kulsyre og skum(uden for meget) men heller ikke en flok granat-øl. Så jeg må da prøve med champagne flasker istedet.

Mvh
NMV
Højt Skum
NMV
janriis
Indlæg: 1417
Tilmeldt: 23. sep 2008, 20:23
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Karbonering af Hvedeøl og overtryk i flasker

Indlæg af janriis »

nikolajmv skrev:Jeg har brygget en hvedeøl for et par uger siden, og det er på tide at den bliver karboneret, jeg har ved hjælp af karbonerings skemaet fundet ud af at de 16L jeg har skal karboneres med 232 gr sukker, altså 14.48 gr sukker pr liter, og 3.62 CO2.
Jeg brugte 225 g alm hvid sukker til 23 liter ale og det var alt for meget. Når jeg åbnede flaskerne gav det et smukt beigefarvet vandfald.

Min rauchbier som har været carboneret 2 uger nu, er perfekt carboneret med 150 gram muscovada sukker. Så jeg tror at 232 g til 16 liter er lige i overkanten.
Venlig "Pilsen"

Jan Riis Sørensen
http://bryghuset-riis.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
facebook.com/riisbryg
Twitter: @bryghusetRiis
nikolajmv
Indlæg: 209
Tilmeldt: 1. dec 2008, 22:50
Geografisk sted: 8230 Åbyhøj

Indlæg af nikolajmv »

har du nok ret i, tænker over ny dosering, måske "blot" 7-8g L i de normale flasker, og så 11g L i champagne flasken, der skal jo også gerne være andet ind skum!

Tak!

Mvh
NMV
Højt Skum
NMV
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"