Honning øl

Besvar
nikolajmv
Indlæg: 209
Tilmeldt: 1. dec 2008, 22:50
Geografisk sted: 8230 Åbyhøj

Honning øl

Indlæg af nikolajmv »

Her i sommerferien skaffer jeg mig 14-15 kg honning så jeg kan få lavet noget mjød, men har også bestilt nok til at kunne lave en honning øl eller to, for det skal da prøves!

(opskrifter ses gerne)

DOG har jeg læst et sted at honning ikke indeholder gærbare sukkerstoffer, det stemmer dog ikke overens med beercalc. Så derfor spørger jeg jer nu :"indeholder honning gærbare sukkerstoffer?"

Tak!

Mvh
NMV
Højt Skum
NMV
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Ja og endda omkring 90%.

Jens
nikolajmv
Indlæg: 209
Tilmeldt: 1. dec 2008, 22:50
Geografisk sted: 8230 Åbyhøj

Indlæg af nikolajmv »

Aha, tak! det gør jo lidt af en forskel hvis man tilsætter et halvt, til helt kg.
Jeg vil gerne skabe en øl som smager af honning, har en krop og ikke er for alkoholisk, er det muligt? og i det tilfælde, kender/har du en opskrift?

Tak!

Mvh
NMV
Højt Skum
NMV
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cg ... wersearch=

Jeg kan huske den smagte godt, enda rigitg godt, men ellers kan jeg ikke huske noget om den, det var jo trodsalt i 2005
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
nikolajmv
Indlæg: 209
Tilmeldt: 1. dec 2008, 22:50
Geografisk sted: 8230 Åbyhøj

Indlæg af nikolajmv »

Tak! Den ser god ud - tror jeg former en opskrift der er meget ligende.

Mvh
NMV
Højt Skum
NMV
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Indlæg af morfmir »

jeg har prøvet at brygge en hel del med honning. Og min erfaring er at hvis du vil ha' god honningsmag skal du have en rigtig god honning til at starte med. Dvs. ingen billige varmebehandlet tysk honning fra aldi. Men en god frisk honning, helst en efterårs/skov honning. Desuden må honningen ikke koge med. Den skal tilsættes den afkølede urt, enten sammen med gæren eller ved omstikning. Hvis honningen koger med bliver brygget spritet og næsten alt honning karakteren bliver gæret væk. Honningen kan indeholde vildgær så det er vigtigt med en god kraftig gærstarter hvis du vil være sikker på at gæringen skal forløbe efter planen.

Jeg har købt min honning direkte hos avleren. Jeg fik kontakten til ham igennem den lokale biavler forening. Så kan jeg få honningen samme dag den er slynget.

/Thomas
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

De gange jeg har brugt honning har jeg tilsat lige forinden nedkølingen, altså min 5 min i næsten kogende urt.

Jens
nikolajmv
Indlæg: 209
Tilmeldt: 1. dec 2008, 22:50
Geografisk sted: 8230 Åbyhøj

Indlæg af nikolajmv »

Også det har jeg planlagt, at skaffe friskslynget honning, og essencen af denne post er også at jeg gerne vil ungå den sprittede øl, og have den karakteristiske honning smag. Kunne man måske ikke opløse honningen i kogt vand som derefter nedkøles og tilsættes, vil helst gerne undgå infektion i øllet (logisk nok).

Kunne det være muligt?

Tak

Mvh
NMV
Højt Skum
NMV
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Indlæg af morfmir »

Anset hvordan man gør vil opvarmningen af honningen gøre brygget mere sprittet. Jeg har endnu ikke oplevet infiktion pga- tilsætning af ukogt honning. Men jeg har også kun lavet alkoholstærke øl med honning dvs. omkring 10% det kan være det er anderledes hvis man laver en svag øl.
Hvis man skal helt uden om infektionsfare og bevare honningkarakteren skal honningen desinficeres på anden måde end kogning. Jeg vil tro at man kan pisker honningen ud i kold vand og tilsætter svovl piller i samme styrke som når man laver cider af frisk æblemost.

/Thomas
martinl
Indlæg: 28
Tilmeldt: 11. mar 2009, 21:07
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martinl »

morfmir: kunne du lokkes til at komme med en af dine opskrifter på en stærk øl med honning?
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Indlæg af Truntebryg »

Honning har god holdbarhed, da mikrobiel vækst forhindres af den lave vandaktivitet , af enzymatisk dannet brintoverilte, organiske syrer og andre væksthæmmende stoffer.

(fundet på nettet)

MVH Søren
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"