Gærstarter problem?!

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
bourskov
Indlæg: 22
Tilmeldt: 15. maj 2011, 09:30
Geografisk sted: Kolding, Danmark

Gærstarter problem?!

Indlæg af bourskov »

Hej

Jeg har lige modtaget mit nye og første brygsystem i fredags, og i morgen var det planen der skulle brygges med det all-grain kit jeg købte med... Derfor har jeg jf. opskriften lavet en gærstarer i her til aften, så den er klar til i morgen...

Jeg lagde et stykke husholdningsfilm over den og lavede så her muligvis en fejl, da jeg satte en elastik rundt på kanten for at holde på filmen... Et par timer senere da jeg kom hjem, lå husholdningsfilmen ved siden af min skål, da trykket selvfølgelig havde skubbet den af...

så nu står jeg med et spørgsmål...

Skal jeg hælde starteren ud og vente med at brygge til jeg får fat i noget nyt gær, eller kan jeg forsætte efter planen og brygge i morgen?! Dette er mit aller første bryg så er noget usikker på det hele... :)

Jeg vil sætte utrolig stor pris på et et hurtigt svar, da vi planlægger med at starte i morgen over middag.. :)

Mvh
Bo Urskov
Christiansj
Indlæg: 231
Tilmeldt: 20. dec 2009, 13:05
Geografisk sted: København (2200)

Re: Gærstarter problem?!

Indlæg af Christiansj »

Personligt ville jeg selv bare brygge! Du skal tænke på at der er nogle der gærer i åbne gærkar... altså uden gærlås og låg! Risikoen for kontaminering overdrives ofte.

/Christian
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Gærstarter problem?!

Indlæg af søreno »

Jeg er enig med Christian. Det burde ikke være noget problem. Når gæringen er godt igang, er risikoen for infektion faktisk ret lille. Og gæringen er jo ret godt igang i en gærstarter, kan man sige... (når man gærer i åbne kar er det vist også kun de første par dage, man har karret åbent)

Jeg ville sætte et nyt stykke film over nu og så køre på med starteren, når bryggen er klar.

VH
Søren
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Gærstarter problem?!

Indlæg af Truntebryg »

Det selvfølgelig ikke smart – men hvis skålen ikke er fyldt med bananfluer, eller andre kryb, ja så ville jeg bare brygge løs. En god gæring, er faktisk et ret så aggressivt miljø
bourskov
Indlæg: 22
Tilmeldt: 15. maj 2011, 09:30
Geografisk sted: Kolding, Danmark

Re: Gærstarter problem?!

Indlæg af bourskov »

Hej alle

Og tusinde tak for jeres svar... :)

Da jeg opdagede problemet i går, lagde jeg et nyt stykke hen over (uden elastik, selvfølgelig), som I også har foreskrevet...

Nu kender jeg jo ikke ret meget til hvordan en gærstarter skal se ud for at være god, men jeg har været lidt rundt på Google og lede efter billeder af gærstartere og umiddelbart ser min nogenlunde ud som mange af de billeder der ligger på nettet.... Der ligger ligesom sådan en kage ovenpå væsken?!

Vi må prøve at brygge i dag, og så se hvad der sker... Man lærer jo kun ved at prøve og begå fejl... ;)

Mvh
Bo Urskov
Christiansj
Indlæg: 231
Tilmeldt: 20. dec 2009, 13:05
Geografisk sted: København (2200)

Re: Gærstarter problem?!

Indlæg af Christiansj »

bourskov skrev:Nu kender jeg jo ikke ret meget til hvordan en gærstarter skal se ud for at være god, men jeg har været lidt rundt på Google og lede efter billeder af gærstartere og umiddelbart ser min nogenlunde ud som mange af de billeder der ligger på nettet.... Der ligger ligesom sådan en kage ovenpå væsken?!
Lyder rigtigt. Senere idag når du skal putte gæren i er det meste nok på bunden af gærstarteren... men det er alligevel som det skal være!

Christian
bourskov
Indlæg: 22
Tilmeldt: 15. maj 2011, 09:30
Geografisk sted: Kolding, Danmark

Re: Gærstarter problem?!

Indlæg af bourskov »

Hej igen...

Vi fik brygget, og det bobler lystigt i gærrøret i dag... :)

Jeg har jf. vejledningen fyldt gærrøret så der er lidt under halv vand i begge "kamre"... Men det bobler så voldsomt at vandet bliver presset over i det "sidste kammer" altså på vej mod udluftning... Der er stadig vand i jo selvfølgelig, men det er noget mere "voldsomt" end jeg lige havde forventet...

Glæder mig voldsomt til at smage det endelige resultat om alt alt for længe, men det er vel charmen ved håndbrygning!? :D

Tak for hjælpen alle sammen...

Mvh
Bo Urskov
Brugeravatar
toffermand
Indlæg: 545
Tilmeldt: 7. jun 2011, 19:07
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Re: Gærstarter problem?!

Indlæg af toffermand »

Fedt :)

Jeg kan fortælle, at jeg indtil videre også kun har brygget en enkelt gang. Om et par uger skal den næste batch sættes over.

Vi havde en flok venner på besøg i lørdags, og de labbede skidtet i sig, og snakkede løs om at "vi skal sgu lave et bryggeri" og sådan noget. Så bare glæd dig!

Når man ser begejstringen i andres øjne over det øl man har brygget, er det næsten bedre end selv at drikke det :-)
Håndbrygning - den intelligente mands hobby ;)
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."