Midtfyns Chili Tripel opskrift ?

Redaktør: Co-Admin

Pesen
Indlæg: 134
Tilmeldt: 11. jan 2012, 10:20
Geografisk sted: Thisted, Sennels.

Midtfyns Chili Tripel opskrift ?

Indlæg af Pesen »

Jeg smagte denne øl til ølletsdag i år, og jeg syntes, at det var en fantastisk øl.

Meget speciel. En dejlig sødme, og en fin skarphed grundet chilien.

Er der nogen der har en opskrift på denne øl, og er den for kompliceret for en brygger med kun 5 bryg på bagen?
chilitripel.jpg
chilitripel.jpg (68.17 KiB) Vist 17743 gange
Med venlig hilsen
Per Have
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Midtfyns Chili Tripel opskrift ?

Indlæg af søreno »

Jeg har ikke en opskrift, men jeg har prøvet at lave chiliøl en gang, så jeg ville lige dele mine erfaringer.

Det er svært at styre mængden af chili, hvis du bare putter det i når du koger. Jeg kogte en chili (jeg brugte en habanero, så jeg brugte kun en til 10 liter) og tog en deciliter prøve af øllen. Så tilsatte jeg chilivand med en sprøjte til det var passende. Det virkede udemærket.

Trippel er som grundopskrift en ret simpel øl. Jeg mener, der er en opskrift i Klaus Rydahls bog håndbog i ølbrygning.

VH
Søren
janriis
Indlæg: 1417
Tilmeldt: 23. sep 2008, 20:23
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Midtfyns Chili Tripel opskrift ?

Indlæg af janriis »

Kunne man ikke "tørhumle" med hakket chili. Krydderiet i sig selv burde være konserverende, så ingen fare for infektion skulle jeg mene. Ellers kunne man evt. give det et lille opkog inden det tilsættes til 2. fermentering.
Venlig "Pilsen"

Jan Riis Sørensen
http://bryghuset-riis.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
facebook.com/riisbryg
Twitter: @bryghusetRiis
BenjaminKE
Indlæg: 208
Tilmeldt: 1. jun 2012, 15:22
Geografisk sted: Odense

Re: Midtfyns Chili Tripel opskrift ?

Indlæg af BenjaminKE »

Jeg vil lige give et lille hint men en vognstang her - chili tripel er ikke en tripel af ølstilart, kun af navn! oprindeligt så refererede tripel til antal gange der var brugt chili under brygprocessen men det var vist kun i udviklingsfasen.. Navnet blev bibeholdt da det lyder godt og det dermed er et nemt "brand" at huske.. Jeg mener at have hørt at der kun bliver brugt chili nu ved "tørhumling" og i en kortere periode..
Chili tripel er jo en sød, rødlig og maltet med en kryding delvist fra gæren og så tilsætning af chilien som kun kan anes i aroma og eftersmag/efternote..

//Benjamin
Pesen
Indlæg: 134
Tilmeldt: 11. jan 2012, 10:20
Geografisk sted: Thisted, Sennels.

Re: Midtfyns Chili Tripel opskrift ?

Indlæg af Pesen »

Tror mit fremtidige forsøg bliver med tørhumling med chili så.

Men jeg er stadig på bar bund med grundopskriften til øllet. Jeg ville rigtig gerne ramme den samme sødme og styrke som Chili Tripel'en har.

BenjaminKE ligger du inden med nogle ideer til en øltyper der har de samme egenskaber som den de bruger til Chili Tripel'en? Jeg ved udemærket at en rookie som mig sikkert ikke kan ramme Chili Triplen præsist, men bare den ligner lidt er jeg tilfreds :)

Så en ølopskrift der giver en sød, rødlig om maltet øl efterlyses!
Med venlig hilsen
Per Have
Fotojensen
Indlæg: 630
Tilmeldt: 6. mar 2012, 23:45
Geografisk sted: Odense sø

Re: Midtfyns Chili Tripel opskrift ?

Indlæg af Fotojensen »

Måske 4,8 kg pilsner og 0,2 kg cara red til 23 liter, så tror jeg den røde farve vil være der. Men jeg kender ikke opskriften, men chilli tripel smager fint :0)
Venligst
Tommy
The problem with the world is that everyone is a few drinks behind "Humphrey Bogart"
LEV livet, det er til for det samme.
Pesen
Indlæg: 134
Tilmeldt: 11. jan 2012, 10:20
Geografisk sted: Thisted, Sennels.

Re: Midtfyns Chili Tripel opskrift ?

Indlæg af Pesen »

Fotojensen skrev:Måske 4,8 kg pilsner og 0,2 kg cara red til 23 liter, så tror jeg den røde farve vil være der. Men jeg kender ikke opskriften, men chilli tripel smager fint :0)
Hvis grundøllen skal undergære er jeg presset....Det har jeg ikke udstyr til :).

Jeg er slet ikke så drevet en brygger endnu, at jeg kan sammensætte min egen opskrift til at ramme sødme, styrke osv.

Men brygge efter opskrift går fint :)
Med venlig hilsen
Per Have
Brugeravatar
beerbuster
Indlæg: 739
Tilmeldt: 23. jun 2008, 22:45
Geografisk sted: Odense

Sv: Midtfyns Chili Tripel opskrift ?

Indlæg af beerbuster »

Hmm måske en Amberale agtig ting, godt maltet og humlet amerikansk afsluttet med chili som dryhop, men kun lidt - længe siden jeg har smagt den, men mener ikke der er tale om en markant gær - (har faktisk engang hørt at MFB hunger er Us05)

The mash is strong in this one
Med venlig hilsen.
Peter

Omstikning...just say no !..

"He was a wise man who invented beer.
Plato "
Brugeravatar
beerbuster
Indlæg: 739
Tilmeldt: 23. jun 2008, 22:45
Geografisk sted: Odense

Sv: Midtfyns Chili Tripel opskrift ?

Indlæg af beerbuster »

Aahr skide autocorrection..ikke "hunger" men "husgær"

The mash is strong in this one
Med venlig hilsen.
Peter

Omstikning...just say no !..

"He was a wise man who invented beer.
Plato "
Pesen
Indlæg: 134
Tilmeldt: 11. jan 2012, 10:20
Geografisk sted: Thisted, Sennels.

Re: Sv: Midtfyns Chili Tripel opskrift ?

Indlæg af Pesen »

beerbuster skrev:Hmm måske en Amberale agtig ting, godt maltet og humlet amerikansk afsluttet med chili som dryhop, men kun lidt - længe siden jeg har smagt den, men mener ikke der er tale om en markant gær - (har faktisk engang hørt at MFB hunger er Us05)

The mash is strong in this one
Amberale lyder da som en fin mulighed. Så lige et par fine opskrifter på beercal.

Hvordan sikre jeg mig den omtalte sødme i øllet uden at ødelægge ale'en?
Med venlig hilsen
Per Have
Fotojensen
Indlæg: 630
Tilmeldt: 6. mar 2012, 23:45
Geografisk sted: Odense sø

Re: Midtfyns Chili Tripel opskrift ?

Indlæg af Fotojensen »

Pesen skrev:
Fotojensen skrev:Måske 4,8 kg pilsner og 0,2 kg cara red til 23 liter, så tror jeg den røde farve vil være der. Men jeg kender ikke opskriften, men chilli tripel smager fint :0)
Hvis grundøllen skal undergære er jeg presset....Det har jeg ikke udstyr til :).

Jeg er slet ikke så drevet en brygger endnu, at jeg kan sammensætte min egen opskrift til at ramme sødme, styrke osv.

Men brygge efter opskrift går fint :)
Tror ikke den er undergæret, nok nærmere overgæret..... Men jeg ved det ikke.
Venligst
Tommy
The problem with the world is that everyone is a few drinks behind "Humphrey Bogart"
LEV livet, det er til for det samme.
janriis
Indlæg: 1417
Tilmeldt: 23. sep 2008, 20:23
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Sv: Midtfyns Chili Tripel opskrift ?

Indlæg af janriis »

Pesen skrev:
beerbuster skrev:Hmm måske en Amberale agtig ting, godt maltet og humlet amerikansk afsluttet med chili som dryhop, men kun lidt - længe siden jeg har smagt den, men mener ikke der er tale om en markant gær - (har faktisk engang hørt at MFB hunger er Us05)

The mash is strong in this one
Amberale lyder da som en fin mulighed. Så lige et par fine opskrifter på beercal.

Hvordan sikre jeg mig den omtalte sødme i øllet uden at ødelægge ale'en?
Hvis du mæsker i den høje ende af temp skalaen, vil du få mere restsødme.
Venlig "Pilsen"

Jan Riis Sørensen
http://bryghuset-riis.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
facebook.com/riisbryg
Twitter: @bryghusetRiis
Pesen
Indlæg: 134
Tilmeldt: 11. jan 2012, 10:20
Geografisk sted: Thisted, Sennels.

Re: Sv: Midtfyns Chili Tripel opskrift ?

Indlæg af Pesen »

janriis skrev:
Pesen skrev:
beerbuster skrev:Hmm måske en Amberale agtig ting, godt maltet og humlet amerikansk afsluttet med chili som dryhop, men kun lidt - længe siden jeg har smagt den, men mener ikke der er tale om en markant gær - (har faktisk engang hørt at MFB hunger er Us05)

The mash is strong in this one
Amberale lyder da som en fin mulighed. Så lige et par fine opskrifter på beercal.

Hvordan sikre jeg mig den omtalte sødme i øllet uden at ødelægge ale'en?
Hvis du mæsker i den høje ende af temp skalaen, vil du få mere restsødme.
Ok. Men så får jeg vel også en lavere alkohol %, da sukkeret ikke bliver omdannet?

Jeg kan se, at Chili Triplen ligger på 9,2%. Det er dog ikke det vigtigste for mig at ramme en bestemt % bare smagen bliver god:)
Senest rettet af Pesen 3. okt 2012, 18:41, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen
Per Have
Brugeravatar
beerbuster
Indlæg: 739
Tilmeldt: 23. jun 2008, 22:45
Geografisk sted: Odense

Re: Midtfyns Chili Tripel opskrift ?

Indlæg af beerbuster »

Nu er alkohol procenten (som regel) ikke et mål i sig selv, men hvis du gerne vil have de rene "rå" procenter, ja så tilsæt helt alm.hvid sukker til din urt, det forgærer helt væk - 10-15-20 procent af din grist kan du tilsætte som sukker.
Husk dog i det tilfælde at mæske højt, ellers bliver øllen meget tør
Med venlig hilsen.
Peter

Omstikning...just say no !..

"He was a wise man who invented beer.
Plato "
Brugeravatar
Nimbus39
Indlæg: 3392
Tilmeldt: 27. jun 2010, 10:52
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Re: Midtfyns Chili Tripel opskrift ?

Indlæg af Nimbus39 »

Dextriner giver en mere fyldig krop, det kan købes som maltdextriner eller i malt form som dextrin malt. Det kan være med til at kompensere lidt for en kraftig nedgæring.
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
Besvar

Tilbage til "Opskrifter"