60L gærtanke

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
Brugeravatar
KimJohansen
Indlæg: 585
Tilmeldt: 9. jan 2014, 11:04
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

60L gærtanke

Indlæg af KimJohansen »

Hej,

Jeg har erhvervet mig nogle 60L gærtanke og har i den forbindelse et par spørgsmål jeg håber i kan svare på. Hvor meget kan man maksimalt gære i dem? Jeg kan se at ved 60L påfyldning er der stadig en del headspace, men er det nok?

Er jeres erfaring at gærkagen bundfælles under haneudløbet eller skal man evt. montere en ekstra hane ovenfor så man ikke får gærkagen med ved omstiking?

/Kim
Brugeravatar
KimJohansen
Indlæg: 585
Tilmeldt: 9. jan 2014, 11:04
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Re: 60L gærtanke

Indlæg af KimJohansen »

Skylder lige at vise hvad for en tank jeg taler om :-)

Billede
RasmusT
Indlæg: 100
Tilmeldt: 21. maj 2012, 09:01
Geografisk sted: Brønderselv

Re: 60L gærtanke

Indlæg af RasmusT »

Jeg har gæret 60l i sådan en.. Ude problemer.
Det skal siges det var med Temperatur styring.

//Rasmus
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: 60L gærtanke

Indlæg af Kofoed »

Jeg har gæret mere end 5000 liter øl i denne type - 60 liter er ikke noget problem blot du anvender en blow off slange.
Gærkagen ligger fint sig under taphanen, omstikker sjældent og tapper ret på fustager.
Eneste minus jeg kan finde ved tanken er overfladen på indersiden, den er ikke lige god på alle. hold øje med om den får en grøn/sort plet hist og her, samt mørke skjolder ved gevindet for taphanen. Hvis det er tilfældet er du færdig med at lave øl i den med mindre du gærer i en fødevare godkendt pose som i øvrigt virker fint, men kræver selvfølgelig at man så bruger en hævert..

Kofoed
Brugeravatar
KimJohansen
Indlæg: 585
Tilmeldt: 9. jan 2014, 11:04
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Re: 60L gærtanke

Indlæg af KimJohansen »

Kofoed skrev:Jeg har gæret mere end 5000 liter øl i denne type - 60 liter er ikke noget problem blot du anvender en blow off slange.
Gærkagen ligger fint sig under taphanen, omstikker sjældent og tapper ret på fustager.
Eneste minus jeg kan finde ved tanken er overfladen på indersiden, den er ikke lige god på alle. hold øje med om den får en grøn/sort plet hist og her, samt mørke skjolder ved gevindet for taphanen. Hvis det er tilfældet er du færdig med at lave øl i den med mindre du gærer i en fødevare godkendt pose som i øvrigt virker fint, men kræver selvfølgelig at man så bruger en hævert..

Kofoed
Super, hvordan tilsluttede du blow off slange tanken? Via en halv duplex gærlås eller?
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: 60L gærtanke

Indlæg af Kofoed »

Blow off tubing
Blow off tubing
IMG_0177 (Medium).JPG (129.12 KiB) Vist 7664 gange
Det har jeg gjort med et rustfrit rør for at mindske højden på hele arrangementet, så tankene kan være i en dybfryser :-)
Brugeravatar
Munkholm
Indlæg: 231
Tilmeldt: 11. feb 2013, 17:13
Geografisk sted: Staby

Re: 60L gærtanke

Indlæg af Munkholm »

Hehe... Så lige en alm M25 forskruning til dyklomme! Er det fint nok? (har selv et projekt arduino webserver igang)! :)


Sendt fra min mobillers
Mvh Jesper

"Virkeligheden er en illusion: forårsaget af mangel på alkohol"
Brugeravatar
KimJohansen
Indlæg: 585
Tilmeldt: 9. jan 2014, 11:04
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Re: 60L gærtanke

Indlæg af KimJohansen »

Kofoed skrev:
IMG_0177 (Medium).JPG
Det har jeg gjort med et rustfrit rør for at mindske højden på hele arrangementet, så tankene kan være i en dybfryser :-)
Aha. Hvad har sat du røret fast med i tanken?
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: 60L gærtanke

Indlæg af Kofoed »

Munkholm skrev:Hehe... Så lige en alm M25 forskruning til dyklomme! Er det fint nok? (har selv et projekt arduino webserver igang)! :)


Sendt fra min mobillers
Sikkert ikke hvis man spørger videnskaben - Selve øllet komme jo som sådan ikke i kontakt med materialet som antageligt er PVC. Den holder fint tæt og virker fint :-)
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: 60L gærtanke

Indlæg af Kofoed »

KimJohansen skrev:
Kofoed skrev:
IMG_0177 (Medium).JPG
Det har jeg gjort med et rustfrit rør for at mindske højden på hele arrangementet, så tankene kan være i en dybfryser :-)
Aha. Hvad har sat du røret fast med i tanken?
Den originale prop isat en lille konisk teflon bøsning som jeg selv har fremstillet på en drejebænk
Brugeravatar
Munkholm
Indlæg: 231
Tilmeldt: 11. feb 2013, 17:13
Geografisk sted: Staby

Re: 60L gærtanke

Indlæg af Munkholm »

Kofoed skrev:
Munkholm skrev:Hehe... Så lige en alm M25 forskruning til dyklomme! Er det fint nok? (har selv et projekt arduino webserver igang)! :)


Sendt fra min mobillers
Sikkert ikke hvis man spørger videnskaben - Selve øllet komme jo som sådan ikke i kontakt med materialet som antageligt er PVC. Den holder fint tæt og virker fint :-)




Det skal prøves, har haft en i mæske beholderen, men har ikke haft mod til at montere en i gær beholderen! d:-)
Mvh Jesper

"Virkeligheden er en illusion: forårsaget af mangel på alkohol"
Brugeravatar
KimJohansen
Indlæg: 585
Tilmeldt: 9. jan 2014, 11:04
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Re: 60L gærtanke

Indlæg af KimJohansen »

Kofoed skrev:
KimJohansen skrev:
Kofoed skrev:
IMG_0177 (Medium).JPG
Det har jeg gjort med et rustfrit rør for at mindske højden på hele arrangementet, så tankene kan være i en dybfryser :-)
Aha. Hvad har sat du røret fast med i tanken?
Den originale prop isat en lille konisk teflon bøsning som jeg selv har fremstillet på en drejebænk
Nogen der ved om et kobberrør kan bruges til det samme? Eller er kobber no go her? Jeg har nemlig et 10 mm liggende som kunne fungere på samme måde isat en gærrørspakning.
Brugeravatar
KimJohansen
Indlæg: 585
Tilmeldt: 9. jan 2014, 11:04
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Re: 60L gærtanke

Indlæg af KimJohansen »

Hmm, faldt over en nemmere løsning.

http://www.ebay.co.uk/itm/Plastic-Equal ... 33845468d3" onclick="window.open(this.href);return false;

Isat en konisk gummiprop (i stedet for standard proppen).

Set således:

Billede
Besvar

Tilbage til "Udstyr"