Tappe fra en FermZilla

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
disco_glenn
Indlæg: 18
Tilmeldt: 1. mar 2020, 11:37

Tappe fra en FermZilla

Indlæg af disco_glenn »

Hejsa,

Jeg har købt en fermZilla med tryk kit, så jeg kan gære under tryk.

Men er lidt i tvivl om hvordan tapningen foregår. Jeg vil egentlig bare koble en hane på, ala den her https://lundteknik.dk/picnictap-til-cor ... 15199.html, og så hælde det på flaske og sætte en kapsel på.

Så er det trykket i gærtanken der trykker øllet over i flasken. Jeg er bare i tvivl om der er tryk nok i tanken til at kunne trykke alt øllet på flasker?

Jeg har nemlig ingen co2 så jeg kan tilføre ekstra tryk.

Mvh Jesper
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: Tappe fra en FermZilla

Indlæg af clucking »

Når du har gæret under tryk bliver det meget svært / umuligt at tappe på den måde du forestiller dig. Når øllet kommer over i flasken frigives den kulsyre du har i øllet og det vil skumme ret kraftigt. Jeg vil anbefale du køber en modtryksfylder og muligheden for CO2. Så kan du også bedre styre, hvor meget dit øl bliver karboneret i tanken ved at sætte lidt ekstra tryk på til slut jf. diverse tabeller der ligger på nettet. En anden metode er anvendelse af en beergun; den er nogen heldige med men jeg får selv lidt for meget skum til at jeg synes den er super anvendelig. Både ved modtryksfylder og med beergun (og hvis du giver det et skud med picnic tap med en slange på så du fylder nedefra) vil det være bedst hvis du før tapning kan køle øl og flasker ned så tæt på nul grader som muligt.
disco_glenn
Indlæg: 18
Tilmeldt: 1. mar 2020, 11:37

Re: Tappe fra en FermZilla

Indlæg af disco_glenn »

Tak for svaret.

Puha, co2 system og modtrykfylder er godt nok lidt en investering, jeg havde håbet jeg kunne afprøve fermZillaen uden at skulle købe alt for meget.

Det lyder ikke til du tapper på flaske, hvad gør du i stedet?

Mvh Jesper
loosechamp
Indlæg: 26
Tilmeldt: 6. mar 2019, 18:28

Re: Tappe fra en FermZilla

Indlæg af loosechamp »

disco_glenn skrev:Tak for svaret.

Puha, co2 system og modtrykfylder er godt nok lidt en investering, jeg havde håbet jeg kunne afprøve fermZillaen uden at skulle købe alt for meget.

Det lyder ikke til du tapper på flaske, hvad gør du i stedet?

Mvh Jesper
Jeg købte også en fermzilla uden planer om at købe det dyre ekstraudstyr son CO2 osv. Det er muligvis et fejlkøb, men prøver det ad.

Men jeg har sat en taphane m. fylder på gæropsamleren. Tydeligvis ikke hvad den er tiltænkt, men det fungerer. Skriv endelig hvis du finder en løsning ellers Billede

Sendt fra min EML-L29 med Tapatalk
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: Tappe fra en FermZilla

Indlæg af clucking »

disco_glenn skrev:Tak for svaret.

Puha, co2 system og modtrykfylder er godt nok lidt en investering, jeg havde håbet jeg kunne afprøve fermZillaen uden at skulle købe alt for meget.

Det lyder ikke til du tapper på flaske, hvad gør du i stedet?

Mvh Jesper
Jo - jeg tapper netop på flasker med en modtryksfylder. Og det fungerer helt perfekt.
disco_glenn
Indlæg: 18
Tilmeldt: 1. mar 2020, 11:37

Re: Tappe fra en FermZilla

Indlæg af disco_glenn »

loosechamp skrev: Jeg købte også en fermzilla uden planer om at købe det dyre ekstraudstyr son CO2 osv. Det er muligvis et fejlkøb, men prøver det ad.

Men jeg har sat en taphane m. fylder på gæropsamleren. Tydeligvis ikke hvad den er tiltænkt, men det fungerer. Skriv endelig hvis du finder en løsning ellers Billede
Ok, så er jeg da ikke den eneste :)

Synes ikke det fremgår når man køber den at co2 og modtryks fylder er påkrævet. Tænkter at lave en tappe annording i stil med din.

Hvordan blander du sukker i til efterkarbonering?
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: Tappe fra en FermZilla

Indlæg af clucking »

disco_glenn skrev:
loosechamp skrev: Jeg købte også en fermzilla uden planer om at købe det dyre ekstraudstyr son CO2 osv. Det er muligvis et fejlkøb, men prøver det ad.

Men jeg har sat en taphane m. fylder på gæropsamleren. Tydeligvis ikke hvad den er tiltænkt, men det fungerer. Skriv endelig hvis du finder en løsning ellers Billede
Ok, så er jeg da ikke den eneste :)

Synes ikke det fremgår når man køber den at co2 og modtryks fylder er påkrævet. Tænkter at lave en tappe annording i stil med din.

Hvordan blander du sukker i til efterkarbonering?
I det originale opslag er angivet at der bruges trykkit. Så er det jo principielt ikke nødvendigt med sukkerkarbonering. En af fordelene ved at fermentere under tryk er at man trykker det kulsyre der dannes under gæring, ind i øllet. Gæres både under tryk og sukkerkarboneres bliver det nok lidt svært at styre karboneringen tænker jeg...
loosechamp
Indlæg: 26
Tilmeldt: 6. mar 2019, 18:28

Re: Tappe fra en FermZilla

Indlæg af loosechamp »

disco_glenn skrev:
loosechamp skrev: Jeg købte også en fermzilla uden planer om at købe det dyre ekstraudstyr son CO2 osv. Det er muligvis et fejlkøb, men prøver det ad.

Men jeg har sat en taphane m. fylder på gæropsamleren. Tydeligvis ikke hvad den er tiltænkt, men det fungerer. Skriv endelig hvis du finder en løsning ellers Billede
Ok, så er jeg da ikke den eneste :)

Synes ikke det fremgår når man køber den at co2 og modtryks fylder er påkrævet. Tænkter at lave en tappe annording i stil med din.

Hvordan blander du sukker i til efterkarbonering?
Har kun kørt en bryg på den, så hældte det i fra toppen. Så principielt var den bare en skidedyr gærspand. Overvejer at blande det i via gæropsamleren næste gang.

Og jeg tørhumlede også via opsamleren. De skriver, at humlen selv falder til bunds efter den har afgivet smag. Det gør det ikke! Den kan være fordi, at jeg ikke har CO2 tryk på. Derfor skal de også i poser.

Sendt fra min EML-L29 med Tapatalk
disco_glenn
Indlæg: 18
Tilmeldt: 1. mar 2020, 11:37

Re: Tappe fra en FermZilla

Indlæg af disco_glenn »

clucking skrev: I det originale opslag er angivet at der bruges trykkit. Så er det jo principielt ikke nødvendigt med sukkerkarbonering. En af fordelene ved at fermentere under tryk er at man trykker det kulsyre der dannes under gæring, ind i øllet. Gæres både under tryk og sukkerkarboneres bliver det nok lidt svært at styre karboneringen tænker jeg...
Undskyld hvis det var uklart. Det var en kommentar til loosechamp der bruger sin fermZilla uden tryk, fordi han heller ikke har co2 og modtryks fylder.

Det er også det vil prøve mig med da investeringen i det andet grej er lige stor nok.

/Jesper
disco_glenn
Indlæg: 18
Tilmeldt: 1. mar 2020, 11:37

Re: Tappe fra en FermZilla

Indlæg af disco_glenn »

loosechamp skrev: Har kun kørt en bryg på den, så hældte det i fra toppen. Så principielt var den bare en skidedyr gærspand. Overvejer at blande det i via gæropsamleren næste gang.

Og jeg tørhumlede også via opsamleren. De skriver, at humlen selv falder til bunds efter den har afgivet smag. Det gør det ikke! Den kan være fordi, at jeg ikke har CO2 tryk på. Derfor skal de også i poser.
Ja, det var en dyr spand vi fik købt, suk :)

Jeg tænker også man kunne blande sukker i det rene urt fra gær opsamleren så det nemmere opløses, uden for meget ilt kontakt.

Tak for tip med tørhumlen, det er super at vide. Når du bruger en pose er det nok ikke smart at komme den i gærtanken, så kan det jo ikke komme op.

/Jesper
loosechamp
Indlæg: 26
Tilmeldt: 6. mar 2019, 18:28

Re: Tappe fra en FermZilla

Indlæg af loosechamp »

disco_glenn skrev:
loosechamp skrev: Har kun kørt en bryg på den, så hældte det i fra toppen. Så principielt var den bare en skidedyr gærspand. Overvejer at blande det i via gæropsamleren næste gang.

Og jeg tørhumlede også via opsamleren. De skriver, at humlen selv falder til bunds efter den har afgivet smag. Det gør det ikke! Den kan være fordi, at jeg ikke har CO2 tryk på. Derfor skal de også i poser.
Ja, det var en dyr spand vi fik købt, suk :)

Jeg tænker også man kunne blande sukker i det rene urt fra gær opsamleren så det nemmere opløses, uden for meget ilt kontakt.

Tak for tip med tørhumlen, det er super at vide. Når du bruger en pose er det nok ikke smart at komme den i gærtanken, så kan det jo ikke komme op.

/Jesper
Netop. Jeg læste et trick, som jeg ikke har prøvet af. Man sætter humleposerne "fast" med magneter på indersiden af tanken. Så kan man dumpe dem i efter behovet og opskrift. Jeg har ikke undersøgt om magneter afgiver smag. Måske er der nogle, der ved det?
Derudover kan man putte marmorkugler i poserne, så de synker lidt mere ned.

Sendt fra min EML-L29 med Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Udstyr"