Fadøl og CO2 tryk

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Fadøl og CO2 tryk

Indlæg af Borg »

Knet skrev:Skemaet med farverne fra admin viser, at ved 6 grader er 0,7 bar lig rumfang på 2,2.
Og 0,9 bar er ved 6 grader 2,4. Så et kvalificeret bud vil være, at 0,8 er 2,3 rumfang co2. Men for at kunne følge tabellen, så lad os tage udgangspunkt i 0,9 bar:

0,9 var ved 6 grader er 2,4 rumfang. Tager du fustagen ud af køleren, pileer co2 tilførsel af, og varmer den op til 20 grader, ændrer det ikke på rumfang af co2 i den. Trykket stiger så bare til 1,8 bar.

Så du skal sådan set bare gå efter en sukkerkarbonerings tabel der giver dig 2,4 rumfang. Når dette øl køles til 6 grader vil bar være 0,8.

Og så ville en øl der er gæret ved 20 grader jf sukkerkarboneringstabeller rumme 0,88 rumfang i forvejen og for at ramme 2,4 rumfang på den, skal du tilsætte, ja, 6 gram pr liter.

Det ville være mit bud. MEEEEEN Det var indtil jeg så dette link, fordi jeg var for doven til at slå op i karboneringstabeller: https://brygbaren.dk/beregninger/karbonering/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brygbaren siger, at der er forskel på sukkerkarbonering i fad og flaske! At der i fad ikke skal lige så meget sukker. Og mit ovennævnte eksempel tager afsæt i flaske.

Taster man samme tal ind hos brygbaren siger den ganske rigtigt 6,08 gram pr liter i flaske, men kun 4,05 gram pr liter i fad. Og det fatter jeg ikke. Hvorfor er der forskel på fad (stor dåseøl) og øl på flaske ved sukkerkarbonering? Nogle bud?!!

Mht. Tapning: når varm hane mødes kan det godt skumme. I morgen er det fredag , så prøv at tappe to i træk. Ved nr. 2 er have kold. Skummer det så?

Eller s må du have noget bremseslange på. Bremsen i form af regulator burde vel dog være nok?
Jeg har 3/8 slange - halv til hel meter afhængig af fads placering, gående til hanerne, som har regulator på. De er reguleret ned, men kommer i anstændig hastighed synes jeg, uden det store skum.

Skal du ha ny hane på et tidspunkt så se på intertaps Nukatap. Det er en glimrende forward sealing hane, der gås med regulator, hvor de har minimeret massen af stålet, i erkendelse af, at massen akkumulerer og holder på temperaturen. Jo tyndere, desto hurtigere køles den sf den igangværende tapning, og desto mindre skum (siger de selv).

Vh. Kenneth
Brygbaren har ikke ret. Men der er mange der tror at det er sådan.
Det stammer helt sikkert fra de problemer mange har med at øllet skummer på fad. Men det er fordi det ikke håndteres korrekt. Ikke fordi der skal en lavere karbonering til.
Når man karbonerer sin øl, uanset om det er med sukker eller med tvang, går man efter den mængde CO2 man gerne vil have i øllet.
Og jeg fatter ikke, hvordan Brygbaren kan mene, at 4 gram sukker pr. liter øl skulle give samme mængde CO2 i et fad som 6 gram sukker pr. liter øl i en flaske. De må mene, at gæren ved, hvornår den er på en fustage og hvornår den er i en flaske, og så vælger den at producere mere CO2 pr. gram sukker i fadet end i flasken.
Det er jo helt hen i vejret.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Fadøl og CO2 tryk

Indlæg af Knet »

Tak for det Borg :-) Kunne heller ikke få det til at give mening.

Vh. Kenneth
Besvar

Tilbage til "Udstyr"