BRYGANLÆG hjælp

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Nikolaj0077
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13. dec 2020, 19:51

BRYGANLÆG hjælp

Indlæg af Nikolaj0077 »

Hejsa

Jeg vil gerne investere i mit første bryganlæg, men vil ikke betale for meget ift. hvad jeg har brug for. Jeg vil gerne have et bryganlæg som er termometstyret, kan nedkøle hurtigt og let kan rengøres samt tappes fra, har I nogle gode ideer???

Mvh.

Nikolaj, tak på forhånd
israelsen
Indlæg: 156
Tilmeldt: 21. feb 2011, 17:01
Geografisk sted: Hillerød

Re: BRYGANLÆG hjælp

Indlæg af israelsen »

Hej,

Personligt har jeg selv en Grainfather. Har desværre ikke haft så meget tid til at brygge på den, så erfaringen er sparsom, men med mine nuværende bryg i bagagen vil jeg helt klart anbefale den.

Men der er masser på markedet, så det med at se sig omkring og finde den der passer til ens behov.
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 15:26

Re: BRYGANLÆG hjælp

Indlæg af Ctharth »

Hej

Jeg tænker det er et svært spørgsmål at svare på.

Idet vi ikke ved hvor meget du vil lave og hvad dine preferencer er ift prisområde, vo hat jo alle meget forskellige opfattelser af hvornår ting er billige :)

Hvis du vil lave Biab kan du jo købe en henkoger med temperaturstyring de kan findes under 1000 kr med en kapacitet over 20l, så kan du ved sonden af tilkøbe en chiller, eller. Pumpe og modstrømskøler eller pladeveksler.

Næste skridt på stigen er de billige brygmaskiner, som fås ned til omkring 3000 på tilbud med chiller mm.

Så er hoppet nok op til grainfather.

Videre til braumeister osv.

Og med min manglende indsigt er der garanteret mange mellemstop på vejen jeg ikke kender.

Mvh
Jesper


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ssalminen88
Indlæg: 21
Tilmeldt: 8. nov 2020, 19:06

Re: BRYGANLÆG hjælp

Indlæg af Ssalminen88 »

Hej

Jeg bryggede 3 bryg i gryder hjemme i køkkenet, og derefter kiggede jeg på bryganlæg.
Maltmasteren er der mange som er glade ved, prisen er også billig, jeg endte med en Brewster da det passde med black friday tilbud så der var god prsi :)
Flyball
Indlæg: 66
Tilmeldt: 8. mar 2018, 08:03
Geografisk sted: 4690

Re: BRYGANLÆG hjælp

Indlæg af Flyball »

En mulighed. Simpelt, billigt og velfungerende

http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic.php?f=8&t=15066" onclick="window.open(this.href);return false;
TB
Nikolaj0077
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13. dec 2020, 19:51

Re: BRYGANLÆG hjælp

Indlæg af Nikolaj0077 »

Nogen der har haft erfaring med PRO MASTER
dkmadmoe
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19. feb 2021, 11:48

Re: BRYGANLÆG hjælp

Indlæg af dkmadmoe »

Hejsa.

Jeg er i præcis samme situation. Har brygget nogle gange nu, og er klar til at investere lidt penge i et automatisk anlæg, men er virkelig i tvivl om hvad man skal gå efter. Budgettet er 2500-4000kr (det skærer lidt af de fine mærker væk). Er der nævneværdige forskelle, ulemper/fordele ved nogle af disse, og/eller er der andre modeller jeg har misset?:

Brewmonk:
https://www.vinmager.dk/bryganlaeg/1022 ... -30-l.html

Brewster:
https://www.hjemmebryggeren.dk/brygudst ... wJEALw_wcB

"No name"
https://www.expondo.dk/royal-catering-l ... fLEALw_wcB

"No name2"
https://www.brygforretningen.dk/products/t4y-db-s600


Anbefalinger?
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: BRYGANLÆG hjælp

Indlæg af Per »

dkmadmoe skrev:Hejsa.

Jeg er i præcis samme situation. Har brygget nogle gange nu, og er klar til at investere lidt penge i et automatisk anlæg, men er virkelig i tvivl om hvad man skal gå efter. Budgettet er 2500-4000kr (det skærer lidt af de fine mærker væk). Er der nævneværdige forskelle, ulemper/fordele ved nogle af disse, og/eller er der andre modeller jeg har misset?:

Brewmonk:
https://www.vinmager.dk/bryganlaeg/1022 ... -30-l.html

Brewster:
https://www.hjemmebryggeren.dk/brygudst ... wJEALw_wcB

"No name"
https://www.expondo.dk/royal-catering-l ... fLEALw_wcB

"No name2"
https://www.brygforretningen.dk/products/t4y-db-s600


Anbefalinger?
I princippet ligegyldigt hvilket af disse anlæg du vælger. De virker på samme måde, og er sandsynligvis produceret på det samme samlebånd, men med forskellige labels.

Har selv en Brew Monk, og er godt tilfreds.

Mvh. Per.
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 15:26

Re: BRYGANLÆG hjælp

Indlæg af Ctharth »

Hej

Ift den sidste fravalgte jeg denne pga manglende recirkulering( du kan dog købe en pumpe og lave det selv) men uden det vil jeg frygte for store temperatur forskelle top og bund.

Jeg har ingen erfaring med de andre, og kan derfor ikke give en sammenligning.

Jeg endte med at købe denne til omkring 3000 på blackfriday:
https://savdoktoren.dk/produkter/pro-master-30l-kit" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg er fint tilfreds, men er dog ikke helt danset på plads med indstillingerne endnu. Jeg føler dog Den kræver lidt en god gennemstrømning ( eller nok væske til at det går i overløb) for at temperaturen er ens i top og bund samt at, den ikke kører Tom i bunden.

Men det er nok i sidstene ende bare mine begrænsede evner, og måske de varer jeg bruger der er lidt for fint malede, så jeg skal til at lege med risskaller. Det er bestemt ikke sikkert det er anderledes på de andre

Mvh
Jesper, En anden nybegynder


Sent from my iPhone using Tapatalk
dkmadmoe
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19. feb 2021, 11:48

Re: BRYGANLÆG hjælp

Indlæg af dkmadmoe »

Ctharth skrev:Hej

Ift den sidste fravalgte jeg denne pga manglende recirkulering( du kan dog købe en pumpe og lave det selv) men uden det vil jeg frygte for store temperatur forskelle top og bund.

Jeg har ingen erfaring med de andre, og kan derfor ikke give en sammenligning.

Jeg endte med at købe denne til omkring 3000 på blackfriday:
https://savdoktoren.dk/produkter/pro-master-30l-kit" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Jesper, En anden nybegynder
Super input, den kigger jeg også lige på. Prisen er ret skarp ift det tilbehør der følger med, så hvis den er "lige så god" som Brewster el. Brewmonk så er det jo lige til højrebenet :-)
Pete
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26. feb 2013, 13:27

Re: BRYGANLÆG hjælp

Indlæg af Pete »

Jeg har købt den sidste, der er i rækken, den der NO Name.

Jeg valgte den, fordi den er billig og fordi den har en stor pibe.

Jamen den har så ikke en pumpe.
nej, og det ser jeg som en fordel.
For så må man købe en billiger pumpe.

Fordelen er, at man ikke er bundet til en bestemt.
For hvis den i dem der er født med pumpe går, så er der kun en vej.
Dyr special-pumpe.

Og ja, man kan ikke programmere styringen.
Altså, du kan stille, om du vil forbruge 1000W - 2000W eller 3000W
Og så kan du stille en max. temp, som 64C S¨biber den, når den når 64C
Du tager selv tid, og så kan du sætte den til 100C. Det højeste jeg har kunne sætte den, er 101C
Displayet har så vist 103C

Jeg vil så sige, at piben kan blive meget tung.
Jeg brugte kun 5 KG malt. Men kan mærke, at bare ved 7 KG vil jeg ikke selv kunne gøre det, da man skal sætte en indsats i.
Så skal den helt ned på gulvet - men så kan man ikke tappe fra den.
Et hejseværk, kan så komme på tale.

Mit spørgsmål er så.
Hvor mange af Jer, programmere forskellige temp. og tider ind?
Og hvor mange af Jer, lader det stå, en time uden opsyn, når pumpen køre?
Altså, hvor mange går bare fra den, i en time, når det hele køre?
Derfor kan BM-S600 Som No-Namen hedder, være et godt bud.
Det største ØV, ved den, er at der kun er et mærke i den - FULL
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: BRYGANLÆG hjælp

Indlæg af Per »

Der er meget jeg ikke forstår, og måske er det bare mig der har en mærkelig opfattelse. Men jeg forstår altså ikke dem, der hele tiden taler om, at alt bare skal være så billigt som overhovedet muligt. Jeg tænker, - vil man lave godt og fantastisk øl, hvorfor skal skal udstyret så være det billigste skrammel man overhovedet kan finde? Og ja, jeg har også købt noget billigt skrammel en gang i mellem, men - "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten"- er den oplevelse jeg ofte står tilbage med.

Det er ikke sådan at jeg bare går ud og køber "toppen af poppen", men jeg ser mig godt for, og som håndværker gælder det stadig, - "godt værktøj er det halve arbejde"

Men alle har selvfølgelig lov til at vælge som de vil. Bare lige min oplevelse.

Mvh. Per.
Pete
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26. feb 2013, 13:27

Re: BRYGANLÆG hjælp

Indlæg af Pete »

Per.

Jeg tror vi ser lidt forskelligt på det.

Du skriver:
"godt værktøj er det halve arbejde"

Jeg har så lært, at kun en dårlig håndværker giver sit værktøj skylden.

Hvis du ser prisen på denne "no-name" så er den jo ikke så meget billiger.
Ikke hvis du ser, ud fra, hvad den kan.

Der er ingen pumpe. En pumpe er dyr.
Der er ingen programmering.

Så alt i alt, så kan jeg ikke se, hvor du vil hen med dit "angreb"

Jeg har ikke noget at bruge en pumpe til, der er indbygget.
For den kan ikke bruges til andre formål, så som vinbrygning, det kan en tilvalgspumpe.

Jeg har ikke noget at bruge en programmering til, da vi højest bruge 3 forskellige temperature og vi skal jo have humlen ud.

Men du har da ret. Lad os gøre som i Rusland. Der kunne de vælge mellem en bil og stå på venteliste et år.
Vi skal da nødigt være forskellige.

Så hvis du smider en pumpe i og en programmering, vil du så stadigt sige, at den er billig?
Altså, hvis du skulle betale for at få det add'et.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: BRYGANLÆG hjælp

Indlæg af Per »

Ja rolig nu, det var nu ikke ment som et angreb. Ja, vi ser måske forskelligt på det, og det er helt fint. Vi kan heldigvis vælge og vrage på alle hylder, så der er noget for enhver smag.

Det jeg blot tænker, når nogen siger at det skal bare være billigt, som i rigtigt billigt, er at man måske ved at vælge sådan, kan give sig selv nogle ærgrelser, som måske kunne have været undgået. Jeg har selv prøvet, og falder sikkert i igen.

At du vil bruge anlægget som du beskriver, er helt fint. Det lød blot som om du søgte noget der bare skulle være billigt for enhver pris. Så godt ord igen. :-)

PS: Udtrykket "godt værktøj er det halve arbejde" hentyder ikke til at man giver dårligt håndværk skylden på værktøjet, men alene beskrivelsen af fornøjelsen af at arbejde med godt værktøj.

Beklager hvis jeg har bragt dit p.. i kog. Det var ikke meningen.

Mvh. Per.
Pete
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26. feb 2013, 13:27

Re: BRYGANLÆG hjælp

Indlæg af Pete »

Mener bare, at det er trættende at læse, hvad andre skal gøre.

Hvis man kan brygge drikkeligt øl i Den Gamle By, uden det er stålkar og uden termostyring.
Så kan man også på et billigt udstyr.

Det er stadigt ikke udstyret der gør det.
Men om personen kender sit udstyr.

For mange er det at brygge kun en hobby.
Mange starter stille ud.

Man kan også løbe en tur i skoven i et pr. kondisko til 50,-
Men spørger du en der har løbet i 5 år, så mener han, at de skal koste mindst 1500,-
Og helst pr. stk.

Jeg er bare træt af, at andre skal fortælle hvad der er rigtigt.

For leden dag havde jeg noget til salg i DBA.
Jeg blev hængt ud i en Facebook side, fordi en mente, at jeg solgte det for dyrt, da de skulle bruge det i en forening.
Så jeg skulle da forære dem det.

Vi er ikke alle født men en guldske.
Og vores mål er forskellige.

Men hvor om alting er, så kan du brygge 25L godt øl over et bål. I en 15L gryde.
Det er ikke det udstyr der er vigtigt. Det er gærtankene der er vigtigst.
Eller er det, selv de kan være åbne.
Hvis bare man ved hvad man har og ved hvordan det skal bruges.
Kan man lave godt øl
Besvar

Tilbage til "Udstyr"