Hul i rustfri stål låg - erfaringer?

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Hul i rustfri stål låg - erfaringer?

Indlæg af Knet »

Hej,

Nogle der har erfaringer med at lave huller i rustfri stål?

Jeg har 2 låg der skal bores 48 mm hul i.

Nogle taler om “knockout punch” andre om hulsav med cobalt.

Nogle der har GDS erfaringer? Eller er det bare direkte til nærmeste smed ?

VH. Kenneth
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 21:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Hul i rustfri stål låg - erfaringer?

Indlæg af Peterdanske »

Hulsav med hårdmetal tænder, og godt med skæreolie.
Jeg arbejder med rustfri og aluminium til daglig, det er i min optik den eneste reelle metode uden det vilde specialvæktøj.
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hul i rustfri stål låg - erfaringer?

Indlæg af Knet »

Tak for det Peter. Kan wd40 gøre det?

Og så tænker jeg der skal lavt antal omdrejninger til, så det ikke brænder varmt?

Vh. Kenneth
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 21:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Hul i rustfri stål låg - erfaringer?

Indlæg af Peterdanske »

En almindelig olie er bedre end wd40, da det primært er petroleum der fordamper for let.

Du har helt ret med omdrejningerne, uden ordentlig køling må man holde temperaturen nede på bedste vis.

Ærgeligt der er så langt, det ville være let at lave de huller på jobbet.
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hul i rustfri stål låg - erfaringer?

Indlæg af Knet »

Ja det ku ha været super hvis der var kort og det var noget du kunne have hjulpet med :-)

Men du har allerede hjulpet med gode råd, så tak for det!

Vh. Kenneth
Myhrewinther
Indlæg: 36
Tilmeldt: 24. apr 2017, 19:14

Re: Hul i rustfri stål låg - erfaringer?

Indlæg af Myhrewinther »

Jeg har lige boret hul i en gryde for at sætte en kuglehane på. Jeg brugte et stepbord - det virkede meget lettere end jeg havde forestillet mig.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hul i rustfri stål låg - erfaringer?

Indlæg af Knet »

Tak for dit bud :-)

Da jeg lavede min kegerator brugte jeg også et stepbor. Og det gik overraskende let. De fås dog ikke med den krævede diameter. Jeg skal bruge 48 mm. Tror stepbor stopper ved 30 mm.

Men nu har jeg købt et hulbor med hærdede tænder til rustfrit stål. Og så har jeg købt en borestander til min boremaskine, da jeg ikke lige havde adgang til (eller plads til) en søjleboremaskine.

I Harald kan man så købe skæreolie i mindre mængder. Så det køber jeg og så er jeg så godt kørende jeg kan være på et GDS setup.

Det bliver de dyreste NEIPAer ever, med hopdroppers og nødvendigt gear for overhovedet at få dem op at køre - men forhåbentlig bliver det godt!!!

Vh. Kenneth
Myhrewinther
Indlæg: 36
Tilmeldt: 24. apr 2017, 19:14

Re: Hul i rustfri stål låg - erfaringer?

Indlæg af Myhrewinther »

Held og lykke - der findes step bor til 50mm
https://www.esska-dk.com/shop/Step-Dril ... 102X-20080
Dog også lidt dyrt 1900 kr
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hul i rustfri stål låg - erfaringer?

Indlæg af Knet »

Ja dem var jeg så ikke lige snublet over i min søgen. Og til prisen var jeg nok løbet skrigende væk :-)

Jeg slipper 131 for et hulbor. Det skal i praksis kun holde til to huller.
80 kr for 200 ml. skæreolie.
Og 368 for borestanderen, som sagtens kan finde anvendelse i værkstedet efterfølgende.

Skulle det så gå helt galt, så koster et nyt låg 500 kr. Så er jeg tilbage hvor jeg startede :-)

Men jeg lader vide hvordan det går.

Vh. Kenneth
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hul i rustfri stål låg - erfaringer?

Indlæg af Knet »

Nå, så blev jeg nogle erfaringer rigere.

Erfaring 1: godt råd fra Peter. Det kørte ganske fint og hullet blev pænt. Jeg spændte låget fast med tvinger og understøttede det med træ. Satte boremaskine i stander og monterede en plastikstrip på powerknappen, som derved kun blev trykket en smule ind. Så var omdrejningerne lave. Havde så en hånd til at hive ned i håndtaget på stander og en hård til at spray køleolie på med. Så langt så godt....
79E2B0E5-37AD-4CFC-B18F-DC53CB8036A3.jpeg
0B5FCBC5-A02A-4C79-AC32-498540BC5135.jpeg
Erfaring 2: stol på din egen intuition og ikke kinesisk sælgers information. Jeg købte den svejeseløse samling til låget af en specifik sælger, der som den eneste oplyste hvor stor hulsav der skulle bruges. Da samlingen ankom målte jeg den med en skydelære g så, at det måtte være mere end 48 mm. Kontaktede derfor sælger der forsikrede mig, at det var 48 mm. Og ræsonnerede, at det nok var rigtigt, for det er jo det smalleste sted inderst på gevindet der tæller, og det kunne jeg ikke måle med skydelæren.... men... det var så løgn....

Konsekvensen er, at jeg har måtte file løs med en rund fil i hullet i en time, til det blev stort nok :-(
Og ikke helt så fint som det først skårne. Det ser jeg dog ikke, når øllen drikkes :-)
Jeg mangler så at bore et hul til, i det andet låg. Det bliver med en større hulsav!
55249A86-963B-4B75-A320-4D18E29F7ED0.jpeg
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 21:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Hul i rustfri stål låg - erfaringer?

Indlæg af Peterdanske »

Hvilken diameter endte du på?
Jeg kunne jo evt kigge i gemmerne, jeg har i mange størrelser. Det er jo ikke dyrt at sende frem og tilbage,
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hul i rustfri stål låg - erfaringer?

Indlæg af Knet »

Tak for tilbuddet Peter, men det er næsten ikke udgifterne til privatforsendese, turene til posthuset eller slidet på dit udstyr værd, selv om det helt sikkert er mere proff bor end det jeg endte med. Jeg købte en Thürmer sav med 8% cobalt. Den klarede det fint. Og wattoo sælger den til kun 131 kr.

Men tak for det ellers :-)
Besvar

Tilbage til "Udstyr"