Brew Monk og Brewster Beacon - forskelle?

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
Skralde
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21. jul 2021, 09:23
Geografisk sted: København

Brew Monk og Brewster Beacon - forskelle?

Indlæg af Skralde »

Vi er to venner som nu har brygget 3, snart 4, bryg på et Brew Box start kit. Det har været ret vellykket og vi er nu ved at være der hvor vi gerne vil opgradere. Vi vil gerne op hvor vi kan brygge omkring de 20 L og kaste os ud i nogle af de mange All-Grain-kits. Vi har været forbi en forretning og kigget på:

Brew Monk 30 L og Brewster Beacon 40 L

De koster jo det samme og er stort set identiske. Sælgeren anbefalede Brew Monk fremfor Brewster Beacon, hvis stort set fordi Brew Monk har en taphane. Den var i følge sælgeren god at have, så man i nødstilfælde, fx hvis elektronikken satte ud, altid kunne få sit bryg nemt ud.
Men en anden skriver at han syntes at det er irriterende at filteret tilstoppes på hans Brew Monk og at det måske hade været smart med et bundfilter, som Brewster Beacon hvis kommer med. Se evt her.

Er der nogen som har prøvet begge og som kan anbefale den ene fremfor den anden? Holder disse betragtninger om hhv. Brew Monk og Brewster Beacon? Ellers lad mig blot høre hvad jeres erfaringer er med den af dem som i har prøvet?

Skal man købe en Chiller til, bare fordi det er en god ide? Er der andet tilbehør vi bør overveje ved køb af en af ovenstående (udover en større gærtank)?

Vores budget er til en af ovenstående + evt. tilbehør, så vi er som sådan ikke interesseret i at gør det billigere. Og vi er slet ikke til at bygge noget op af diverse hjemmeflækkede dele (bare så input kan holde sig til disse to bryganlæg og ikke alt muligt andet).
Jeg har googlet begge bryganlæg og også læst indlæg om begge på dette forum (indlæg tilbage fra 2018), men syntes ikke jeg kan finde noget om forskellene. Og som jeg kan forstå det er de også kommet i nye 2020 versioner.

På forhånd tak.
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 09:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Brew Monk og Brewster Beacon - forskelle?

Indlæg af Jfinderup »

De er meget ens og den store forskel fra de gamle modeller er Stigrøret er af glas hvilket jeg savner på min gamle Brewmonk.
Jeg har købt bundfilter løst så jeg slipper for det værste i cirkulationspumpe.
Følger hobspider med i den ene ?
I så fald får du lidt mere for pengene i den model... en bundventil kan nu også eftermonteres hvis du savner den.
Jeg vil anbefale en chiller. Hvis du vælger modstrøm, så er det bedst at have bundventilen, og lade tyngdekraften trække brygget igennem.
Jeg syntes det er smart fordi det løbende køles af men det løber til gærtank. Pumpen kan også bruges med lidt ekstra slange. Jeg er nu ved at skifte til dypkoger fordi jeg gerne vil have hele brygget hurtigt ned i temp, for at fastholde esterne fra humlen....med modstrøm er det kun gradvist og kun en lille del af brygget ad gangen.
Dypkøleren er også nu meget hurtige at skulle.


Sendt fra min SM-N986B med Tapatalk
Brew Monk & Fermzilla
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 21:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Brew Monk og Brewster Beacon - forskelle?

Indlæg af Peterdanske »

Jeg har denne, med bundfilter, bazooka filter, chiller, hopspider og "overfrakke" til lige under 3000, samme produkt, andet navn.
https://savdoktoren.dk/produkter/pro-master-30l-kit
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 09:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Brew Monk og Brewster Beacon - forskelle?

Indlæg af Jfinderup »

Peterdanske skrev:Jeg har denne, med bundfilter, bazooka filter, chiller, hopspider og "overfrakke" til lige under 3000, samme produkt, andet navn.
https://savdoktoren.dk/produkter/pro-master-30l-kit
Ligner en god all-in-one løsning, og alt er med til samme pris.

Sendt fra min SM-N986B med Tapatalk
Brew Monk & Fermzilla
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 21:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Brew Monk og Brewster Beacon - forskelle?

Indlæg af Peterdanske »

Jeg er glad for min, alt virker helt efter hensigten, på nogle punkter bedre end min kammerats Brewster, han har stållåg hvor jeg har glas, han har ikke aftaphane, og jeg har bazooka filter med fra starten.

At jeg så står med 30L stål gryde, gasblus, chiller og andet godt der er blevet arbejdsløst er en anden snak, men det må ryge til salg på et tidspunkt.
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
Skralde
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21. jul 2021, 09:23
Geografisk sted: København

Re: Brew Monk og Brewster Beacon - forskelle?

Indlæg af Skralde »

Jfinderup skrev:
Peterdanske skrev:Jeg har denne, med bundfilter, bazooka filter, chiller, hopspider og "overfrakke" til lige under 3000, samme produkt, andet navn.
https://savdoktoren.dk/produkter/pro-master-30l-kit
Ligner en god all-in-one løsning, og alt er med til samme pris.

Sendt fra min SM-N986B med Tapatalk
Tak for tippet. Det kunne godt blive denne vi køber i stedet. Den har jo både taphane og bundfilter + diverse tilbehør for billige penge sammenlignet med de to andre. Er du glad for den? Noget vi bør være opmærksomme på med den? Andet tilbehør vi bør købe med det samme (udover en større gærtank)?
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 21:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Brew Monk og Brewster Beacon - forskelle?

Indlæg af Peterdanske »

Hmm, ikke lige noget jeg kan komme i tanke om, tingene er præcist fremstillet og passer fornemt sammen.
Eneste minus er lidt skarpe kanter fra klipning af pladedelene, men de fik en afgratning og en let tur med en 3M svamp.
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 09:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Brew Monk og Brewster Beacon - forskelle?

Indlæg af Jfinderup »

Man kan altid købe mere udstyr
Men en god stor ske (stål evt.) som du kan bruge for at røre lidt i mæsken under mæskning og så et godt termometer til at måle temp på urt og Sparge (har i en stor gryde til det?) Og så selvfølgeligt noget til at måle sukker indhold (OG,FG). .
Hvis i vil tørhumle, så evt. en sok etc. til det.

Sendt fra min SM-N986B med Tapatalk
Brew Monk & Fermzilla
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 21:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Brew Monk og Brewster Beacon - forskelle?

Indlæg af Peterdanske »

He, det griber hurtigt om sig, jeg skulle også bare starte med et par gryder, en spand til gæring og nogle kasser flasker med patentlåg......
Nu står jeg med omtalte bryganlæg, 4 gærtanke, 5 Cornelius kegs og 2 co2 flasker samt et par gode taphaner, foruden alt det løse måleudstyr og grej der sniger sig i kurven hist og her.

Foruden selvfølgelig ovenstående grej jeg startede ud med....

Men det er SJOVT, og jeg foretrækker nu klart hjemmebrygget øl frem for billige stangvarer. Der købes ikke nogen Slots her længere :-)
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 09:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Brew Monk og Brewster Beacon - forskelle?

Indlæg af Jfinderup »

SÅ mangler du bare en beholder hvir der kan gæres under tryk

Sendt fra min SM-N986B med Tapatalk
Brew Monk & Fermzilla
Besvar

Tilbage til "Udstyr"