Styring af gas

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Svend Aage Pedersen
Indlæg: 177
Tilmeldt: 5. nov 2007, 21:46
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Styring af gas

Indlæg af Svend Aage Pedersen »

Hej, så er jeg med på vognen med hensyn til gasstyringen, jeg har taget ideen fra Borg og Lunabryg. Det fungerer faktisk godt allerede første gang jeg brugte det, men det kræver lige lidt tilvænning med at få skruet ned i i tide og få temperaturen stillet på det rigtige, der er meget eftervarme på en gruekedel.
Til orientering har jeg fået fat i et gennemstrømningselement til fjernvarme, det er utrolig effektivt til nedkøling af urten 50 liter fra 100 grader til 26 på ca 15 min. og så skulle jeg endda passe på det ikke blev for koldt, der blev næsten ingen vand brugt i forhold til tidligere, og returvandet målte jeg til 65 grader, så det brugte jeg til at gøre rent i bagefter. (elementet fik jeg for et par øl)
Tingene kan ses på http://www.bryggericlement.dk under BRYGUDSTYR og under UDVIKLING
Senest rettet af Svend Aage Pedersen 15. okt 2010, 19:33, rettet i alt 2 gange.
Svend Aage Pedersen
9800
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Styring af gas

Indlæg af Borg »

Velkommen "om bord", Svend Aage.
Det ser jo godt ud med din gasstyring, og iøvrigt også din hjemmeside og bryggeri.
En fantastisk varmeveksler du har fået fat i, og så kan den også skilles ad og rengøres.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lunabryg
Indlæg: 505
Tilmeldt: 14. sep 2007, 15:09
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Re: Styring af gas

Indlæg af Lunabryg »

Ja gasstyring er ikke sådan at foragte.
Det er bestemt en af de ting der har gjort det nemmere for mig.
Bruger du stadig dit elvarmelegme eller er det udfaset ?
Steen 6715

Wish U were beer ;-)
Brugeravatar
maseol
Indlæg: 342
Tilmeldt: 10. feb 2010, 09:15
Geografisk sted: Nivå - Nordsjælland

Re: Styring af gas

Indlæg af maseol »

Lunabryg skrev:Ja gasstyring er ikke sådan at foragte.
Det må du nok sige.....er blåviolet af misundelse
Bryg hilsner
Thomas

Two beers or not two beers....that's the question
Lunabryg
Indlæg: 505
Tilmeldt: 14. sep 2007, 15:09
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Re: Styring af gas

Indlæg af Lunabryg »

Gasstyring er nu ikke så besværligt at have med at gøre.
Selve magnetventilen koster under 300
Så er der lige at par gashaner + det løse.
ja og så en termostat til at styre det hele. Mange håndbryggere ligger inde med en UT'er. Hvis du gør, er det en forholdsvis beskeden investering.
Men pas på ! man kan hurtigt komme til at kede sig så der går for meget inspirationssmagning i den under brygningen ;-)
Steen 6715

Wish U were beer ;-)
Brugeravatar
maseol
Indlæg: 342
Tilmeldt: 10. feb 2010, 09:15
Geografisk sted: Nivå - Nordsjælland

Re: Styring af gas

Indlæg af maseol »

jamen selve det tekniske er jeg slet ikke skræmt af, tror det er "WAF" det kniber med, for inden stumperne er købt hjem, er der endnu engang brugt en mindre formue på brygstumper :-)
Bryg hilsner
Thomas

Two beers or not two beers....that's the question
Lunabryg
Indlæg: 505
Tilmeldt: 14. sep 2007, 15:09
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Re: Styring af gas

Indlæg af Lunabryg »

Det er et velkendt faktum at mænd bruger flere penge på deres hobby end kvinder. det må de lære at acceptere!
Ellers må man købe aflad !
Steen 6715

Wish U were beer ;-)
Svend Aage Pedersen
Indlæg: 177
Tilmeldt: 5. nov 2007, 21:46
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Styring af gas

Indlæg af Svend Aage Pedersen »

Lunabryg skrev:Ja gasstyring er ikke sådan at foragte.
Det er bestemt en af de ting der har gjort det nemmere for mig.
Bruger du stadig dit elvarmelegme eller er det udfaset ?
Jeg bruger elvarmelegemet en smule, eksempelvis når jeg skal varme 60 liter vand op ca. 80 grader, så er det en god hjælp, ellers tror jeg ikke jeg kommer til at bruge det væsentlig.
Svend Aage Pedersen
9800
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Styring af gas

Indlæg af Borg »

maseol skrev:jamen selve det tekniske er jeg slet ikke skræmt af, tror det er "WAF" det kniber med, for inden stumperne er købt hjem, er der endnu engang brugt en mindre formue på brygstumper :-)
Vi kender nok alle begrebet "sorte penge". Det er dem der er gemt for skattevæsenet.
I jylland har vi også et begreb der hedder "dobbelt sorte penge" (bør naturligvis udtales på jysk). Det er penge der er gemt for både skattevæsenet og konen.
Det er bare de sidste du skal bruge af... ;-))
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lunabryg
Indlæg: 505
Tilmeldt: 14. sep 2007, 15:09
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Re: Styring af gas

Indlæg af Lunabryg »

Lige mine ord.
Det er nu ikke fordi at budgettet til brygudstyr tynger meget her i huset.
Det er mere min passion for inline rulleskøjteløb der batter. Man må jo aldrig gå ned på udstyr ;-)
Steen 6715

Wish U were beer ;-)
Brugeravatar
maseol
Indlæg: 342
Tilmeldt: 10. feb 2010, 09:15
Geografisk sted: Nivå - Nordsjælland

Re: Styring af gas

Indlæg af maseol »

Lunabryg skrev: Det er mere min passion for inline rulleskøjteløb der batter. Man må jo aldrig gå ned på udstyr ;-)
Øl og rulleskøjter.......lyder som en farlig kombination.
Bryg hilsner
Thomas

Two beers or not two beers....that's the question
Lunabryg
Indlæg: 505
Tilmeldt: 14. sep 2007, 15:09
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Re: Styring af gas

Indlæg af Lunabryg »

Bare rolig det er ikke noget jeg gør på samme tid. Skide fuld og på rulleskøjter er ikke noget der fungerer når man ruller med 25 km/h
Steen 6715

Wish U were beer ;-)
Brugeravatar
maseol
Indlæg: 342
Tilmeldt: 10. feb 2010, 09:15
Geografisk sted: Nivå - Nordsjælland

Re: Styring af gas

Indlæg af maseol »

Borg skrev: Vi kender nok alle begrebet "sorte penge". Det er dem der er gemt for skattevæsenet.
I jylland har vi også et begreb der hedder "dobbelt sorte penge" (bør naturligvis udtales på jysk). Det er penge der er gemt for både skattevæsenet og konen.
Det er bare de sidste du skal bruge af... ;-))
Da jeg er ansat i en bank, er sorte penge ikke sådan noget der ligger lige for ;-)

Jeg har dog fået tiltusket mig en pumpe nu, så mangler der bare et vågeblus og en termostat samt en gasmagnet ventil.
Jeg tør ikke lige give mig i kast med lodkolben til termostaten, så bliver nok nød til at købe den færdigsamlet.
Har søgt en del vå vågeblus, men det er vist ikke noget man kan købe løst? man er med andre ord nød til at dissekere en dims der har det, eller.....?
Bryg hilsner
Thomas

Two beers or not two beers....that's the question
Lunabryg
Indlæg: 505
Tilmeldt: 14. sep 2007, 15:09
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Re: Styring af gas

Indlæg af Lunabryg »

Jeg købte en forstats til en mere professionel gasloddekolbe som jeg har monteret som vågeblus. Jeg købte den i Bauhaus
Du kan også købe en bunsenbrænder eller som du selv skriver, kan du skille en terrassevarmer eller en gasovn ad får at få vågeblusset. Du skal dog være obs på at terrassevarmeren har integreret reguleringen af vågeblusset samt brænden i en blok hvorfor afmontering af vågeblusset vil give dig en noget stor gasflamme. Jeg har selv skilt sådan en fætter ad og jeg turde ikke bruge dette setup.
Steen 6715

Wish U were beer ;-)
Svend Aage Pedersen
Indlæg: 177
Tilmeldt: 5. nov 2007, 21:46
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Styring af gas

Indlæg af Svend Aage Pedersen »

Jeg har brugt en dysse fra en gasgrill og fået det skruet det sammen, det virker godt syntes jeg, men jeg vil allerhelst have have et vågeblus fra en gasvarmer, så det er jeg på udkig efter. Men for at få ideer, så se lidt på min hjemmeside http://www.bryggericlement.dk under udvikling og gasstyring
Svend Aage Pedersen
9800
Besvar

Tilbage til "Udstyr"