Mine foreløbige erfaringer med BrewPI Spark

PID regulator, styringer og programmer.
Besvar
brian.pedersen
Indlæg: 71
Tilmeldt: 10. aug 2011, 11:51
Geografisk sted: Helgenæs

Mine foreløbige erfaringer med BrewPI Spark

Indlæg af brian.pedersen »

Jeg var meget begejstret da jeg modtog min BrewPI Spark i marts. En lille specialiceret computer med wifi, touchskærm, plug-and-play sensorer m.m., der kunne styre og logge hele bryggeprocessen.

Da jeg modtog den, blev jeg meget overrasket over at der endnu ikke fandtes noget software til den, det fremgik på ingen måder af web shoppen, man kunne nærmest sige tvært imod.

Det har været et lang sejt træk for Elco og Matthew (udviklerne) at få firmwaren færdigudviklet, og de er slet ikke i mål endnu. Ikke desto mindre er det nu (teoretisk) muligt at benytte den til styring og logning af langt de fleste trin i bryggeprocessen.

Hvad er BrewPI Spark for en størrelse?
De fleste kender nok BrewPI som et stykke software til RaspberryPI/Arduino, der muliggør temperaturstyring og logning af et fermenteringskammer.

BrewPI Spark udskifter Arduino'en med en Particle Photon (tidligere Spark Core), og den leveres med kabinet, touchskærm, 4 RJ12 stik til sensorer m.m. og fire udgange til SSR relæer.

Billede

De fire udgange er simple digitale relæudgange, der sender en 5v impuls til et SSR relæ.

De fire RJ12 stik kan kommunikere med en lang række enheder over en såkaldt OneWire protokol, herunder
* Temperatur sensorer
* automatiserede ventiler
* Expansion-boards

Der kan læses mere om den her:
http://www.brewpi.com/introducing-brewpi-spark" onclick="window.open(this.href);return false;
https://store.brewpi.com/temperature-co ... ewpi-spark" onclick="window.open(this.href);return false;

Standard tilbehør
Sensorene er alle af høj kvalitet, man kan enten købe dem med gevind eller i en vandtæt version der kan nedsænkes.
Jeg har to af hver, og de ligger alle indenfor +/- 0,2 grader af hinanden, og ligger lige så tæt op af mit præcise digitale termometer.

Relæerne er ligeledes af høj kvalitet, jeg har et par enkeltfasede 40A relæer og et enkelt tre-faset 20A relæ.

Jeg har købt et par expansion-board, og forventer at montere et i mit bryggeanlæg og et i min fermententeringsstyring, dermed skal jeg bare have et enkelt RJ12 kabel gående fra BrewPI Spark'en på væggen til bryggeanlægget, og yderligere et RJ12 kabel fra bryggeanlægget til min fermententeringsstyring.

De automatiserede ventiler har jeg ikke købt.

Begrænsninger
- Touchskærmen kan endnu ikke benyttes til andet end at vise data, og al kontrol foregår derfor fra det gamle BrewPI web interface på RaspberryPI'en
- WIFI delen virker endnu ikke, så man er afhængig af at have en USB forbindelse mellem en RaspberryPI og Spark'en
- Det er endnu ikke muligt at temperaturstyre flere forskellige enheder samtidigt
- Web interfacet på RaspberryPI'en er stadigvæk 100% fermenterings-orienteret, hvilket kan virke forvirrende når man enksemplevis mæsker
- Der mangler mulighed for andet end temperaturstyring i web interfacet, alle andre operationer såsom procentvis styrkeregulering under kogning eller tænd/sluk for en pumpe eller ventil, gøres ved at sende low-level kommandoer fra web interfacet i stil med: messageType = writeDevice, message = {“i”:, “w”:<0-100>}
- Manglende dokumentation. Det er planen at der skal bygges en hel ny brugergrænseflade, men indtil den er på plads, er man afhængig af hjælp fra Elco og andre gode folk på https://community.brewpi.com" onclick="window.open(this.href);return false; (Elco svarer næsten altid indenfor få timer, når man stiller et spørgsmål)

Min første mæskning med BrewPI Spark
I onsdags lykkedes det endelig at tage den i brug. Jeg benyttede den til temperaturstyring under mæskningen af et BIAB bryg (med recirkulering).

ORANGE target temperatur, BLUE temperatur sensor monteret ved pumpen, benyttes til styring af varmelegemet, GREEN en temperatur sensor nedsænket i mæskekarret.

Billede

Den grønne spike ved 14:50 var da jeg fjernede sensoren, for at tilføje malten, den blå spike ved 16:05 var da jeg supplerede med en gasbrænder der ikke var koblet til Spark'en.

Softwaren kørte i det store hele stabilt, den skød lidt over, men det vil ændre sig når jeg får justeret parametrene ind.

Mine parametre, som jeg endnu knap nok selv forstår :)
Mode : Fridge Constant

Device 1:
- Assigned to: Chamber 1
- Assigned to: Chamber device
- Hardware/Device type: Temp Sensor
- Function: Chamber Temp

Device 2:
- Assigned to: Chamber 1
- Assigned to: Chamber device
- Hardware type: Digital Pin
- Device type: PWM Actuator
- Pin type: not inverted
- Controller Pin: Output1(A6)
- Function: Chamber Heater

Beer-to-Fridge proportional gain (Kp): 0.5

Beer-to-Fridge integral time constant (Ti): 180
Beer-to-Fridge derivative time constant (Td): 60
Maximum difference between fridge and beer set point (= output of PID): 5
Beer-to-Fridge Input filter delay time: 18 seconds
Beer-to-Fridge Derivative filter delay time: 39 seconds

Heater 1 proportional gain (Kp): 10 seconds
Heater 1 integral time constant (Ti): 600
Heater 1 derivative time constant (Td): 60
Heater 1 PWM period (seconds): 4
Heater 1 Input filter delay time: 18 seconds
Heater 1 Derivative filter delay time: 159 seconds

Dead time when switching between actuators: 0
skiard
Indlæg: 2
Tilmeldt: 8. apr 2015, 18:39

Re: Mine foreløbige erfaringer med BrewPI Spark

Indlæg af skiard »

Lyder som et vildt spændende projekt og hvis det ender med lækkerier i glasset kan jeg kun sende dig et virtuelt klap på skulderen ;-)


Sent from my iPad using Tapatalk
Biffe
Indlæg: 133
Tilmeldt: 22. okt 2010, 19:41
Geografisk sted: 7620 - Lemvig

Re: Mine foreløbige erfaringer med BrewPI Spark

Indlæg af Biffe »

Det er bestemt et fedt produkt, og Elco giver en fantastisk service.

Jeg genkender ikke, at systemet ikke har den software der skal til at styre fermentering.
men de arbejder på at indføre følgende udvidelser.
1: mæskesystem, hvor den kan styre alt fra alm brutus setup, og op til fuldautomatisk system med motoriserede kuglehaner mm.
2: flere fermenteringer på samme tid

I skrivende stund er 4.2 ude, og den fungere perfekt til at mæske med, dog er softwaren ikke helt færdig, så tekst og andre småting ikke rettet, men softwaren fungere fint.

p.t. tester jeg version 4.3, hvor vi bla. fandt nogle bugs ved kraftige varmelegemer, hvor den pludselig valgte at køle istedet for at varme, når den oplevede kraftige temperaturstigninger.

Når jeg får tid, smider jeg lige et par billeder op af mit nye system, som bla. styres af BrewPi

Billede
Venlig hilsen

Kenneth
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Mine foreløbige erfaringer med BrewPI Spark

Indlæg af Truntebryg »

Ser super godt ud, men lugter lidt dyrt ... ?
Biffe
Indlæg: 133
Tilmeldt: 22. okt 2010, 19:41
Geografisk sted: 7620 - Lemvig

Re: Mine foreløbige erfaringer med BrewPI Spark

Indlæg af Biffe »

129 euro for styringsenheden, så skal der en raspberry til... hvilket jeg er ret sikker på at du har i en skuffe et eller andet sted ;)
et par relæer, og så er du faktisk klar.
Venlig hilsen

Kenneth
janriis
Indlæg: 1417
Tilmeldt: 23. sep 2008, 19:23
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Mine foreløbige erfaringer med BrewPI Spark

Indlæg af janriis »

Biffe skrev:129 euro for styringsenheden, så skal der en raspberry til... hvilket jeg er ret sikker på at du har i en skuffe et eller andet sted ;)
et par relæer, og så er du faktisk klar.
Kan den erstatte en kontrolboks ala The electric brewery, for så er prisen helt ok. Jeg får så ikke start/stop af pumpe(r) og alt det andet sjov, men det tænker jeg alligevel, at jeg vil køre manuelt i første omgang.
Venlig "Pilsen"

Jan Riis Sørensen
http://bryghuset-riis.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
facebook.com/riisbryg
Twitter: @bryghusetRiis
Brugeravatar
martin_pedersen
Indlæg: 413
Tilmeldt: 6. okt 2011, 13:49
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Mine foreløbige erfaringer med BrewPI Spark

Indlæg af martin_pedersen »

Kig på craftbierpi.com deres version 2.2 ser lovende ud. Ver3 endnu bedre og der er ugentlig udvikling

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk
All right, brain, I don't like you and you don't like me - so let's just do this and I'll get back to killing you with beer.

Martin

Ps. Det skal nok blive til øl!
CarstenM
Indlæg: 162
Tilmeldt: 31. aug 2015, 14:21
Geografisk sted: Vejen - Sydjylland

Re: Mine foreløbige erfaringer med BrewPI Spark

Indlæg af CarstenM »

martin_pedersen skrev:Kig på craftbierpi.com deres version 2.2 ser lovende ud. Ver3 endnu bedre og der er ugentlig udvikling

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk
http://craftbeerpi.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
janriis
Indlæg: 1417
Tilmeldt: 23. sep 2008, 19:23
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Mine foreløbige erfaringer med BrewPI Spark

Indlæg af janriis »

Lyder enkelt og smart. Eneste ulempe er, at skulle ha en bærbar stående, som man let kan skubbe på gulvet i kampens hede.
Venlig "Pilsen"

Jan Riis Sørensen
http://bryghuset-riis.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
facebook.com/riisbryg
Twitter: @bryghusetRiis
Brugeravatar
martin_pedersen
Indlæg: 413
Tilmeldt: 6. okt 2011, 13:49
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Mine foreløbige erfaringer med BrewPI Spark

Indlæg af martin_pedersen »

Man kan nemt få bakset en 7 tommer skærm med touch samt en pi3 ind en kasse så er det kørende...

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk
All right, brain, I don't like you and you don't like me - so let's just do this and I'll get back to killing you with beer.

Martin

Ps. Det skal nok blive til øl!
Besvar

Tilbage til "Microprocessor styring til ølbrygning"