Temperaturstyring af UNI-tanke

BrewControl er et gratis stykke software, der kombineret med nogle simple komponenter kan bruges til at automatisere mæskeprocessen.
mads02
Indlæg: 15
Tilmeldt: 5. maj 2014, 01:48

Temperaturstyring af UNI-tanke

Indlæg af mads02 »

Håber der er nogen der kan hjælpe mig.

Vi har fået sat et mikrobryggeri op og UNI-tankene (6stk) skulle styres centralt automatisk. Problemet er at ingen af instrumenterne viser korrekt temperatur.

Hver tank er selvfølgelig udstyret med føler og den tynde ledning føres sammen med ledning fra ventil til den centrale styring. Jeg har en idé om at signalet forstyres af den strømførende ledning selvom det ikke er 230V.
Jeg modtager med tak gode forslag eller ideer.
Vedhæftede filer
2014-04-25 16.45.44.jpg
2014-04-25 16.45.44.jpg (931.61 KiB) Vist 18556 gange
Goldenhammer
Indlæg: 411
Tilmeldt: 30. aug 2013, 13:36
Kontakt:

Re: Temperaturstyring af UNI-tanke

Indlæg af Goldenhammer »

Skal følerne kalibreres?
mvh

Martin Guldhammer
https://www.facebook.com/groups/Guldhammer.Beer.Club" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/guldhammer.nanobryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Smeller
Indlæg: 277
Tilmeldt: 22. feb 2007, 14:18
Geografisk sted: Frederiksbjerg

Re: Temperaturstyring af UNI-tanke

Indlæg af Smeller »

Hvilken type sensor er det? pt100 eller termopar?
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 25. okt 2011, 00:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Indlæg af kimognicklas »

Følere skal kalibreres med jævne mellemrum.
mads02
Indlæg: 15
Tilmeldt: 5. maj 2014, 01:48

Re: Temperaturstyring af UNI-tanke

Indlæg af mads02 »

Goldenhammer skrev:Skal følerne kalibreres?
Hej, nej det burde ikke være nødvendigt. Ved ikke hvad der bør gøres for som du kan se på billedet, så viser temperaturen måske 9 grader og mosten i tanken er måske 4 grader. Selvom jeg sætter temperaturen til f.eks. -1 grad så vises stadig de 9 grader.
Jeg begriber det ikke.

Tak for din henvendelse.
mads02
Indlæg: 15
Tilmeldt: 5. maj 2014, 01:48

Re: Temperaturstyring af UNI-tanke

Indlæg af mads02 »

Smeller skrev:Hvilken type sensor er det? pt100 eller termopar?
Hej, ved ikke hvilken type det er. Det er en tynd ledning med en lille føler.
Tak for henvendelsen.
mads02
Indlæg: 15
Tilmeldt: 5. maj 2014, 01:48

Re:

Indlæg af mads02 »

kimognicklas skrev:Følere skal kalibreres med jævne mellemrum.
Hej, ja det skal det nok, men alt er helt nyt.

Tak for henvendelsen.
Goldenhammer
Indlæg: 411
Tilmeldt: 30. aug 2013, 13:36
Kontakt:

Re: Re:

Indlæg af Goldenhammer »

mads02 skrev:
kimognicklas skrev:Følere skal kalibreres med jævne mellemrum.
Hej, ja det skal det nok, men alt er helt nyt.

Tak for henvendelsen.
Hej

Min Maskinchef herude på Mærsk Innovator siger at hvis den ledning, som føleren kommer med, er blevet forkortet ved installering, skal den kalibreres. (afhængig af hvilken type det er)
mvh

Martin Guldhammer
https://www.facebook.com/groups/Guldhammer.Beer.Club" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/guldhammer.nanobryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Smeller
Indlæg: 277
Tilmeldt: 22. feb 2007, 14:18
Geografisk sted: Frederiksbjerg

Re: Temperaturstyring af UNI-tanke

Indlæg af Smeller »

Du kan eventuelt se i indstillingerne på pid regulatoren hvilken sensor den er sat til at bruge, eller tage et billede af både forsiden og bagsiden af en regulator, så jeg kan se model nr og hvordan det er tilsluttet.

Hvis det er et termopar, så kan det hjælpe at par-sno ledningerne og have en skærmet ledning som er tilsluttet jord i den ene ende. Hvis der er ekstra samlinger på ledningen, så har samlingens temperatur indflydelse på målingen, hvis der ikke er ekstra "cold junction compensation"

Hvis det er en pt100 sensor, som kun er sluttet til med 2 ledere, så har længden af ledningen indflydelse på temperaturen. Har du et multimeter?
mads02
Indlæg: 15
Tilmeldt: 5. maj 2014, 01:48

Re: Temperaturstyring af UNI-tanke

Indlæg af mads02 »

Smeller skrev:Du kan eventuelt se i indstillingerne på pid regulatoren hvilken sensor den er sat til at bruge, eller tage et billede af både forsiden og bagsiden af en regulator, så jeg kan se model nr og hvordan det er tilsluttet.

Hvis det er et termopar, så kan det hjælpe at par-sno ledningerne og have en skærmet ledning som er tilsluttet jord i den ene ende. Hvis der er ekstra samlinger på ledningen, så har samlingens temperatur indflydelse på målingen, hvis der ikke er ekstra "cold junction compensation"

Hvis det er en pt100 sensor, som kun er sluttet til med 2 ledere, så har længden af ledningen indflydelse på temperaturen. Har du et multimeter?

Jeg har ikke noget multimeter, men det kan jeg skaffe hvis det skulle være. Hvis det er, hvad skal jeg måle?
Det jeg vil gøre er at tage nogle billeder.
Brugeravatar
Smeller
Indlæg: 277
Tilmeldt: 22. feb 2007, 14:18
Geografisk sted: Frederiksbjerg

Re: Temperaturstyring af UNI-tanke

Indlæg af Smeller »

Ja bare start med billederne.. Er det muligt at afmontere følerne, og placere dem i en beholder med vand, for at se om de viser det samme? Så kan du justere offset i regulatoren, indtil at de viser det samme.
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Temperaturstyring af UNI-tanke

Indlæg af admin »

mads02 skrev:Håber der er nogen der kan hjælpe mig.

Vi har fået sat et mikrobryggeri op og UNI-tankene (6stk) skulle styres centralt automatisk. Problemet er at ingen af instrumenterne viser korrekt temperatur.

Hver tank er selvfølgelig udstyret med føler og den tynde ledning føres sammen med ledning fra ventil til den centrale styring. Jeg har en idé om at signalet forstyres af den strømførende ledning selvom det ikke er 230V.
Jeg modtager med tak gode forslag eller ideer.
Kom med nogle billeder, og sted ?
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
mads02
Indlæg: 15
Tilmeldt: 5. maj 2014, 01:48

Re: Temperaturstyring af UNI-tanke

Indlæg af mads02 »

Smeller skrev:Ja bare start med billederne.. Er det muligt at afmontere følerne, og placere dem i en beholder med vand, for at se om de viser det samme? Så kan du justere offset i regulatoren, indtil at de viser det samme.

God idé. Jeg tager nogle billeder i morgen.

Det digitale enhed hedder: XMT-803, har desværre ingen tilhørende manual og har ledt på nettet forgæves.
Brugeravatar
Smeller
Indlæg: 277
Tilmeldt: 22. feb 2007, 14:18
Geografisk sted: Frederiksbjerg

Re: Temperaturstyring af UNI-tanke

Indlæg af Smeller »

Den specifikke model gør ikke så meget, for de er stort set identiske i opbygningen, tror de her manualer er et godt bud.
http://www.sah.rs/Termoregulatori/Manua ... nglish.pdf
http://www.sah.rs/Termoregulatori/Manua ... -608_T.pdf

Der er helt sikkert diagrammer på siden af PID'en når du får kigget. Men mit gæt, ud fra de manualer som jeg lige fandt, så er det en pt100 sensor hvis den sidder i tilslutning 2+3 og +1 hvis det er en 3-wire som kompenserer for lednings-modstanden. Hvis den sidder 1+2 så er det et termopar. Jeg kan se i manualen at offset godt kan justeres på den modeltype, så hvis der er det eneste som er galt. så kan det justeres ved at komme sensorerne i is-bad eller kogende vand. Du kan tjekke om de registrerer korrekt ved at se om der er 100 graders forskel imellem, selvom værdien ikke præcist rammer de 2 punkter.
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 25. okt 2011, 00:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Sv: Re: Re:

Indlæg af kimognicklas »

Goldenhammer skrev:
mads02 skrev:
kimognicklas skrev:Følere skal kalibreres med jævne mellemrum.
Hej, ja det skal det nok, men alt er helt nyt.

Tak for henvendelsen.
Hej

Min Maskinchef herude på Mærsk Innovator siger at hvis den ledning, som føleren kommer med, er blevet forkortet ved installering, skal den kalibreres. (afhængig af hvilken type det er)
Ja jeg har også hørt noget lignende fra vores elektrikere. De snakker endda om at man slet ikke må korte dem af
Besvar

Tilbage til "BrewControl"