Rense fade

Rengøring, rensning, vask,
Jens S
Indlæg: 60
Tilmeldt: 15. jun 2016, 09:19

Re: Rense fade

Indlæg af Jens S »

Jeg bruger en Mark II keg washer - som i bund og grund ikke er andet end en modificeret opvaskebalje med en pumpe. Der er fittings med som giver mulighed for at spule PBW gennem gas og øludgang.

Den fungere efter min mening perfekt til mit brug og fylder ikke ret meget når den ikke er i brug. Jeg bruger den til rengøring af både cornelius kegs og min fermentasaurus og netop det at jeg kan anvende den til begge dele er jeg rigtigt glad for.

Ja, den koster lidt - så vidt jeg husker i omegnen af 800 kr, men da jeg kiggede på DIY løsning kunne der nok spares lidt mønt, men til gengæld skulle jeg ikke bruge tiden på at bikse noget sammen.

Simpel løsning der passer perfekt til mit brug.
Jacob-T
Indlæg: 44
Tilmeldt: 10. mar 2019, 13:40

Re: Rense fade

Indlæg af Jacob-T »

Med inspiration fra et opslag her på forummet, har jeg bygget en med en dykpumpe og lidt vandrør. Virker super, næste trin er at finde en brugt sous vide til at holde temp oppe.
-Jacob

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 09:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Rense fade

Indlæg af Jfinderup »

Hvilken dykpumpe har du brugt?
Brew Monk & Fermzilla
Jacob-T
Indlæg: 44
Tilmeldt: 10. mar 2019, 13:40

Re: Rense fade

Indlæg af Jacob-T »

Jfinderup skrev:Hvilken dykpumpe har du brugt?
Jeg er ret sikker på at det er den her: https://www.jemogfix.dk/dykpumpe-400w/2145/9045778/" onclick="window.open(this.href);return false;

Den er ikke "beregnet" til at pumpe så varmt vand som jeg gør... men ind til videre lader det ikke til at være noget problem.
-Jacob
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Rense fade

Indlæg af Knet »

Jacob-T skrev:
Jfinderup skrev:Hvilken dykpumpe har du brugt?
Jeg er ret sikker på at det er den her: https://www.jemogfix.dk/dykpumpe-400w/2145/9045778/" onclick="window.open(this.href);return false;

Den er ikke "beregnet" til at pumpe så varmt vand som jeg gør... men ind til videre lader det ikke til at være noget problem.
-Jacob
Men det var netop årsagen til at jeg oprettede tråden til at starte med. For jeg overvejede også at bygge model selv, men alle de pumper der i byggemarkederne er netop ikke til drikkevand.

Og derfor jeg skrev: “til selvbyggerne: er det paranoidt eller har I overvejet lignende inden I tog i Harald efter en forhåbentlig oliefri dykpumpe :-)“

I alle andre sammenhænge går jeg meget op i at værne om min øl (og mig selv). Og jeg ved ikke helt hvad varmt vand og pbw gør ved sådan en pumpe, der i udgangspunktet ikke var foodsafe.

Jeg har været i dialog med ssbrewtech. Deres waSSher er stinkende dyr. Men den er foodsafe og går til 68 grader. Pumpen kan skiftes hvis den breaker. Og fadet monteres på vaskeren som så kan flyttes mellem tre spande med hhv. pbw, ikke skummende starsan og rent vand. Overvejer seriøst om jeg skal lufte muldvarpen. Men til den pris vil den helst ikke op i dagens lys.

Nogle der har erfaringer med den?

Vh. Kenneth
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 09:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Rense fade

Indlæg af Jfinderup »

Jeg kan sagtens følge dig i med at det bær være en foodgrade pumpe på sin vis.

Så skal man nok jagte en pumpe ril opvasker som nok sagtens kan findes på sider med reservedele (skilftselv.dk nettoparts.dk etc.)

Eller kontakte producenten af f.eks. denne https://www.brygforretningen.dk/product ... M1j1zAzaM8" onclick="window.open(this.href);return false;
Og høre om de ikke også laver lignende med lidt mere tryk på


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brew Monk & Fermzilla
L.R.
Indlæg: 205
Tilmeldt: 21. mar 2008, 21:20
Geografisk sted: Roskilde

Re: Rense fade

Indlæg af L.R. »

En ombygget opvaskemaskine kan vaske fustager og flasker.
http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=7989" onclick="window.open(this.href);return false;
L.R.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Rense fade

Indlæg af Knet »

Har selv i min søgen fundet denne her, som laves i Tyskland. Igen: pumpen lider under ikke at kunne komme over 40 grader. Men ellers smart og tilgængelig ifht pris

https://www.crafthardware.de/produkt/tr ... eg-washer/" onclick="window.open(this.href);return false;
inzide
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. feb 2016, 13:10

Re: Rense fade

Indlæg af inzide »

Her er min keg-clean proces:

- Rens med varmt vand med det samme fadet er tomt. Ikke vente!
- Opløs 1/8 opvasketab i nyt varmt vand. Låg på - ryst - lad stå i forskellige positioner (også på hovedet)
- CO2 på og kør opløsningen ud gennem picninc-hane
- Skyl med varmt vand, CO2 på igen og kør varmt vand gennem systemet.
- Tør grundigt et par dage, og stil til opmagasinering

På brygdagen kører jeg en horolith-opløsningen igennem på samme måde. Slutter af med varmt vand.
MEOLSEN
Indlæg: 146
Tilmeldt: 30. dec 2006, 21:10
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Rense fade

Indlæg af MEOLSEN »

Knet skrev:
...men alle de pumper der i byggemarkederne er netop ikke til drikkevand.

Vh. Kenneth
Hej,

Det ville jeg nu ikke være så nervøs for. Det vigtige her er jo at pumpen ikke bruges under selve brygprocessen - men kun under rengøring af fadene - som formentligt også skyldes rent med alm. vand bagefter. Så godkendt til drikkevand eller ej - så ville jeg personligt ikke tillægge det så stor værdi..

Hvis du går den vej - så bør måske overveje at vælge en model beregnet til neddypning i en regnvandstønde da den giver et højere tryk.
mvh
MEOLSEN
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Rense fade

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Hvis GDS er en del af øvelsen, hvorfor så ikke bruge en spulepumpe fra en opvaskemaskine, nogle fås med indbygget varmelegme
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Rense fade

Indlæg af Knet »

Dalmoseosebryg skrev:Hvis GDS er en del af øvelsen, hvorfor så ikke bruge en spulepumpe fra en opvaskemaskine, nogle fås med indbygget varmelegme
Det er en god pointe. Sådan en pumpe kan hvertfald klare varmen og kemikalierne. Og så er den foodsafe. Og er der oven i købet varmelegme i, så er det jo et plus.

De er lidt pebrede i prisen. Og til GDS skal man finde på noget nyt, da pumperne forekommer at have en tør side. De skal altså tilsluttes kar udefra. Men klart en overvejelse værd, når opvaskemaskine skal skiftes!
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Rense fade

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Knet skrev:
Dalmoseosebryg skrev:Hvis GDS er en del af øvelsen, hvorfor så ikke bruge en spulepumpe fra en opvaskemaskine, nogle fås med indbygget varmelegme
Det er en god pointe. Sådan en pumpe kan hvertfald klare varmen og kemikalierne. Og så er den foodsafe. Og er der oven i købet varmelegme i, så er det jo et plus.

De er lidt pebrede i prisen. Og til GDS skal man finde på noget nyt, da pumperne forekommer at have en tør side. De skal altså tilsluttes kar udefra. Men klart en overvejelse værd, når opvaskemaskine skal skiftes!
Klunsning er jo ikke ulovligt
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Rense fade

Indlæg af Knet »

Det er rigtigt. Spotter man en til storskrald, så er det bare i gang med skruetrækkeren :-)
Kan sikkert også findes gratis mod afhentning af hele maskinen på dba.
L.R.
Indlæg: 205
Tilmeldt: 21. mar 2008, 21:20
Geografisk sted: Roskilde

Re: Rense fade

Indlæg af L.R. »

På nettet kan man finde mange vejledninger i skift af reservedele.
Her er et billede http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=9189" onclick="window.open(this.href);return false;
L.R.
Besvar

Tilbage til "Sanitet"