Pilsner - indsatsen værd?

Dette forum vil indeholde opskrift filer opdelt efter BJCP lavet i Beersmith 1 format : .bms og Beersmith 2 format .bmsx dog altid mindst .bms
Der må gerne spørges til opskriften i indlæggene.

Redaktør: Co-Admin

Besvar
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Pilsner - indsatsen værd?

Indlæg af Knet »

Hej,

Jeg har efterhånden en del bryg bag mig. Flest ales. Enkelte lagerøl. Typisk dobbelt Bock, når det er lager. Eller vienna lager eller Märzen. Og hybrider som fx Steam beer, hvor lager gær bruges ved ale temperatur. Jeg har aldrig lavet en pilsner, men har gæringsskab til kontrol af temperatur. Synes der er så mange andre gode øl. Og er i tvivl om hvorvidt det er indsatsen værd. Nu har jeg så tilbudt min bror at lave et batch til ham efter eget valg. Og så siger han pilsner….

Misforstå mig ikke. Holder skam af plæneklipperøl. Meeen. Til jer der (også) brygger pilsnere: hvor oplever I gevinsten vs. den kommercielle og billige? Er det på smagsnuancer fordi I tvister maltprofilen lidt i forhold til ren pilsnermslt? Er det på sprødhed, fordi I gærer den helt ned?

I al respekt: Hvad lokker jer til det? Hvad overser eller negligerer jeg? Smag og behag er selvfølgelig forskellig, men det er dælme lang tid siden, at jeg har købt en pilsner. Når der er så meget andet. Bliver den hjemmelavede bedre end den relativt billige kommercielle ?

Skal jeg købe en kasse kommerciel øl og kapsle om og så bruger tiden på en westvleteren 12 klon? :-)

Vh Kenneth
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Pilsner - indsatsen værd?

Indlæg af Per »

Knet skrev:Hej,

Jeg har efterhånden en del bryg bag mig. Flest ales. Enkelte lagerøl. Typisk dobbelt Bock, når det er lager. Eller vienna lager eller Märzen. Og hybrider som fx Steam beer, hvor lager gær bruges ved ale temperatur. Jeg har aldrig lavet en pilsner, men har gæringsskab til kontrol af temperatur. Synes der er så mange andre gode øl. Og er i tvivl om hvorvidt det er indsatsen værd. Nu har jeg så tilbudt min bror at lave et batch til ham efter eget valg. Og så siger han pilsner….

Misforstå mig ikke. Holder skam af plæneklipperøl. Meeen. Til jer der (også) brygger pilsnere: hvor oplever I gevinsten vs. den kommercielle og billige? Er det på smagsnuancer fordi I tvister maltprofilen lidt i forhold til ren pilsnermslt? Er det på sprødhed, fordi I gærer den helt ned?

I al respekt: Hvad lokker jer til det? Hvad overser eller negligerer jeg? Smag og behag er selvfølgelig forskellig, men det er dælme lang tid siden, at jeg har købt en pilsner. Når der er så meget andet. Bliver den hjemmelavede bedre end den relativt billige kommercielle ?

Skal jeg købe en kasse kommerciel øl og kapsle om og så bruger tiden på en westvleteren 12 klon? :-)

Vh Kenneth
Godmorgen Kenneth.

Om det er indsatsen værd - hmm... Både og. Jeg synes de kan være svære at lave, men det er udfordring jeg godt kan lide. Nogle er lykkedes ganske pænt, andre mindre, men sådan er det vist med de fleste øltyper. Jeg tror noget af det, som man måske glemmer en gang i mellem er - lagring (koldt). Det gør altså noget godt for mange øltyper, især Lager øl. (mærkeligt nok :-) )

Jeg laver pilsnertypen jævnligt og eksperimenter med at bruge lidt andre humler end man normalt ville bruge i en pilsner. Det giver et spændende twist til en måske lidt ordinær pilsner. Det skal dog ikke være så meget, at det går i retning af en IPA. Jeg indleverede en Moderne Lager til DM, og fik en pæn score og fin kritik. Dommerne syntes dog, at den skulle have haft mere markant humlesmag og aroma. Det er nok der, jeg er lidt uenig.

Med hensyn til at brygge en Westvleteren 12 klon, ja ikke dårligt, hvis du kan finde en opskrift der kommer tæt på den originale, ellers synes jeg ikke det er indsatsen værd, især når man har smagt originalen.

Mvh. Per Nielsen.
lr-brew
Indlæg: 8
Tilmeldt: 12. feb 2020, 16:35

Re: Pilsner - indsatsen værd?

Indlæg af lr-brew »

Hej

Jeg synes absolut det er indsatsen værd. Jeg synes man får en friskhed som du ikke oplever ved ret mange kommercielle pilsnerøl (i hvert fald ikke de "almindelige" fra supermarkedet).

Nedenstående opskrift på en Tipo Pils kan godt anbefales - det er en tørhumlet italiensk pilsner:
https://byo.com/recipe/birrificio-itali ... 996-clone/" onclick="window.open(this.href);return false;

/Thomas
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Pilsner - indsatsen værd?

Indlæg af Borg »

Du kunne også kikke på en Tjekkisk Premium Lager.
Den er så afgjort indsatsen værd.

Husk blot på, at holde den lave gæringstemperatur (10-11 grader), masser af gær og ilt, og tilstrækkelig tid med en diacetyl pause (temperaturløft) til sidst.
Og - som allerede nævnt - så skal den lagre koldt, gerne ved 0 grader i 4-6 uger.

Samtidig får du afprøvet dine evner som brygger. Der er nemlig ikke meget ag skjule brygfejl bag, når man taler om en standard crispy lager.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Pilsner - indsatsen værd?

Indlæg af Knet »

Tak til jer alle, for opskrifter og fif. Det lader til, st jeg snyder mig selv for en oplevelse, hvis ikke jeg prøver pilsner af. Så den ryger på backloggen.

Kan godt følge dig Borg på den med, at der ikke er noget at gemme sig bag :-)
Besvar

Tilbage til "BJCP Opskrifter"