Ducklington Brown Ale

Dette forum vil indeholde opskrift filer opdelt efter BJCP lavet i Beersmith 1 format : .bms og Beersmith 2 format .bmsx dog altid mindst .bms
Der må gerne spørges til opskriften i indlæggene.

Redaktør: Co-Admin

Besvar
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Ducklington Brown Ale

Indlæg af Jan Rasmussen »

Har lidt problemer med at forstå dette bryg Kit fra Brygforretningen de kalder Herrestrup Bryg: Ducklington Brown Ale.

Målt OG 1.049 skulle have været OG 1.044 ifølge opskriften
Det ser ud til gæringen er stoppet på FG 1.017 (har gæret 5 dage i køleskab med temp. styring 21°C) hvor opskriften foreskriver 1.011

Gær: Lallemand Nottingham gær 11g
Gæren dehydrerede vi en 30-35 °C kogt vand fra hanen, opløste gæren og lod det stå i 15 min, omrørte og lod det igen stå og blive sturetemperatur hvorefter det blev hældt i urten. Mæske programmet er indtastet ind i bryganlægget, så det burde nogen være overholdt nogenlunde mht. tider og temperatur.

Mon vi får noget ud af at bestille et nyt brev gær og hælde i ?

Hvad jeg ikke helt forstår i opskriften er denne tekst:
Primær gæring ca. 10-14 dage, herefter omstikkes til anden gærtank og sekundær fermenteres i
14-21 dage (heraf må de sidste 3 dage meget gerne foregå ved 2-4°C}.

Det betyder jo øllet skal stå på gærspanden 4-5 uger inden det skal flaskes!
Er det normalt og hvad opnår man mon ved den sekundære fermentering? jeg er med på at cold crach de sidste 3 dage giver en mere klar øl,

Jan
Vedhæftede filer
Duckington Brown Ale.pdf
Ducklington Brown Ale Bryg Kit
(15.77 KiB) Downloadet 421 gange
Brugeravatar
ThomasM
Indlæg: 200
Tilmeldt: 5. feb 2014, 19:09
Geografisk sted: Nordjylland, ulsted

Re: Ducklington Brown Ale

Indlæg af ThomasM »

Det kan være den er mæsket ved for høj temperatur. Har du prøvet og målt efter i gryden om temperaturen passer.
/Thomas
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Ducklington Brown Ale

Indlæg af Jan Rasmussen »

ThomasM skrev:Det kan være den er mæsket ved for høj temperatur. Har du prøvet og målt efter i gryden om temperaturen.
Ja, grydens temperatur er kalibreret. med 3 forskellige termometre så det kan vi nok ikke komme nærmere med almindeligt køkken måleudstyr
Brugeravatar
GeheimBrau
Indlæg: 159
Tilmeldt: 2. apr 2017, 10:24
Geografisk sted: 2690 Mosede Strand

Re: Ducklington Brown Ale

Indlæg af GeheimBrau »

Min erfaring er at Nottingham burde gære en 1.04x urt ned på pænt under en uge, det undestøttes af https://www.lallemandbrewing.com/docs/p ... IGITAL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;.
Er urtens SG/OG målt efter kogning og tilsætning af vand, dvs. er det den forventede mængde urt (20 liter jf. linket)? - se Borgs indlæg her: viewtopic.php?f=7&t=14874" onclick="window.open(this.href);return false;
Har du iltet den afkølede urt tilstrækkeligt?

Det ser ud til du har udført korrekt rehydrering.
Gæren er sin egen herre og reagerer på det miljø den introduceres til, dvs. sukkermængde og typer, koncentration (SG) og temperatur, men også om der er pitched den nødvendige mængde gærceller og om urten indeholder de byggesten der skal til for at den kan formere sig.
Der skal også være ilt tilstede, det opnår du nemt ved at omhælde urten et par gange før gæren tilsættes (husk desinficering af alle spande), ved at "ryste" spanden, ved at ilte den med ren O2 eller med en "mixer" på boremaskinen.

Mål urtens SG og når du har 3 ens målinger efter hinanden er øllet færdig.
Du har opnået en højere OG 1.049 og også en højere SG/FG 1.017 = 32 i difference.
Opskriften siger OG 1.044 og FG 1.011 = 33, så forskellen i alkohol er minimal, smagen er måske lidt mere fyldig.
Jeg ville ikke "spilde" en pakke gær mere på brygget.
Coldcrash og hæld på flasker som angivet.

Lev med afvigelsen + lær af det ud fra dine noter og erfaringer her på forum - måske øllet endda smager fantastisk :-)

De nævnte gæringstrin er noget ude af trit med hvad de fleste her på pladsen gør for en "lav-volt" ale, det er ca. en uge på hovedgæring og hvis man stikker om, så ca. en uge på sekundær samt coldcrash.
2 uger primær og 4-5 uger sekundær gæring minder mest om retningslinier for en undergæret øl; det har jeg endnu ikke prøvet, men det er der mange andre der kan byde ind på.
GeheimBrau
/Gert
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Ducklington Brown Ale

Indlæg af Jan Rasmussen »

GeheimBrau skrev:
1 Er urtens SG/OG målt efter kogning og tilsætning af vand
2 Har du iltet den afkølede urt tilstrækkeligt?
3 om der er pitched den nødvendige mængde gærceller
4 om urten indeholder de byggesten
5 Mål urtens SG og når du har 3 ens målinger efter hinanden er øllet færdig.


Coldcrash og hæld på flasker som angivet.
De nævnte gæringstrin er noget ude af trit med hvad de fleste her på pladsen gør for en "lav-volt" ale, det er ca. en uge på hovedgæring og hvis man stikker om, så ca. en uge på sekundær samt coldcrash.
2 uger primær og 4-5 uger sekundær gæring minder mest om retningslinier for en undergæret øl; det har jeg endnu ikke prøvet, men det er der mange andre der kan byde ind på.

Tak for et flot svar Geheimbrau

Svare lige på dine spørgsmål:
1 OG er mål efterkogning og ikke tilsat yderligere væfske efter målingen
2 Urten blev afkølet til under 25°C og iltet ved at plaske urten over i spanden, det plejer at virke fint
3 Jeg havde inden beregnet gær mængde på Brewers Friend go der manglede 0,5g gær, ift. de 11 gram der var med i kittet, det levede vi med.
4 Det går jeg ud fra da det er et købt kit, de har desværre ikke været så venlige at fortælle hvilken malt og humle de har brugt.
5 Vi har en Tilt i spanden der logger SG og Temp. hver time, så det er jo bare at vente et par dage mere.

Ja, det er måske mest sekundær gæringen jeg er spændt på at høre en god forklaring på da jeg ikke lige kan se meningen med at lade den stå!
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Ducklington Brown Ale

Indlæg af Jan Rasmussen »

Jan Rasmussen skrev:
Har lidt problemer med at forstå dette bryg Kit fra Brygforretningen de kalder Herrestrup Bryg: Ducklington Brown Ale.

Hvad jeg ikke helt forstår i opskriften er denne tekst:
Primær gæring ca. 10-14 dage, herefter omstikkes til anden gærtank og sekundær fermenteres i
14-21 dage (heraf må de sidste 3 dage meget gerne foregå ved 2-4°C}.

Det betyder jo øllet skal stå på gærspanden 4-5 uger inden det skal flaskes!
Er det normalt og hvad opnår man mon ved den sekundære fermentering? jeg er med på at cold crach de sidste 3 dage giver en mere klar øl,

Jan
Måske jeg selv fandt svaret her http://furesoebryghus.mono.net/9310/G%C3%A6ring

CITAT
Ved den sekundære gæring omsætter gæren selv mange af dens affaldsstoffer, hvormed de ikke giver bismag til det færdige øl. Her er der bl.a. tale om diacetyl, acetaldehyd og diverse svovlforbindelser. Sekundærgæringen hjælper også til at gøre øllet klart, da der ikke er så meget aktivitet fra gæren. Vi plejer som regel at lade sekundærgæringen vare 2-3 uger inden flaskning, da vi så er sikre på at alle gærens affaldsstoffer er omsat. Endvidere hjælper det på modningen af øllet.
CITAT SLUT

Hvor stor effekten er ved jeg ikke

Jan
Besvar

Tilbage til "BJCP Opskrifter"