I gang med IPA

Dette forum vil indeholde opskrift filer opdelt efter BJCP lavet i Beersmith 1 format : .bms og Beersmith 2 format .bmsx dog altid mindst .bms
Der må gerne spørges til opskriften i indlæggene.

Redaktør: Co-Admin

Besvar
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

I gang med IPA

Indlæg af Kofoed »

Har desværre haft en længere pause med brygningen, men er nu i gang igen :-)
Jeg har for det meste brygget pilsnere og enkelte ales gennem tiden. Nu skal jeg have strikket en opskrift sammen på en IPA. Er der en venlig sjæl der gider kigge vedhæftede forslag igennem. Jeg ønsker en god bitterhed, men ikke så tungen skal hjælpes ned fra ganen. God humle aroma og godt med græs/citrus smag. Regner også med der skal tørhumles men det skal jeg lige ha`lavet lidt research på
Har kun en US05 på lager og skal brygge i morgen
Hveden er alm. hvede, men kan ikke få den frem på listen

mvh Kofoed
Vedhæftede filer
BeerCalc KB 060 American Pale Ale.pdf
(60.76 KiB) Downloadet 253 gange
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 16:26

Re: I gang med IPA

Indlæg af Ctharth »

Hej

Ift din bitterhed giver det måske mening at du holder den op imod et eller andet. Du er på 0,97 i bu/gu så den er fint høj( og jeg kan personligt lide de ligger deromkring)

Fik lavet en på 1,3… den er ved at være drikbar her ca 100 dage senere.

Til reference Ligger standard øl såsom en Albani mosaik ipa på 5,7 % og 45 ibu så lidt lavere.

Mvh
Jesper


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: I gang med IPA

Indlæg af Kofoed »

Hej Jesper.

Tak for dit svar - Albanis kender jeg godt og den må gerne være med mere bitterhed end den, så det er sikkert fint
Tænker jeg har væsentlig mere aroma humle på sammenlignet med en Albani Mosaik - Har smagt flere af deres Anarkist IPA og det er nok den boldgade jeg ønsker
Når nu den ikke er mere bitter end omkring 60 IBU passer det så ikke meget godt med en mæske temp. på 67°eller skal man sigte lidt højere for at få en smule mere sødme?
nbd
Indlæg: 43
Tilmeldt: 28. jan 2021, 11:17

Re: I gang med IPA

Indlæg af nbd »

Kan det passe, at du slet ikke tørhumler?

Jeg har her til aften tørhumlet en klon af Brewdog Punk IPA, med 12 g humle pr L (mere end hvad opskriften angiver)
Opskrift: https://brewdogrecipes.com/recipes/punk ... 10-current" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: I gang med IPA

Indlæg af Kofoed »

Hej

Nej - Der skal selvfølgelig tørhumles - Har det bare ikke lige med på opskriften enndu

Kan se den PUNK IPA der kun er IBU45 - Jeg husker den godt nok som noget mere bitter, men det passer jo nok når det står der :-)
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: I gang med IPA

Indlæg af Borg »

Husk at IBU’en ikke siger noget om den oplevede bitterhed. Kun om den teoretiske mængde af alfasyre i øllet.

Har din øl en høj restsødme, fornemmes 60IBU som værende mindre bitter end en tør øl med samme IBU.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "BJCP Opskrifter"