Input til humleprofil

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
simlet
Indlæg: 55
Tilmeldt: 12. maj 2019, 12:45

Input til humleprofil

Indlæg af simlet »

Hej Alle

Jeg skal i gang med noget IPA agtigt her i den nærmeste fremtid, og kunne rigtig god bruge lidt hjælp til humleprofilen. Jeg har 100 g mosaic, 100 g citra + lidt Chinook og cascade liggende.

Min profil ser indtil videre sådan ud:

MALT:
Pale Ale (7 ebc), 4.400 g
Munich malt (25 EBC), 1.000 g
Wheat malt (3 EBC), 450 g
Biscuit malt (50 EBC), 250 g

Total: 6.100 g.

Mash volume: 18 liter
Boil volume: 21
EBC: 20
OG: 1073
FG: 1016
ABV: 7,5
IBU: 38

Humleprofil pt.

Chinnok (60 min): 12 g = 17,2 IBU
Citra (5 min): 40 g = 9,8 IBU
Mosaic (5 min): 20 g = 5,3 IBU
Citra (Whirlpool): 60 g = 3,3 IBU
Mosaic (Whirlpool): 40 g = 2,4 IBU
Mosaic (dry hop): 40 g = 0 IBU

Gæren bliver en Verdant IPA fra Lallemand

Hvad tænker I om humleprofilen? Jeg har lidt ekstra Chinook og lidt Cascade (af lidt ældre dato i fryseren), som jeg også kan smide i hvis det er.

Input modtages gerne :)

Simon
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Input til humleprofil

Indlæg af peos »

Den skal helt sikker nok blive god. Den er ikke så bitter for en IPA, så jeg ville nok give den lidt mere fra starten af kogningen. Og Cascade har aldrig gjort noget dårligt for en IPA, så den ville jeg også komme i.
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Input til humleprofil

Indlæg af JAFU »

Hej Simon

Ligesom peos ville jeg ikke tøve med også at bruge cascade til slut - enten whirlpool eller dryhop.
Umiddelbart ville jeg også øge bitterheden en smule. Det kommer selvfølgelig an på, hvor let drikkelig en øl, du ønsker, men du har en øl med ret høj alkohol og en robust maltprofil, som jeg tror sagtens kan klare yderligere bitterhed. 5-10 enheder mere ville jeg gå efter.
Det er jo smag og behag, og din opskrift ser allerede god ud, som den er.

Jeg har selv prøvet whirlpool et par gange med blandede resultater. Jeg har haft svært ved at forudsige bitterheden fra processen, men efter et par gode og dårlige erfaringer, begynder mit gæt med humlemængde at ramme fornuftigt. Det stemmer dog ikke med det som diverse programmer til opskrifter angiver - primært BeerCalc.
Hvilket program har du benyttet til beregning af IBU fra whirlpool?

Mvh Jakob


Sent from my iPhone using Tapatalk
simlet
Indlæg: 55
Tilmeldt: 12. maj 2019, 12:45

Re: Input til humleprofil

Indlæg af simlet »

Hej Jakob og Peos

Tak for svar. Jeg er ret ny ud i IPA og store mængder humle. Den sidste jeg lavede med whirlpool blev lige lidt mere bitter end jeg regnede med. Dog bestemt drikkelig. Der tilsatte jeg whirlpool humlen ved flameout, og kølede så meget hurtigt ned til 75 grader og lod det stå der i 15 minutter.

Den her gang tror jeg at jeg vil køle ned til 70 grader først, og så tilsætte.

Så det er primært bitterheden fra whirlpool delen jeg er usikker på. Hvor meget plejer du at høvle i, og ved hvilken temperatur/tid?

Jeg har brugt beercalc til at lave opskriften.

Simon
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Input til humleprofil

Indlæg af Borg »

Det du skal kikke på er balancen mellem IBU og OG. Den fortæller noget om, hvor meget af din bitterhed der træder igennem i smagen.

IBU/OG (kun decimaldelen af OG) må gerne ligge på 0,7 for en velafbalanceret IPA.

Og spar ikke på tørhumlingen, meget gerne med Cascade.

Whirlpool hopping er også glimrende, men skal først tilsættes, når temperaturen er under 80 grader. Ellers isomiseres alfasyren, og du får en blivende bitterhed.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Input til humleprofil

Indlæg af JAFU »

simlet skrev:Den her gang tror jeg at jeg vil køle ned til 70 grader først, og så tilsætte.

Så det er primært bitterheden fra whirlpool delen jeg er usikker på. Hvor meget plejer du at høvle i, og ved hvilken temperatur/tid?
Jeg ligger en smule højere i whirlpool humlemængde end dig - 120 gram i 20 minutter med tilsætning lige når temperaturen går under 80 grader, har jeg skudt mig ind på - men til gengæld ligger min IBU fra de tidligere humletilsætninger lavere end din. Den er kun lige over 20 IBU inden whirlpool.
Det er vigtigt (som Borg skriver), at temperaturen ikke er over 80 grader ved whirlpool, men det ligger du jo også under.
L.R.
Indlæg: 205
Tilmeldt: 21. mar 2008, 21:20
Geografisk sted: Roskilde

Re: Input til humleprofil

Indlæg af L.R. »

På denne hjemmeside er der også noget
om humletilsætning.
https://www.dunweber.com/docs/beer/bryggeguide/" onclick="window.open(this.href);return false;

L.R.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."