Hvad er det grumsede i min øl? (Nybegynder)

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Kaspar F
Indlæg: 3
Tilmeldt: 30. jan 2021, 13:25

Hvad er det grumsede i min øl? (Nybegynder)

Indlæg af Kaspar F »

Hej med jer,
Jeg er helt ny ud i brygningens kunst og her efter to bryg har der rejst sig mange spørgsmål.

Et af dem handler om den grumsede del af min urt efter kogning.
Hvad er det helt præcist? Jeg brygger BIAB og har humlesokker osv, så det er ikke rester af humle eller maltdele. Men der er en grumset masse som ligger lidt længere nede under den klare urt.
Og er det noget jeg skal forsøge at undgå med min hævet (der er ret meget) eller skal man ignorere det på dette tidspunkt og bare videreføre det?

Ville ønske jeg havde taget et billede af det, men I der er mere erfarne kan nok gennemskue, hvad jeg spørger om:-)

Mvh Kaspar
nbd
Indlæg: 43
Tilmeldt: 28. jan 2021, 11:17

Re: Hvad er det grumsede i min øl? (Nybegynder)

Indlæg af nbd »

Jeg er selv nybegynder og brygger med BIAB. Der er ganske rigtigt en del fnugget svæv i urten når posen løftes op. Det bundfælder ikke rigtigt ved whirlpool. De første par gange undlod jeg at tage det med når jeg overførte til gærspand - og måtte derfor sige farvel til 3-5 liter :-(

På et par amerikanske fora læste jeg, at mange blot overfører det fnuggede svæv til gæringspand - det skulle efter sigende ikke påvirke smagen. Du skal derimod IKKE overføre det bundfald, som ligger mere fast i bunden af gryden! Jeg har pt. en barley wine, som står og gærer. Her kom det fnuggede bundfald med. Det hvirvler fortsat meget let op her efter to ugers gæring. På den anden side af påsken vil stille gæringsspanden koldt natten over og stikke om. Håber det giver en klar urt.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hvad er det grumsede i min øl? (Nybegynder)

Indlæg af Knet »

Det er proteiner. Intet problem. Og køler du hurtigt ned kommer der endnu mere nams. Det er bare godt at få skilt skidtet fra kanelen.