Hvad er det grumsede i min øl? (Nybegynder)

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Kaspar F
Indlæg: 3
Tilmeldt: 30. jan 2021, 13:25

Hvad er det grumsede i min øl? (Nybegynder)

Indlæg af Kaspar F »

Hej med jer,
Jeg er helt ny ud i brygningens kunst og her efter to bryg har der rejst sig mange spørgsmål.

Et af dem handler om den grumsede del af min urt efter kogning.
Hvad er det helt præcist? Jeg brygger BIAB og har humlesokker osv, så det er ikke rester af humle eller maltdele. Men der er en grumset masse som ligger lidt længere nede under den klare urt.
Og er det noget jeg skal forsøge at undgå med min hævet (der er ret meget) eller skal man ignorere det på dette tidspunkt og bare videreføre det?

Ville ønske jeg havde taget et billede af det, men I der er mere erfarne kan nok gennemskue, hvad jeg spørger om:-)

Mvh Kaspar
nbd
Indlæg: 43
Tilmeldt: 28. jan 2021, 11:17

Re: Hvad er det grumsede i min øl? (Nybegynder)

Indlæg af nbd »

Jeg er selv nybegynder og brygger med BIAB. Der er ganske rigtigt en del fnugget svæv i urten når posen løftes op. Det bundfælder ikke rigtigt ved whirlpool. De første par gange undlod jeg at tage det med når jeg overførte til gærspand - og måtte derfor sige farvel til 3-5 liter :-(

På et par amerikanske fora læste jeg, at mange blot overfører det fnuggede svæv til gæringspand - det skulle efter sigende ikke påvirke smagen. Du skal derimod IKKE overføre det bundfald, som ligger mere fast i bunden af gryden! Jeg har pt. en barley wine, som står og gærer. Her kom det fnuggede bundfald med. Det hvirvler fortsat meget let op her efter to ugers gæring. På den anden side af påsken vil stille gæringsspanden koldt natten over og stikke om. Håber det giver en klar urt.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hvad er det grumsede i min øl? (Nybegynder)

Indlæg af Knet »

Det er proteiner. Intet problem. Og køler du hurtigt ned kommer der endnu mere nams. Det er bare godt at få skilt skidtet fra kanelen.

Lav en whirlpool inden du overfører til gærspand. Det samler trubben i kegle i midten hvis du pisker til og lader det stå. Då kan du siphone det over uden om keglen. Eller undgå det meste, hvis du blot åbner hanen.

Jeg overfører til gærspand ved at lade urt plaske ud på to desinficerede fedtstænklåg fra stegepander. Det tager det meste af det der måtte slippe igennem.

I øvrigt: coldcrash gerne i flere dage så tæt mod 0 grader som du kan. Det klarer øllet. Og der findes også tilsætninger som gelatine, irish Moss osv der kan hjælpe, hvis du kræver krystal klar øl.

Ps. Humlesokker holder altså ikke pellet trub inde. Og personligt har jeg aldrig omstukket. Ser ikke fordelen. Men ser risikoen for inficering.
Kaspar F
Indlæg: 3
Tilmeldt: 30. jan 2021, 13:25

Re: Hvad er det grumsede i min øl? (Nybegynder)

Indlæg af Kaspar F »

Ok jeg prøver at lave en (ordentlig) whirlpool i mit næste bryg og ser om det ikke bliver bedre.
Jeg tænker at whirlpoolen udføres efter jeg har kølet min urt med chilleren. Er det korrekt?

Mit første bryg mistede omkring 2 liter pga netop proteintrubben da jeg virkelig forsøgte at undgå den. I mit sidste bryg havde jeg faktisk det meste med videre i forløbet, hvilket har hjemsøgt mine samples helt frem til endt gæring. Selv når jeg har brugt Protafloc.

Er det normalt at miste en større del af sin urt til trub og hvor stort tab regner I med at have i jeres bryg?
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hvad er det grumsede i min øl? (Nybegynder)

Indlæg af Knet »

Ja, lad skeen blive i gryden undervejs, så den er kogt godt af. Får du pisket det godt rundt vil det samle sig i midten i en kegle. Lad det stå stille til det har sat sig. Nogle taler om 15 minutter. Så lang tid har mit aldrig haft bevægelse, men måske det er tilfældet hvis pool er skabt af cirkulationspumpe eller piskeris på boremaskine.

Personligt har jeg en Trubdam på min hane, så den skærmer reelt af og jeg whirpooler sjældent. Jeg kan godt have et par liter ren humlesuppe tilbage. Men jeg kører også pellets direkte i gryden uden sok. Og ofte store mængder.

Kommer noget med over, så bundfældes det i gæren over et par dages coldcrash.

Husk ved coldcrash at undgå suckback. Er din gærspand tæt, og bruger du blowoff slange der ender i starsan, risikerer du, at den nedkølede grønøl laver vakuum i spanden og suger starsan op (lært på den hårde måde). Bruger du gærlås, vil den stå og suge ilt ind via denne.
Løsning: sæt en desinficeret frysepose på slangen/gærlås fyldt med CO2, hvis du altså er oxygenfølsom. Saml evt CO2 op i posen, via sidste gærbobler, når gæring ebber ud. Undgå hvert fald suckback :-(

Vh Kenneth
Kaspar F
Indlæg: 3
Tilmeldt: 30. jan 2021, 13:25

Re: Hvad er det grumsede i min øl? (Nybegynder)

Indlæg af Kaspar F »

Super fedt! Tak for gode råd.
Det glæder jeg mig til at prøve på min næste øl om to uger. Glæder mig til at få mere erfaring:-)
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."