Hvilket bryganlæg?

Alm. Nybegynder hjælp.
peterlieberkind
Indlæg: 41
Tilmeldt: 8. aug 2021, 20:59

Hvilket bryganlæg?

Indlæg af peterlieberkind »

Hej

Jeg vil gerne købe et bryganlæg og har kigget på savdoktorens Pro master. Det skal siges at jeg er meget grøn, har ikke prøvet at brygge noget som helst. Så ville høre om nogle ting inden jeg placerer en ordre. Er der en bestemt størrelse som I vil anbefale? Er en 30L stor nok til de fleste all grain kits? Er der andre anlæg i samme prisleje som jeg bør overveje. Andre ting jeg skal være opmærksom på?
På forhånd tak


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 22:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Hvilket bryganlæg?

Indlæg af Peterdanske »

Hej Peter.

Der er ikke frygteligt mange forskellige bryganlæg i denne prisklasse, de der er, er i bund og grund ens med kun små detaljer til forskel, men sikkert produceret samme sted.

Jeg har selv en 30L Maltmaster Pro, og er meget tilfreds med det, sammenlignet med min kammerats fra en konkurrent syntes jeg faktisk min er lidt mere gennemtænkt.
Jeg har brygget en del forskelligt efterhånden, også Stouts med stor maltmængde, uden nogen problemer. Max er for mit vedkommende 25-27 liter efter kogning, rigeligt til langt de fleste All grain kits.
Om jeg fortryder at have købt en 30L frem for f.eks. 45 eller 60L, nope!!!! Jeg vil hellere lave flere mindre bryg end ét stor, det føler jeg er mere lærerigt og så kan der jo eksperimenteres meget mere.

God fornøjelse.
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
soren_b
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26. feb 2020, 07:47

Re: Hvilket bryganlæg?

Indlæg af soren_b »

Som Peter skriver, de er more or less de samme og fra samme producent, udstyret er dog forskelligt og jeg har ikke set dem billigere end Savdoktoren sælger dem. Mht til 30/45/60 liter skal du tænke på, at det bliver tungere at løfte maltpipe mv op jo større batch'es du brygger. Har selv haft (og har) EasyBrew 30 (som savdoktorens),Grainfather G30 og har nu Brewtools B40. Jeg skal ikke have dem større.

Vil advare om at denne hobby kan gribe om sig (som min rejse med brygkedler viser) :-)
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 22:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Hvilket bryganlæg?

Indlæg af Peterdanske »

Uha ja, jeg startede med en elgryde, en suppegryde, en gærspand og diverse flasker, det kunne man lave glimrende øl på.
Så blev der købt store gasblus og gryder, det virkede også fint, men der skal jo prøves nyt, så der er en 30 L Maltmaster, en god håndfuld Cornelius kegs, co2, taphaner og andet godt kommet til i mellemtiden, det stopper nok først når man ikke gider brygge mere, og det er vist laaaangt ude i fremtiden for mit vedkommende...
Jeg håber du kommer godt igang og undgår for mange ærgelige fejl. Har du evt en du kan kigge lidt over skulderen? Det kan være lærerigt at være "føl" på et par bryg.
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
peterlieberkind
Indlæg: 41
Tilmeldt: 8. aug 2021, 20:59

Re: Hvilket bryganlæg?

Indlæg af peterlieberkind »

Tak for jeres indspark :) så bliver det nok en 30 liters. Har også kigget lidt på de cornelius fustage, smider man så bare bryggen der i, efter gæringen og så skal man ikke modne? Skal også lige høre, de der gærtanke, er det bare en gærspand der er lidt fin på den?


Sent from my iPhone using Tapatalk
peterlieberkind
Indlæg: 41
Tilmeldt: 8. aug 2021, 20:59

Re: Hvilket bryganlæg?

Indlæg af peterlieberkind »

Peterdanske skrev: Har du evt en du kan kigge lidt over skulderen? Det kan være lærerigt at være "føl" på et par bryg.
Desværre, kender ingen der brygger. Men kan nok lokke en ølhungrende ven til at kigge på :) mens jeg dummer mig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 22:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Hvilket bryganlæg?

Indlæg af Peterdanske »

Hvor er du fra?
Måske er der en venlig sjæl i lokalområdet der vil lære lidt fra sig?
En fustage er bare en beholder hvor man kan karbonere med CO2 fra en flaske, i stedet for at lade gæren danne denne i en flaske. Modning er en hel anden ting, det er en ren prøve på ens tålmodighed, for de fleste bryg bliver bedre med tiden, det er bare ikke alle der når det :-D
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
peterlieberkind
Indlæg: 41
Tilmeldt: 8. aug 2021, 20:59

Hvilket bryganlæg?

Indlæg af peterlieberkind »

Jeg er fra Amager. Ja okay det var også karbonering jeg mente, skal lige have styr på fagtermerne :P
Kan forestille mig det er svært at holde nallerne væk. Så må man vel bare sætte et bryg mere over :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 22:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Hvilket bryganlæg?

Indlæg af Peterdanske »

Okay, Trekantområdet kan ikke lige umiddelbart gå under betegnelsen lokalområde når du er fra Amager :-)
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Hvilket bryganlæg?

Indlæg af mhn »

Problemet er, at alle de bryg også skal drikkes. :-)
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 22:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Hvilket bryganlæg?

Indlæg af Peterdanske »

mhn skrev:Problemet er, at alle de bryg også skal drikkes. :-)
Jo jo, men der har man heldigvis venner, kolleger og bekendte der gerne vil teste, som regel uden antydningen af tvang :-D
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Hvilket bryganlæg?

Indlæg af Jan Rasmussen »

mhn skrev:Problemet er, at alle de bryg også skal drikkes. :-)
Det er der hvor folk plejer at være mest interesseret i ølbrygning ;o)
peterlieberkind
Indlæg: 41
Tilmeldt: 8. aug 2021, 20:59

Re: Hvilket bryganlæg?

Indlæg af peterlieberkind »

Så er der bestilt :P og det blev en malt master 30L.
Er en pilsner for udfordrende, som aller første bryg? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: Hvilket bryganlæg?

Indlæg af clucking »

peterlieberkind skrev:Så er der bestilt :P og det blev en malt master 30L.
Er en pilsner for udfordrende, som aller første bryg? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det kommer an på dine muligheder for at styre temperaturen (køligt) under gæringen. Hvis du ikke har mulighed for det vil jeg anbefale en overgæret øl i stedet.
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 22:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Hvilket bryganlæg?

Indlæg af Peterdanske »

Hvis det skal være en lys øl ville jeg nok starte med noget lettere, måske kan du lave en Pseudo Pilsner?
Det er Pils, men gæret relativt køligt med en Lutra Kveik, det giver en meget ren gæring, og så er det pokkers meget hurtigere end en lager :-)
Se evt her:
https://youtu.be/EN69jIy4FfI
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."