Hygiejne efter gæring

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Jokjaer
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18. feb 2022, 13:38

Hygiejne efter gæring

Indlæg af Jokjaer »

Jeg har noget bryg der har stået og gæret i 6 dage nu. Så mit næste step, som jeg forstår det, er, når det er færdig med at gære, at måle vha. hydrometeret. Mht. renhed slår det mig, at den tapningshane, der sidder på spanden, jo ikke er ren efter 2-3 målinger taget over en periode på 7-14 dage. Der er i mit bryggesæt en lang, tynd glaskolbe med, som jeg antager er til flaskning (da den kan stikkes ½ cm ind i hanen. Den kan jeg selvfølgelig sterilisere, men hanen vil jo stadig være delvist usteril. Vil det være et problem for øllets kvalitet? Det er jo umuligt at rense hele hanen i en fuld spand, og jeg antager ikke at jeg skal hælde hele spanden med øl over i en ny steriliseret spand :-)
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: Hygiejne efter gæring

Indlæg af clucking »

Jeg tror de fleste klarer sig ved at desinficere en mega pipette som denne (findes også i rustfrit stål) og så forsigtigt lige lette låget mens prøven udtages.
https://www.brygladen.com/ol-pipette.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 16:26

Re: Hygiejne efter gæring

Indlæg af Ctharth »

De fleste haner dræner i lukke position så dunken dreje den opad. Derefter skylle den og bruger star san eller lignende, hvorefter du drejer den nedad igen.

Den side der ikke dræner er ind imod øllet.

Mvh
Jesper


Sent from my iPhone using Tapatalk
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Hygiejne efter gæring

Indlæg af peos »

Tag en kop med kogende vand til randen og hold op under hanen ½ minuts tid. Så har du desinficeret den del af hanen, som kommer under vand, og den del, som er over, har også fået taget det værste med vanddampen. Sådan gjorde jeg, da jeg havde spande med haner. Og jeg havde aldrig infektioner i øllet.

Men det varer ikke længe, før du har smidt hanerne ud. Når de har været utætte et par gange, finder du ud af, at det er meget lettere med spande uden hane og en god hævert.
Jokjaer
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18. feb 2022, 13:38

Re: Hygiejne efter gæring

Indlæg af Jokjaer »

Tak for rådene.

Jeg havde dog også tænkt på at rense op i hanen med VWP og varmt f.eks. på en vatpind.
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 08:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hygiejne efter gæring

Indlæg af grøntoft »

Lad være med at pille mere end højst nødvendigt ved hanen. Du kan risikere at det er dig der introducerer noget snavs til hanen.

Ven hanen rundt, giv den et par pift starsan eller saniclean og vend den tilbage igen. Ikke mere.
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Jokjaer
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18. feb 2022, 13:38

Re: Hygiejne efter gæring

Indlæg af Jokjaer »

Tak for rådet. Jeg har desværre ikke Starsan, kun VWP. Kan jeg evt. blande det op med vand og spraye på?
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 08:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hygiejne efter gæring

Indlæg af grøntoft »

Ja, men det har en kontakt tid på 15-20 min for at det virker optimalt.

Jeg ville anbefale noget hurtigtvirkende såsom Starsan eller Saniclean eller Chemipro San
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 10:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Hygiejne efter gæring

Indlæg af Jfinderup »

Du kan også bruge hospitalsprit på spray flaske som flere bryg forretninger sælger.


Sendt fra min SM-N986B med Tapatalk
Brew Monk & Fermzilla
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 08:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hygiejne efter gæring

Indlæg af grøntoft »

Jfinderup skrev:Du kan også bruge hospitalsprit på spray flaske som flere bryg forretninger sælger.


Sendt fra min SM-N986B med Tapatalk
Præcis!
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Jokjaer
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18. feb 2022, 13:38

Re: Hygiejne efter gæring

Indlæg af Jokjaer »

Altså bare denne her fx https://www.apotekets.dk/husapotek/kemi ... t-1-liter/" onclick="window.open(this.href);return false;

Og bare på en sprayflaske og så sprøjte et par gange ind i taphanen? Der sidder jo en masse gult stads nu efter flere tests, men det skal jeg ikke prøve at pille ud først?
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 08:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hygiejne efter gæring

Indlæg af grøntoft »

Er det indtørret snask? Det skulle jo så have været fjernet da det var friskt.

Jeg vil lade det sidde, der kommer kun øl ud og ikke gerne noget ind. Sørg for at spritte fremover.
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."