Tilsætte sukker til øllet

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Jokjaer
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18. feb 2022, 13:38

Tilsætte sukker til øllet

Indlæg af Jokjaer »

Jeg har et bryggesæt fra JM Bryg, hvor jeg skal tilsætte 6 g sukker pr. liter øl. Sukkeret skal blandes med kogt vand, så det bliver en sirup. Nogen der ved hvor meget (eller nok rettere hvor lidt) vand jeg skal bruge til det?
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 15:26

Re: Tilsætte sukker til øllet

Indlæg af Ctharth »

Jeg plejer at lave ca 2 dl med sukker til 20-25 l


Sent from my iPhone using Tapatalk
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Tilsætte sukker til øllet

Indlæg af grøntoft »

Du skal bare være opmærksom på at jo tykkere det sukkervand er, desto sværere er det at opløse det i øllet.

Jeg plejer at bruge en halv liter vand til sukkeropløsningen. Du kan jo beregne den halve liter med i total mængde øl, og så justere sukkeret efterfølgende. Jeg plejer at koge vandet med sukkeret i, så jeg er sikker på at sukkeret også bliver desinficeret.
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Jokjaer
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18. feb 2022, 13:38

Re: Tilsætte sukker til øllet

Indlæg af Jokjaer »

Tak begge to for hurtigt svar. Jeg har ca. 20 L øl, så jeg vil tro 2 DL vand er rigeligt.
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Tilsætte sukker til øllet

Indlæg af grøntoft »

Bare husk at det bliver ret tyktflydende. Chancen for fasedannelse er til stede. Og så skal du røre for at sikre dig at det bliver opløst. Ellers ender du med flaskebomber.

Start med at hælde sukkeropløsningen i en spand og før øllet over i det. Rør et par gange så du får opløst sukkerblandingen.
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
simlet
Indlæg: 55
Tilmeldt: 12. maj 2019, 12:45

Re: Tilsætte sukker til øllet

Indlæg af simlet »

Jeg syntes det er nemmere at bruge sukkerknalder til at karbonere flasker. Brug 1 sukkerknald til 0,33 cl flasker og 1,5 - 2 i 0,5 l flasker. du kan bare hakke sukkerknalderne over med en kniv - så har du en halv :)

virker perfekt! Så slipper du for koge sirup og alt muligt andet.

Jeg har + 30 bryg på samvittigheden, og har ikke oplevet infektioner.
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Tilsætte sukker til øllet

Indlæg af Freund »

Jeg vejer sukker af, hælder det i den rene spand, og hælder 0,5L kogende vand oveni.
Skvulper det rundt til det er opløst - med hævert hælder jeg øl oveni

Jeg har oplevet for mange flaskebomber ved at spare på vandet.. selv om det er synd at fortynde

Hilsen
Freund
Jokjaer
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18. feb 2022, 13:38

Re: Tilsætte sukker til øllet

Indlæg af Jokjaer »

simlet skrev:Jeg syntes det er nemmere at bruge sukkerknalder til at karbonere flasker. Brug 1 sukkerknald til 0,33 cl flasker og 1,5 - 2 i 0,5 l flasker. du kan bare hakke sukkerknalderne over med en kniv - så har du en halv :)

virker perfekt! Så slipper du for koge sirup og alt muligt andet.

Jeg har + 30 bryg på samvittigheden, og har ikke oplevet infektioner.
Det er da langt lettere, da jeg ikke har en hævert til at føre øllet over i en anden spand. Så du smider bare 1 hel sukkerknald i?
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."