Fadøl-nybegynder i startproblemer…

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
rasmus12b
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16. apr 2020, 19:57

Fadøl-nybegynder i startproblemer…

Indlæg af rasmus12b »

Jeg er rendt ind i lidt nybegynder vanskeligheder med tapning på fad.

Jeg har anskaffet mig en 2kg co2 tank med en regulator og cornelius fustage. Fadølshane direkte på fadet uden slange.

Forløbet gik som følger
Lørdag formiddag tapper jeg øllet, og sætter co2 tryk på ca. 12psi. Jeg ruller keg’en på siden nogle gange for at få co2 optaget hurtigere. Herefter sætter jeg den på køl i nogle timer, 3-4 timer, stadig under tryk

Lørdag aften skænker jeg den første øl. Den er fin, men et stykke underkarboneret. Jeg sætter den tilbage på køl med tryk på 12psi.

Søndag aften skænker jeg igen nogle øl fra fadet. Denne gang er de tæt på perfekte, men stadig en spids underkarboneret. Jeg sætter det tilbage på køl med samme tryk.

Den står så hele ugen med tryk på, da jeg har den forståelse at når fadet kommer i ligevægt på det givne tryk, så vil tilførelsen af co2 stoppe af sig selv. Korrekt?

Fredag tager jeg fadet frem igen og forventer nu er det hele godt. Men nu er det ren skumfest. Så nu må den altså være overkarboneret… efter lidt tid opdager jeg så at hele min 2kg flaske er løbet tør…

Hvad tænker i er gået galt?
Er det korrekt at antage at der må være et læk? I så fald hvor er det mest sandsynligt, på co2-slangen eller fustagen?
Burde jeg havde slukket for co2 flasken tidligere?
Kan det have noget at sige at co2 flasken stod inde i køleskabet og dermed blev koldere end udgangspunktet (stuetemp)?
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Fadøl-nybegynder i startproblemer…

Indlæg af grøntoft »

Som regel ville jeg tvangskarbonere ved et højere tryk. Omkring 25 psi eller små 2 bar. Kold øl - rulle i 5 min og så i køleren med den, uden co2.

Når du skriver at du har fadølshane direkte på fadet, hvad betyder det så? Er det uden bremseslange?

Når øllet bliver tappet er det så fra køleskab? Jeg er blevet fortalt at en tommelfingerregel er 1 bar pr 10 grader øllet er, så er øllet 5 grader når du tapper det, så skal trykket være 0,5 bar. Min erfaring siger mig dog at der gerne må være lidt mere tryk på. Jeg har en fadølskøler der selv køler øllet ned. Det vil sige at øllet er 20 grader, og jeg holder trykket på ca. 2,2 bar.

Det er svært at sige hvor du har en læk. Det kan være at regulatoren ikke er skruet ordentligt på, det kan være slangerne der ikke er samlet ordentligt, det kan være en pakning i din fustage der er utæt, det kan være koblingerne der ikke er tætte, det er bare om at teste og prøve. Der findes vist noget fadøls-lækage skum-noget, men brug noget vand med opvaskemiddel i, hvis du finder en lækage så bobler vandet op. Jeg plejer at lukke for co2 flasken når jeg ikke bruge anlægget, for så er jeg sikker på at jeg ikke står med en tom flaske.

Og skummende øl - tja, det tror jeg vi alle oplever fra tid til anden. Det gælder om at lære sit fadølsanlæg at kende. Og finde ud af hvad fejlene er.

Held og lykke og højt skum! Eller, måske ikke helt det sidste ;)
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
rasmus12b
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16. apr 2020, 19:57

Re: Fadøl-nybegynder i startproblemer…

Indlæg af rasmus12b »

3199D102-1060-4389-AB30-31E64C36A58D.jpeg
Tak for inputtet. Mit setup er som på billedet. Fustagen står i et køleskab på ca. 5g, og jeg tager den så ud når jeg vil have lidt øl.

Skal nok nævnes at jeg som nævnt også har en 2kg co2-flaske
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Fadøl-nybegynder i startproblemer…

Indlæg af mhn »

En flowregulator på hanen vil nok gøre meget godt for at styre dit skum.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."