Hejsa
Har en bryg hvor gæring kun meget kortvarigt har været i gang. Hvad kan jeg gøre herefter.
Brygger under tryk og her efter knap 14 er der ikke kommet tryk på tanken, og den er tæt. Har rystet tanken og hævet temperaturen er på omkring 22 grader. Det boble meget meget lidt, dvs der er lidt aktivitet af en slags. Kan jeg smide mere gær i eller skal jeg væbne mig med lidt mere tolmod
På forhånd Tak
Gæring stoppet
Re: Gæring stoppet
Hej Faust,
Vi skal bruge nogen flere oplysninger for at kunne give dig et godt svar:
Hvorfra ved du, at gæring af stoppet - hvordan måler du det? - eller er det udelukkende baseret på at trykket ikke stiger?
Hvilken type øl er det og hvilken gær har du anvendt.
Hvad var din OG og hvad er SG nu?
Det er min erfaring at ny gær ikke giver noget såfremt der har været aktivitet i det hele taget - læs den gamle gær var ikke aktiv.
Vi skal bruge nogen flere oplysninger for at kunne give dig et godt svar:
Hvorfra ved du, at gæring af stoppet - hvordan måler du det? - eller er det udelukkende baseret på at trykket ikke stiger?
Hvilken type øl er det og hvilken gær har du anvendt.
Hvad var din OG og hvad er SG nu?
Det er min erfaring at ny gær ikke giver noget såfremt der har været aktivitet i det hele taget - læs den gamle gær var ikke aktiv.
Hejsa
Det er udlukkende baseret på manglende tryk, jeg har ikke meget erfaring med øl bryg.
Det er en Stout og overgær. Har desværre ikke målt OG, øver mig stadig i denne måling
Der var meget kortvarig tryk, som jeg regulerede lidt ned, i den forbindelse fik jeg den helt ned, også er den udblevet.
Det er udlukkende baseret på manglende tryk, jeg har ikke meget erfaring med øl bryg.
Det er en Stout og overgær. Har desværre ikke målt OG, øver mig stadig i denne måling
Der var meget kortvarig tryk, som jeg regulerede lidt ned, i den forbindelse fik jeg den helt ned, også er den udblevet.
Okay. Men hvad siger en måling af SG så nu?Faust skrev: 17. jan 2025, 20:56 Hejsa
Det er det eneste der reelt kan sige om den er gæret færdig - evt. med en utæthed et sted.