Alkoholfri øl

Re: Alkoholfri øl

Indlægaf nbd » 4. jan 2022, 14:23

Tak for en utrolig inspirerende tråd! Jeg har en drøm om at brygge en relativ kraftigt smagende øl med maks. 3% alkohol - gerne i stil med Fur bryghus' Fur Frokost.

Har I eksperimenteret videre siden april, hvor I sidst skrev om det? Jeg vil meget gerne høre mere om jeres erfaringer!

Mvh. Niels
nbd

Indlægaf JAFU » 6. jan 2022, 07:05

Hej Niels

Jeg har to gange brygget en lavalkohol øl - begge gange med udgangspunkt i cold mash, som Kenneth har beskrevet tidligere i denne tråd.
Den metode bringer mig fornuftigt i nærheden af målet (lige under 1% alkohol, inklusiv alkoholbidraget fra flaskekarboneringen), og udfordringen for mig med denne type øl er nu at ramme den matchende humletilsætning. Det er vanskeligt, når øllet ikke har så meget "krop", og begge mine forsøg er endt til den bitre side.
Med en øl på lige under 3% har du dog et større råderum mht. bitterhed, og i forhold til den kraftige maltkrop, er min første tanke, at du skal benytte en god andel af caramalte i stedet for at benytte cold mash metoden. Jeg kender ikke Fur Frokost, så hvilke caramalte har jeg ikke et bud på.
Mvh Jakob
JAFU

Geografisk sted: Falster

Indlægaf nbd » 6. jan 2022, 08:35

Tusnd tak Jakob! Kan jeg bruge din maltprofil, dvs. 83% pilsnermalt, 8% melanoiden malt, 3% crystal rye og 6% carapils og så bare skalere mængden op? Eller bør jeg erstatte pilsnermalt med caramalte? Planen er at give en god portion tørhumle.
nbd

Indlægaf JAFU » 6. jan 2022, 09:56

Den maltprofil er benyttet til cold mashing, men kan selvfølgelig også bruges til mashing ved det normale temperaturspænd på 63-68 grader.
Hvordan resultatet vil blive i forhold til din Fur Frokost klon, ved jeg dog ikke.

I mit andet forsøg med cold mashing ændrede jeg maltprofilen lidt:
Pilsner malt 76%
Melanoiden 8%
Crystal rye 5 %
Carapils 11%

Bitterheden sænkede jeg til en IBU på 28 (første forsøg var IBU på 31), men som jeg tidligere skrev i denne tråd, så kniber det mig at få helt styr på whirlpool humlens bidrag til bitterheden. Jeg tror bitterheden er endt højere end de 28 - det smages i hvert fald sådan.
JAFU

Geografisk sted: Falster

Foregående

Tilbage til Generelt om brygning