Mit første bryg er uden brus

Besvar
simon.a.j
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11. apr 2020, 16:34

Mit første bryg er uden brus

Indlæg af simon.a.j »

Hej, jeg har lige tappet mit første bryg for 14 dage siden, med en sukkerknald på 2,1 g pr 33cl flaske. Det er en Old English Ale fra Danish Outdoor. Men de første 5 flasker jeg har smagt, er næsten uden brus, og derfor temmelig flade. Jeg ved ikke hvad der er gået galt, og om man kan give den et skud kulsyre fra en sodastream eller lignende?
På forhånd tak
Simon

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Mit første bryg er uden brus

Indlæg af Mikle »

Hej og velkommen til den verden af øl:)

Sodastream skal du ikke da du vil ende med øl i hele huset:) prøv at ryste flaskerne og stil dem 1-2 grader varmere endende står nu og så se om en uge ca om de ikke er karboneret
simon.a.j
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11. apr 2020, 16:34

Re: Mit første bryg er uden brus

Indlæg af simon.a.j »

Ha ha, tak Det vil jeg lade være med
Og jeg prøver at ryste dem lidt

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Mit første bryg er uden brus

Indlæg af Borg »

Du har dem til at stå ved stuetemperatur, ikk’?
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
simon.a.j
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11. apr 2020, 16:34

Re: Mit første bryg er uden brus

Indlæg af simon.a.j »

Jep, Borg. De står og har stået i 14 dage ved 19-20 grader

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
Jokjaer
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18. feb 2022, 13:38

Re: Mit første bryg er uden brus

Indlæg af Jokjaer »

Hej. Jeg har samme udfordring med halvflade øl af typen Georgie Amber Ale, som blev flasket 5/3. De er ikke 100% flade, men "halvdøde". Mht. karbonering valgte jeg at tilsætte 1-2 sukkerknalder afhængig af flaskens størrelse.

De står ved 18 grader på et stengulv i en kasse i mit bryggers. Burde jeg sætte dem koldere eller i et varmere rum?
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: Mit første bryg er uden brus

Indlæg af clucking »

Jokjaer skrev:Hej. Jeg har samme udfordring med halvflade øl af typen Georgie Amber Ale, som blev flasket 5/3. De er ikke 100% flade, men "halvdøde". Mht. karbonering valgte jeg at tilsætte 1-2 sukkerknalder afhængig af flaskens størrelse.

De står ved 18 grader på et stengulv i en kasse i mit bryggers. Burde jeg sætte dem koldere eller i et varmere rum?
Normalt vil der være gær nok til karbonering; jeg ville begynde med at vende op og ned på hver flaske et par gange og så stille dem 7 - 10 dage lidt varmere - 20-22 grader - og så teste igen.
Har det ikke hjulpet ville jeg tilsætte lidt hydreret Fermentis F2 gær eller tilsvarende og montere en ny kapsel og så igen 10 dage ved stuetemperatur.
Vi har netop haft samme problem med en stout der stod på egetræsfad i en måned og der var ikke nok gær tilbage til karbonering med sukker.
Jokjaer
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18. feb 2022, 13:38

Re: Mit første bryg er uden brus

Indlæg af Jokjaer »

Ok tak for rådet - det prøver jeg.
simon.a.j
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11. apr 2020, 16:34

Re: Mit første bryg er uden brus

Indlæg af simon.a.j »

Hej, jeg fik aldrig svaret. Det hjalp at ryste dem grundigt, og stille dem lidt varmere. Tak for råd

Sendt fra min SM-G975F med Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"