To skumme or not to skumme?

Besvar
BrewBros
Indlæg: 127
Tilmeldt: 23. dec 2015, 18:52
Geografisk sted: Silkeborg

To skumme or not to skumme?

Indlæg af BrewBros »

Når urten kommer i kog skummer den som bekendt en del i starten (hotbreak). Skal man fjerne skummet (skumme/skimme proteinerne) eller lade det koge med ind - som det jo gør efter noget tid... Der er både for og imod - og måske er der ikke et entydigt godt svar?
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 22:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: To skumme or not to skumme?

Indlæg af Peterdanske »

Entydigt svar, det tror jeg ikke.
Det er vist et spørgsmål om overbevisning om proteinerne skummes af ved hotbreak eller får lov at koagulere og klumpe sig sammen og synke til bunds.
Min "guru" David Heath rører det altid ned, hvilket jeg også gjorde i starten.
Nu skummet jeg det værste væk, alene for at begrænse mængden af bundfald, så er der mindre skidt der kan liste sig med over i gærspanden :-)
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: To skumme or not to skumme?

Indlæg af mhn »

Hos os er det risikoen for at koge over, der bestemmer om vi skummer af.

Men noget autoriseret svar kan jeg ikke levere. :-) Vi kan ikke smage forskel.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: To skumme or not to skumme?

Indlæg af peos »

Har gjort begge dele og har heller ikke registreret forskel i det færdige øl.

Min oplevelse er, at det, der i starten er skum, udfældes og til sidst bliver til bundfald, som ikke kommer med over i gærspanden.
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 22:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: To skumme or not to skumme?

Indlæg af Peterdanske »

Som den jyde jeg er, tipper jeg gerne gryden for at få så meget urt som muligt, så er det super belejligt hvis der er så lidt bundfald som muligt :-)

Derfor tilsættes al humle og andet godt også altid i muslinbag, eller rettere min egen udgave af dem :-)
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
Jens S
Indlæg: 60
Tilmeldt: 15. jun 2016, 10:19

Re: To skumme or not to skumme?

Indlæg af Jens S »

Jeg skummer aldrig proteinerne af. Hvorfor ikke? Tjah, det er nok en kombination af at gøre alt så simpelt som muligt (dovenskab) og fordi jeg intet sted har læst/hørt/set at det skulle have nogen positiv effekt på det færdige øl. Jeg brygger på en Grainfather og tipper den også forsigtigt når den pumper den sidste urt gennem modstrømskøleren og proteinresterne sætter sig på pumpefilteret uden at komme med over i gæringstanken.

Hvis det skummer rigtigt meget i starten af kogningen rører jeg enten med en ske eller giver skummet et pift med en forstøver flaske for at undgå at det koger over.
BrewBros
Indlæg: 127
Tilmeldt: 23. dec 2015, 18:52
Geografisk sted: Silkeborg

Re: To skumme or not to skumme?

Indlæg af BrewBros »

Også min måde :-) Synes ikke det gav mindre bundfald da jeg forsøgte at fjerne det...
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"