EBC i Beersmith 2.1 vs brunwater

Besvar
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

EBC i Beersmith 2.1 vs brunwater

Indlæg af Knet »

Hej,

Har Beersmith 2.1 og brunwater i den supporterede version.

Ebc i de to stykker software er ikke ens. Beersmith er konsekvent højere, trods samme indtastede værdier. Det er ikke meget, men nok til at kunne give en afvigelse i mash PH tænker jeg.

Senest 14,4 i brunwater, hvilket Beersmith får til 18,1

Taster jeg bare 5,5 kg maris otter med ebc 5,9 ind i begge programmer siger brunwater 9,5 mens Beersmith siger 12,3! En afvigelse på 29,5%!!!

Har brugt PH meter en gang på seneste bryg, hvor afgivelse på målt mash PH og kalkuleret jf brunwater, var 0,17. Det er ret meget, når det er logaritmisk. Og så er det jo svært at ramme sweetspot på omkring 5,4. Muligvis afvigelsen skyldes for lille sample taget for tidligt. Det vil næste bryg vise. Men det kan jo også være skævheder på ebc tænker jeg. Og så ved jeg godt, at der er masser af usikkerhedsfaktorer inde over som maltens egentlige ebc osv.

Men jeg tænker da, at to stykker software burde være enige om resultatet, når forudsætningerne trods alt er de samme. Med mindre der er forskellige algoritmer for udregning af EBC og hvor er vi så???

Hvad siger I? Nogle der oplever samme og har undret sig?

Vh. Kenneth
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: EBC i Beersmith 2.1 vs brunwater

Indlæg af Borg »

Har du de samme liter angivet begge stedet? Både mash og sparge?

Det kan måske skyldes, at den ene “bag facaden” regner i EBC, mens den anden regner i SRM, og konverterer til/fra EBC, med en afvigelse til følge.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: EBC i Beersmith 2.1 vs brunwater

Indlæg af Knet »

Hej Borg,

Gode bud. Og da jeg nærlæste fandt jeg da også en lille fejl, men ikke nok til at rette afvigelsen op. Jeg havde i Bw angivet 23 liter total batch volume, da det er det jeg typisk får, det modsvarer dog post boil volume fra Bs, hvilket er på 23,96 liter. Batch og sparge er taget en til en fra volumes fanebladet i BS.

Begge programmer bruger efter sigende morey equation til ebc. Og når mængderne er ens, underliggende algoritme er ens, og Ebc er ens på malten der angives, så bør farven de kommer ud med også være det.

Hmmmmm. Graver videre :-).

Vh. Kenneth
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"