maltmængde til BIAB?

Besvar
nbd
Indlæg: 43
Tilmeldt: 28. jan 2021, 11:17

maltmængde til BIAB?

Indlæg af nbd »

Jeg er helt nybegynder og er fristet af at benytte BIAB-metoden. Så vidt jeg kan læse mig frem til, kan det være svært at trække helt så meget sukker ud af malten som ved traditionel eftergydning. Betyder det, at man skal benytte mere malt end det, en opskrift angiver? Og i givet fald, hvor mange procent mere?

Har I gode tips til at øge sukkerudbyttet ved BIAB?
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 16:26

Re: maltmængde til BIAB?

Indlæg af Ctharth »

Hej

Jeg eftergydede ved at løfte posen over i en anden gryde og skylle af 2 omgange og tilsætte dette bryggryden.

Min effektivitet var ikke super høj, fik 11 l 6% øl ud af 3 kg malt med s-04 gær.

Mvh
Jesper


Sent from my iPhone using Tapatalk
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 12:13
Geografisk sted: Falster

Re: maltmængde til BIAB?

Indlæg af JAFU »

Hej nbd

Jeg bryggede et par gange i pose og oplevede en lav effektivitet. Effektiviteten var dog ikke lavere, end at jeg kunne få min OG op på det ønskede ved at tilsætte nogle hundrede gram sukker eller Spraymalt, når selve kogningen startede.

Jeg forsøgte mig også med at presse malten i posen i en frugtpresser - en af dem med en lodret gevindstang fra Silvan eller Harald N. Det var faktisk ret effektivt, og jeg tror nærmest, det er ved den metode, jeg har haft bedst effektivitet overhovedet. Det gav dog en del mere rengøring.

Et bud på ekstra maltmængde ved BIAB brygning ... jeg vil tro 5-10%, men du skal så også huske at øge din vandmængde tilsvarende, så du stadig har det rette malt/vand forhold under mæskningen.

Mvh Jakob


Sent from my iPad using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"