Forslag til bryg

Besvar
Kenneth600
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13. feb 2021, 11:40

Forslag til bryg

Indlæg af Kenneth600 »

Hej, jeg vil høre om der er nogen der har forslag til hvad jeg kan brygge på nogle af disse typer malt og humle, gerne med mæsketider og temperaturer. Malt : Pilsner malt - Münchener malt EBC 14. - Crystal malt EBC 150.

Humle : Cascade - Perle - Amarillo - og Citra

Skal helst være overgæret, og en volumen på 25 l. Og hvis der lige mangler en anden type malt, så får jeg fat i det.

Jeg har indtil nu brygget ca. 50 bryg, mest brygget på færdige kit, men nu har jeg købt kværn, og vil prøve om jeg selv kan lave noget godt øl.

Mvh. Kenneth
Brugeravatar
ThomasM
Indlæg: 200
Tilmeldt: 5. feb 2014, 19:09
Geografisk sted: Nordjylland, ulsted

Re: Forslag til bryg

Indlæg af ThomasM »

Mit bud vill være

Til ca 25 liter øl

OG 1.058
FG 1.012
IBU 45

50% Munich
50% Pils

Mæsk i 60 min ved 66 grader

Uden at kende alpha syren på din humle er det næste lidt svært men

Amarillo til 25 IBU i 60 min
Amarillo til 10 IBU i 10 min
Cascade til 5 IBU i 5 min
Citra til 5 IBU i 5 min

Gær US-05 eller Mangrove jacks m44

Efter ca 10 dages gæring
30g Citra som tørhumle i 5 dage
30g Cascade som tørhumle i 5 dage
/Thomas
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 15:26

Re: Forslag til bryg

Indlæg af Ctharth »

Uden at være på nogen måde meget erfaren blev den vedhæftede single hop rigtigt god. Tænker du kan skifte Pale-> pilsner og melanoiden/cara-> crystal.

Men jeg er måske for eventyrslysten, og uden forfinede smagsløg :).

Mvh
Jesper

Billede
Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
ThomasM
Indlæg: 200
Tilmeldt: 5. feb 2014, 19:09
Geografisk sted: Nordjylland, ulsted

Re: Forslag til bryg

Indlæg af ThomasM »

Jeg vil ikke skifte Melanoidin ud med caramel 150 selv om Melanoidin er en cara malt givet det ikke det sammen.
Ctharth skrev:Uden at være på nogen måde meget erfaren blev den vedhæftede single hop rigtigt god. Tænker du kan skifte Pale-> pilsner og melanoiden/cara-> crystal.

Men jeg er måske for eventyrslysten, og uden forfinede smagsløg :).

Mvh
Jesper

Billede
Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
/Thomas
Kenneth600
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13. feb 2021, 11:40

Re: Forslag til bryg

Indlæg af Kenneth600 »

ThomasM skrev:Mit bud vill være

Til ca 25 liter øl

OG 1.058
FG 1.012
IBU 45

50% Munich
50% Pils

Mæsk i 60 min ved 66 grader

Uden at kende alpha syren på din humle er det næste lidt svært men

Amarillo til 25 IBU i 60 min
Amarillo til 10 IBU i 10 min
Cascade til 5 IBU i 5 min
Citra til 5 IBU i 5 min

Gær US-05 eller Mangrove jacks m44

Efter ca 10 dages gæring
30g Citra som tørhumle i 5 dage
30g Cascade som tørhumle i 5 dage

Lyder spændende, jeg er til alle typer øl, og især øl, godt med humle, tak for opskriften :-) Mvh. Kenneth
Kenneth600
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13. feb 2021, 11:40

Re: Forslag til bryg

Indlæg af Kenneth600 »

ThomasM skrev:Jeg vil ikke skifte Melanoidin ud med caramel 150 selv om Melanoidin er en cara malt givet det ikke det sammen.
Ctharth skrev:Uden at være på nogen måde meget erfaren blev den vedhæftede single hop rigtigt god. Tænker du kan skifte Pale-> pilsner og melanoiden/cara-> crystal.

Men jeg er måske for eventyrslysten, og uden forfinede smagsløg :).

Mvh
Jesper

Billede
Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er for at få brugt noget af det malt jeg har, men der er selfølgelig grænser for hvad man kan trylle frem med de nævnte ingredienser. :-)
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 15:26

Re: Forslag til bryg

Indlæg af Ctharth »

Hej

ift melanoiden, nej jeg vil da også tro at farve, maltkarakter og sødme vil tage nogle skridt i forskellige retninger, men derfra til at det ikke vil blive en god øl er der alligevel en del afstand.

Og som sagt så er jeg jo generelt eventyrslysten og klar påerfaringer.

Mvh
Jesper


Sent from my iPhone using Tapatalk
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Forslag til bryg

Indlæg af peos »

Kenneth600 skrev:Hej, jeg vil høre om der er nogen der har forslag til hvad jeg kan brygge på nogle af disse typer malt og humle, gerne med mæsketider og temperaturer. Malt : Pilsner malt - Münchener malt EBC 14. - Crystal malt EBC 150.

Humle : Cascade - Perle - Amarillo - og Citra

Skal helst være overgæret, og en volumen på 25 l. Og hvis der lige mangler en anden type malt, så får jeg fat i det.

Jeg har indtil nu brygget ca. 50 bryg, mest brygget på færdige kit, men nu har jeg købt kværn, og vil prøve om jeg selv kan lave noget godt øl.

Mvh. Kenneth
Med de 4 humler kan du lave en rigtig fin traditionel amerikansk IPA. Brug Perle til bitterhumle, og fordel resten (inkl. det sidste Perle) på 5 min. og flameout. Pilsnermalt som base og 5-10 % Münchner. Crystalmalten skal du ikke bruge til en IPA. Brug Beercalc og gå efter 50-60 IBU i bitterhed.

Har aldrig lavet et færdigt kit - men +100 egne all grain opskrifter på Beercalc. Det er meget sjovere, og det bliver næsten altid rigtig godt, når bare du sigter lidt efter stilartsindikationerne, som er integreret i Beercalc.

Mæsk 1 time ved 64 grader og hæv til 78 grader, når urten skal fra.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"