Hvad skal jeg?

Besvar
NielsMag
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22. mar 2021, 23:01

Hvad skal jeg?

Indlæg af NielsMag »

Jeg er igang med min 2 bryg, det er en Belgien Brown ale. Jeg fik mæsket ved for høj varme, 72-74 grader. Ifølge opskriften skulle jeg forvente OG 1079 og en FG på 1019.
Jeg fik en OG på 1082. Den har nu stået og gæret i 10 dage. Men de sidste 4 dage er der intet sket.
Målte den til 1039 for 4 dage siden og her idag var den stadig på 1039.
Den står i et rum der er 20 til 21 grader. (Iøvrigt sammen med lørdagens bryg (3 bryg, som gære godt, mæsket ved 65 grader)
Jeg ved jo ikke så meget om brygning endnu. Så lære stadig.
Men tilbage til Bryggen med 1039, kan det skyldes den høje mæske temp, af den er stoppet? Og hvad med Karbonering af det, når det ikke kommer længere ned.
Og vil det overhovedet kunne blive til noget der smager godt, og ikke bare noget sød stads.

Har prøvet af ryste gærspanden, har også prøvet at komme et halvt brev mere gær i. og det skete der intet ved.

Giver det gerne 1 uge mere, for at se om der evt sker noget, men hvis ikke det kan blive godt så er der jo ingen grund til at vente, men jeg modtager meget gerne gode råd og tips.
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 15:26

Re: Hvad skal jeg?

Indlæg af Ctharth »

Hej

Hvad måler du med? (med refractometer vil du med kompensering være nede på ca 1013.)

Mvh
Jesper


Sent from my iPhone using Tapatalk
NielsMag
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22. mar 2021, 23:01

Re: Hvad skal jeg?

Indlæg af NielsMag »

Hej Jesper
Jeg måler med et hydrometer, da jeg ikke har et refractometer
simlet
Indlæg: 55
Tilmeldt: 12. maj 2019, 12:45

Re: Hvad skal jeg?

Indlæg af simlet »

Den temperatur du har mæsket ved skaber primært sukker, som gæren har svært ved at spise. Den kan sagtens være færdig, men giv den en uge til.

Du får ikke problemer med karbonering af den, så det skal du ikke bekymre dig over.

Måske bliver din øl "lidt" fyldig hvis den virkelig er færdig nu, men så må du tage det som en læring.
NielsMag
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22. mar 2021, 23:01

Re: Hvad skal jeg?

Indlæg af NielsMag »

Simlet tak for svaret, ja jeg ved nu at jeg skal passe mere på temp, når jeg mæsker. Så om ikke andet har jeg lært det. Er jo lige startet på brygning, så det skal jo lige læres. Og nogen siger at man lære bedst af sine fejl :-)
Jeg giver det en uge mere og ser hvad der sker. Igen tak for svar
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Hvad skal jeg?

Indlæg af Freund »

Hej Niels

Hvilken gær?
Hvis du kender gæren kan du slå dens forventede attenuation op, det er den % som du kan forvente at den spiser under gode/alm forhold.
Fx en att. på 70 vil betyde at ved OG 1082 er forventet FG 1025.

Det skal dog nævnes at der er mange ting der kan spille ind på dette.
Jeg synes også du skal lade den stå en uge mere, evt skvulpe spanden blidt og give den lidt mere varme.

Hilsen
Freund
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"