Lugt cornelius keg

Besvar
Jss
Indlæg: 23
Tilmeldt: 22. apr 2021, 08:48

Lugt cornelius keg

Indlæg af Jss »

Hej :-)

Jeg er i gang med rengøring af mine cornelius kegs. Nogle af dem har stået lidt længe med rester af øl i, men under tryk. Det har gjort, at mine gummipakninger har taget lidt "lugt" fra den gamle øl - altså sådan en let øllugt. Er der nogen, der har erfaringer med, om denne "lugt" vil forurene den nye øl selv efter grundig rengøring?

Jeg har rengjort og desinficeret i chemipro oxi, hvor div. pakninger osv. har ligget i blød efter forskrifter - men de lugter stadig.

pft
Joachim
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 10:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Lugt cornelius keg

Indlæg af Jfinderup »

Lidt vand med eddike plejer at være et godt husråd til at fjerne uønsket duft - f.eks. i køleskabe, termokasser, kattebakker med mere.
Tror ikke blandings forhold er så afgørende bare det bliver lidt stærkt 1:1 -1:5
Alternativt Rodalon
Brew Monk & Fermzilla
Brugeravatar
GeheimBrau
Indlæg: 161
Tilmeldt: 2. apr 2017, 11:24
Geografisk sted: 2690 Mosede Strand

Re: Lugt cornelius keg

Indlæg af GeheimBrau »

Jeg tror ikke det er det store problem smagsmæssigt; som Jfinderup skriver, skal det bare gøres rent og desinficeres.
Lund har en (ældre) vejledning der nævner beer-clean og sulfo-fri, jeg bruger selv PBW og StarSan.

Hvis lugten generer dig og ikke kan fjernes tilfredsstillende, må du skaffe et reparations kit og så erkende at fade skal renses med det samme de er tømt - det var min lærdom :-)
GeheimBrau
/Gert
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"